Reorganiseer met Visie

Sinds 2008 zit de bouw-, installatie- en vastgoedsector in de mineur. En economische wetmatigheden (7 jaarscycli) worden helaas waarheid. Herstel van de bouwsector is, als we de laatste Arch-Vision prognoses erbij nemen, pas in 2015 te verwachten. 2012 is voor de Nederlandse bouw een slecht jaar en qua groei-ontwikkeling zit Nederland in de buurt van het niveau van Spanje en Italië. Witte raaf in het geheel is Duitsland, edoch daar zal de groei ook afremmen als gevolg van een minder snel groeiende economie doordat de groei van China en India afremt.

Reorganiseer met Visie

Veel organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedsector worden (van hoger af) gedwongen tot reorganisaties en kostenbesparingen. En vaak wordt de kaasschaafmethode gehanteerd, waarbij de marketing en R&D plak vaak net iets dikker is. En daarmee wordt dan weer gecreëerd dat onderscheid in de toekomst ten opzichte van concullega’s steeds moeilijker wordt waardoor het belang van prijs (lees prijsdruk) nog groter wordt.

Eisen aan toeleveranciers

Kijkend naar de ontwikkeling bij grote bouwers en installateurs, wordt duidelijk dat concurrentie tussen toeleveranciers op korte termijn veel minder op prijs beslist zal gaan worden. Het besef is doorgedrongen dat projectmatig ad hoc samenwerken, waarbij iedereen vecht voor het grootste stuk van de taart, niet leidt tot rendabele, effectieve projecten die naar tevredenheid van de opdrachtgever worden gerealiseerd.

De grote bouwers en installateurs gaan meer en meer op zoek naar toeleveranciers die

  • Bijdragen aan een duurzaam en energetisch gebouw
  • Kunnen inhaken op projecten die met BIM ontworpen en gerealiseerd worden
  • Over projecten heen denken hoe efficiënter en effectiever te bouwen (lean / ketenpartners)
  • Oplossingen bieden voor het aanstaande kwalitatieve en kwantitatieve personeelstekort
  • Niet alleen producten bieden maar ook oplossingen waarbij montage meegenomen is
  • Etc.

 

De markt is in laagconjunctuur, maar is daarnaast ook sterk in verandering. De toeleveranciers van nu moeten ketenpartners in de toekomst worden. Wanneer nu alleen gereorganiseerd wordt middels de kaasschaafmethode en in bepaalde ontwikkelingen geen aandacht en middelen worden geïnvesteerd, is de kans zeer groot dat in een herstellende bouweconomie, niet meer aan de wensen voldaan kan worden, omdat nog steeds als productaanbieder op basis van een lage prijs aangeboden wordt. En geen antwoord geboden kan worden op vragen naar duurzaamheid, energiezuinige oplossingen, conceptueel bouwen, ketenpartnership, oplossingen met weinig montage-inspanning, oplossingen die zonder al te grote kennis toegepast kunnen worden, prefab,etc.  Dus reorganiseren ja, maar houd een blik op de toekomst en leg het fundament door gericht in de juiste zaken te investeren. Opofferingen moeten; dus een pion ja, maar behoud de strategische stukken.


Over de auteur: Jan-Paul Schop

Jan-Paul Schop (1968) studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na voltooiing van deze studie, is USP Marketing Consultancy opgericht tezamen met Ronald Provoost. USP is volledig toegelegd op de bouw-, installatie-, vastgoed- en woonbranche, is als onderzoeksbureau nummer 9 van Nederland en binnen het gekozen domein met afstand marktleider. In 2002 is Jan-Paul één van de drie oprichters van BouwKennis geweest, in 1997 medeoprichter van BauInfoConsult en in 2009 van Arch-Vision. Naast het aansturen van deze ondernemingen is Jan-Paul medebestuurslid van Stichting DaDa. Zijn hobby's zijn tennis, skiën, zwemmen en Feyenoord.

Een reactie op “Reorganiseer met Visie

  1. Beste Jan-Paul,

    Een goede analyse en betekenisvol eindwoord. Echter je ziet om je heen dat velen de koning beschermen ten koste van de meer strategische stukken. Vooral in de architectenbranche is veel kennis en kunde verloren gegaan. Als we straks plotseling een kans op een winnende positie aangeboden krijgen, ontbreekt het velen om die positie ook daadwerkelijk in te nemen. Velen zijn nu aan het ‘overleven’ en de visie reikt niet verder dan de dag van morgen, helaas. Kostenreductie ligt veelal meer voor de hand dan optimalisatie of netwerkintegratie, terwijl hier de echte kracht voor de toekomst ligt. Kracht moet in de toekomst niet uit groei naar groter komen, maar uit innovatie en optimalisatie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP