Blik op de branche in corona tijd: Hoe is het nu met?

Vorig jaar mochten we Freek Wiesenhaan, Algemeen directeur bij Hansgrohe, interviewen voor het Magazine Spetterend Sanitair. Daarin spraken we met hem over hoe de verwachte ontwikkelingen in de sanitairbranche van invloed zijn op de fabrikant. We zijn een paar maanden verder en de wereld ziet er door de corona crisis anders uit dan toen. De vraag is welke invloed dit gaat hebben op de bouw- en installatiebranche in het algemeen en op de sanitairbranche in het bijzonder. We vroegen Freek ernaar in een kort vervolg interview.

Volgens het onderzoek werd een marktgroei in volume verwacht tussen de 1% en 2%. Opvallend was dat er niet veel verluxing werd verwacht. Welk effect verwacht je dat de coronacrisis heeft op deze uitkomsten (zie jij dit veranderen doordat mensen meer tijd doorbrengen)?

“Het is duidelijk dat het coronavirus een negatief effect zal hebben op de marktontwikkeling. Onze inschatting is dat de markt circa 5% zal krimpen. Dit zal integraal effect hebben op alle segmenten.”

Je gaf vorig jaar aan dat de online rol behoorlijk wordt onderschat. Met name op het gebied van multichannel- en omnichannel-approach. Als we terugkijken naar het afgelopen jaar, zie je veranderingen plaats vinden in de online rol? En zo ja, welke?

“Multichannel en omnichannel blijven doorontwikkelen. Tijdens de crisis is hier dan ook additionele groei te zien. Aan de andere kant was/is er natuurlijk een afwachtende tendens. Veel mensen wachten af wat de effecten voor hen zijn.”

Hoe verwacht je dat dit zich de komende tien jaar verder gaat ontwikkelen?

“Zoals destijds aangegeven denken wij dat het aandeel van e-Commerce maximaal 20% van het volume zal bedragen. Het zal in de toekomst niet alleen over toegevoegde waarde gaan, zoals fysieke aanwezigheid, content en kennis. De e-Commerce bedrijven moeten zich ook gaan bezinnen over winstgevende groei.”

Wat zijn de gevolgen daarvan voor jullie als fabrikant in de sanitairbranche?

“Hansgrohe gelooft in een omnichannel benadering. Wij willen daar onze producten aanbieden waar de consument ze zoekt. Wel is de vraag of alle producten in alle kanalen zullen moeten worden aangeboden. Ook zoeken we naar de juiste prijsstelling, zodat de consument duidelijk weet wat de werkelijke prijs is van een product.”

Hoe gaat Hansgrohe om met alle coronamaatregelen en hoe zorgen jullie er tegelijkertijd voor dat de zaken toch door kunnen gaan?

“Hansgrohe ondersteunt allereerst haar partners zo goed als we kunnen. We hebben de afgelopen tijd onze klanten telefonisch te woord gestaan. Ook de WaterStudio is in die tijd gesloten. Inmiddels zijn we voorzichtig weer aan het opstarten en bezoeken we klanten als daar urgentie voor is. Ook de WaterStudio is op afspraak weer geopend. Wij hebben tot nu toe geen grote gevolgen gezien van de crisis. Wel verwachten we in Q3 en Q4 2020 een daling vanwege het feit dat er best al wat projecten zijn uitgesteld in verband met een onzekere toekomst.”

Wat voor advies zou je de sanitairbranche op dit moment willen geven?

“Positief blijven om zodoende de economische crisis te beperken. Meer samenwerken zodat fouten kunnen worden voorkomen.”

Wie zou jij graag terugzien in deze rubriek en welke vraag zou je diegene willen stellen?

“Minister Wiebes. De overheid zal daadwerkelijk de economie moeten gaan steunen. Nederland heeft in de banken- en financiële crisis veel langer te kampen gehad van de gevolgen dan andere landen. Er zullen steunmaatregelen moeten komen, maar ook zal er iets aan de stroperigheid moeten worden gedaan. Wat gaat de regering doen om het bedrijfsleven te ondersteunen?”

Over Blik op de branche

Wat gebeurt er op dit moment allemaal? In Blik op de branche laten we zien wie ervoor zorgen dat elke uitdaging in onze branche wordt aangegaan. Hoe ziet hun dag eruit en wat zijn hun grootste successen en leermomenten uit de dagelijkse praktijk?

BouwKennis fungeert ook in deze onzekere tijden als kennispartner. Daarom stellen we onze websites www.bouwkennisblog.nl en www.spetterendsanitair.nl open voor jullie kennis, zodat we dit kunnen delen en elkaar kunnen versterken. Bestaande of nieuwe blogs, whitepapers of redactionele artikelen (geen verkoopverhalen) kun je, voorzien van een rechtenvrije afbeelding, mailen naar onze redactie: marcom@bouwkennis.nl. Publicatie daarvan op één van onze websites is geheel kosteloos; Wil je meer weten? Lees dan hier verder.


Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP