Rob Klifman: “Marketing wordt moeilijker én interessanter!”

marketing

Elk jaar gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs op zoek naar het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze marketingaward is sinds 22 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 20 april worden ingeschreven met het inschrijfformulier.

Tot die tijd publiceren we iedere vrijdag een blog vanuit de juryleden, waarbij zij hun visie op marketing geven. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan Rob Klifman: “De wereld biedt steeds meer mogelijkheden, laten we dat vertalen naar onze eigen branche!”

Wie: Rob Klifman
Huidige functie: Algemeen Directeur van Bouwmaat
Jurylid sinds: 2017

1. Wat betekent marketing voor jou?

Wat marketing betekent, is de afgelopen tijd sterk veranderd. Het wordt heel anders bedreven dan twintig jaar geleden. We gaan van mass naar individueel. Doelgroepen zijn steeds gefragmenteerder en wispelturiger. We hebben door nieuwe digitale technieken echter veel meer middelen om ze te kennen en te bereiken. Als marketeer moet je hier ervaren in raken. Het gaat minder om gevoel en meer om algoritmen. De marketeer kan alleen als professional succesvol zijn.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Zorg dat je doelgroep in één oogopslag weet wat je concept inhoudt en wat het voor hem of haar betekent.

3. Wat maakt een marketingconcept volgens jou succesvol?

De eerder genoemde betekenis van een concept moet voor een klant direct in voordeel kunnen worden vertaald. Dit kunnen zaken als tijd, comfort en geld zijn. Mijn ervaring leert dat de vertaling naar laatstgenoemde nog altijd een belangrijke voorwaarde is voor succes.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

Zoals ik eerder al aangaf: met name de digitalisering heeft ervoor gezorgd dat het marketingvak totaal is veranderd. We hebben veel meer mogelijkheden om de doelgroep te bereiken maar er zijn ook veel meer prikkels voor de doelgroep. Die ontwikkeling zet de komende jaren door. Het vak wordt moeilijker én interessanter!

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

Het levert je veel publicity op en dat is natuurlijk een reden op zich. Samen voor een prijs gaan kan ook een extra drive zijn om zaken goed aan te pakken en de punten op de i te krijgen. Motiveren van het eigen team is wat mij betreft een echte reden om mee te doen.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

Mijn reden om lid te worden van deze jury is dat ik onze sector wil stimuleren zich in te zetten voor vernieuwing. De wereld biedt steeds meer mogelijkheden, laten we dat vertalen naar onze eigen branche! Dat gaat ons helpen gezond te blijven en ons te wapenen tegen disruptie.

Inzendingen zal ik met name beoordelen op vernieuwing, de korte kernboodschap en de directe vertaling naar voordeel. Ik kijk uit naar de inzendingen!


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie