Ruis op de lijn

Naast mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik ook raadslid in de gemeente Vlaardingen. Steeds vaker begin ik grote paralellen te zien tussen mijn werk als volksvertegenwoordiger en mijn vak in de marketing en communicatie. Vooral als het aankomt op het zenden van informatie naar de doelgroep. De burger en de klant zijn immers vaak één en dezelfde persoon, hij of zij wisselt alleen van pet.

Commotie in de media

Vorig jaar ontstond er commotie, omdat het college in haar Voorjaarsnota voorstelde om een aantal voorzieningen in de stad zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van de gemeente en dit zo veel mogelijk over te dragen aan ‘burgerkracht’. Het theater in onze stad, De Stadsgehoorzaal, zou geen steun meer ontvangen vanuit het college. De directie van de het bedrijf achter de Stadsgehoorzaal startte een campagne om samen met de burgers de gemeente op andere gedachten te brengen. Door bijvoorbeeld het theater op Marktplaats te koop te zetten en veel aandacht te zoeken in de media.

stadsgehoorzaal brochure 2008/2009Inmiddels zijn wij ruim 1,5 jaar verder. Dit weekend is in het theater het spannende “Fatal Attraction” te zien en zondag organiseert het in samenwerking met andere partijen een volledige dag voor kinderen. Het theater is overgenomen door een stichting die wordt gerund door de directrices van twee grote culturele organisaties in Vlaardingen; poppodium De Kroepoekfabriek en centrum voor kunst en cultuur Kade40. Onder de naam Stads (* naar eigen inzicht in te vullen) gaat het theater door. En de eerste berichten zijn zelfs erg positief.

Conclusie: alle burgers van Vlaardingen kunnen blijven genieten van (professionele) voorstellingen in het bekende bijna 200 jarige gebouw. Zou je denken. Maar toen ik de resultaten las van de enquête om de mening van de Vlaardinger over zijn stad te peilen, bleek weer dat negatieve berichten langer blijven hangen. Als negatieve punt kwam meermaals voor “Geen (professioneel) theater meer”.

Beeldvorming: positief of negatief?

Wat wil ik met mijn verhaal bereiken? Vooral de bewustwording van beeldvorming. Een negatief bericht of negatieve ervaring blijft veel langer hangen dan een positieve. Dat geldt niet alleen voor de burger van Vlaardingen, dit geldt ook voor jouw klanten! Het benadrukt dan ook alleen maar het nut van goede (content) marketing. Vaak of op vervelende tijdstippen mailen? Het zorgt er niet alleen voor dat je mails niet worden gelezen, maar ook dat je nóg meer je best moet doen om positief te worden herinnerd.

Dat communicatie met je klanten steeds belangrijker wordt, daar zijn wij het waarschijnlijk allemaal wel over eens. Maar hierin sluipt ook een nieuw probleem: miscommunicatie. Door onder andere de huidige overload aan beschikbare informatie online is een verkeerde beeldvorming zo gemaakt. Maar ook in gesprek met de klant via de nieuwe media ontstaat vaker miscommunicatie. Omdat we simpelweg te veel vertellen, juist iets vergeten of te snel reageren ontstaat er ruis op de digitale lijn.

Sales & Marketing werken samen

Hoe voorkom je deze problemen? Door te investeren in je contact met de klant. Blijf contact houden en zorg ervoor dat je weet wat iemand bezig houdt. Dat doe je door een goede samenwerking tussen de salesafdeling en marketing. Zorg er als marketingafdeling voor dat de basiskennis al is overgebracht naar de (potentiële) klant. Zo kan je salesafdeling zich volledig richten op het laatste zetje, maar vooral ook: het daadwerkelijke contact met de klant. Zij weten bij wie ze op bezoek gaan.

Houd beeldvorming en miscommunicatie altijd in de gaten bij het maken van je communicatie uitingen en zorg ervoor dat jouw ‘theater’ gewoon open for business blijft!


Over de auteur: Yenice Jongejan

Yenice Jongejan studeerde communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en sociologie aan de Universiteit Utrecht. Als marketeer bij BouwKennis was zij mede verantwoordelijk voor het creëren van content en organiseerde zij de diverse evenementen van BouwKennis. Inmiddels is zij online marketeer bij MkbController. Naast haar functie bij MkbController is Yenice raadslid voor D66 Vlaardingen.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP