Ruis op de lijn
Dit blog is geplaatst op 13 november 2015
Naast mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik ook raadslid in de gemeente Vlaardingen. Steeds vaker begin ik grote paralellen te zien tussen mijn werk als volksvertegenwoordiger en mijn vak in de marketing en communicatie. Vooral als het aankomt op het zenden van informatie naar de doelgroep. De burger en de klant zijn immers vaak één en dezelfde persoon, hij of zij wisselt alleen van pet.
Commotie in de media
Vorig jaar ontstond er commotie, omdat het college in haar Voorjaarsnota voorstelde om een aantal voorzieningen in de stad zoveel mogelijk onafhankelijk te maken van de gemeente en dit zo veel mogelijk over te dragen aan ‘burgerkracht’. Het theater in onze stad, De Stadsgehoorzaal, zou geen steun meer ontvangen vanuit het college. De directie van de het bedrijf achter de Stadsgehoorzaal startte een campagne om samen met de burgers de gemeente op andere gedachten te brengen. Door bijvoorbeeld het theater op Marktplaats te koop te zetten en veel aandacht te zoeken in de media.
Inmiddels zijn wij ruim 1,5 jaar verder. Dit weekend is in het theater het spannende “Fatal Attraction” te zien en zondag organiseert het in samenwerking met andere partijen een volledige dag voor kinderen. Het theater is overgenomen door een stichting die wordt gerund door de directrices van twee grote culturele organisaties in Vlaardingen; poppodium De Kroepoekfabriek en centrum voor kunst en cultuur Kade40. Onder de naam Stads (* naar eigen inzicht in te vullen) gaat het theater door. En de eerste berichten zijn zelfs erg positief.
Conclusie: alle burgers van Vlaardingen kunnen blijven genieten van (professionele) voorstellingen in het bekende bijna 200 jarige gebouw. Zou je denken. Maar toen ik de resultaten las van de enquête om de mening van de Vlaardinger over zijn stad te peilen, bleek weer dat negatieve berichten langer blijven hangen. Als negatieve punt kwam meermaals voor “Geen (professioneel) theater meer”.
Beeldvorming: positief of negatief?
Wat wil ik met mijn verhaal bereiken? Vooral de bewustwording van beeldvorming. Een negatief bericht of negatieve ervaring blijft veel langer hangen dan een positieve. Dat geldt niet alleen voor de burger van Vlaardingen, dit geldt ook voor jouw klanten! Het benadrukt dan ook alleen maar het nut van goede (content) marketing. Vaak of op vervelende tijdstippen mailen? Het zorgt er niet alleen voor dat je mails niet worden gelezen, maar ook dat je nóg meer je best moet doen om positief te worden herinnerd.
Dat communicatie met je klanten steeds belangrijker wordt, daar zijn wij het waarschijnlijk allemaal wel over eens. Maar hierin sluipt ook een nieuw probleem: miscommunicatie. Door onder andere de huidige overload aan beschikbare informatie online is een verkeerde beeldvorming zo gemaakt. Maar ook in gesprek met de klant via de nieuwe media ontstaat vaker miscommunicatie. Omdat we simpelweg te veel vertellen, juist iets vergeten of te snel reageren ontstaat er ruis op de digitale lijn.
Sales & Marketing werken samen
Hoe voorkom je deze problemen? Door te investeren in je contact met de klant. Blijf contact houden en zorg ervoor dat je weet wat iemand bezig houdt. Dat doe je door een goede samenwerking tussen de salesafdeling en marketing. Zorg er als marketingafdeling voor dat de basiskennis al is overgebracht naar de (potentiële) klant. Zo kan je salesafdeling zich volledig richten op het laatste zetje, maar vooral ook: het daadwerkelijke contact met de klant. Zij weten bij wie ze op bezoek gaan.
Houd beeldvorming en miscommunicatie altijd in de gaten bij het maken van je communicatie uitingen en zorg ervoor dat jouw ‘theater’ gewoon open for business blijft!
18 februari 2021 11:35
Benno Nijenhuis reageerde op B2B2C: de consument als klant van je B2B-bedrijf met: Hallo Saskia, een interessant onderwerp dat bij ons ook hoog op de agenda staat. Hebben jullie meer ervaring cq voorbeelden?
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…