QR-Porno !?

Aandacht trekken is niet zo moeilijk moet kunstenaar Antoine Peters gedacht hebben toen hij een hotelkamer inrichtte met heel veel QR-afbeeldingen. De gepointilleerde opvolger van de barcode verwijst in deze hotelkamer naar talloze ondeugende afbeeldingen, video’s en websites. Het is een kwestie van de mobiele telefoon richten op de kussens, de muur, de tafel of het bed en er gaat een spannende QR-wereld voor je open. Het is trouwens kamer 6 in het Arnhemse Modez Hotel

Porno !?

Real-time meten aan gebouwen

Leuk natuurlijk die QR-spelerij maar dit is slechts het begin van ‘The Internet of Things, vaak afgekort tot ‘IoT’. The Internet of Things zal ook de bouwwereld ingrijpend veranderen. Het wordt namelijk mogelijk om alle objecten om ons heen van een soort RFID-chip te voorzien en informatie uit te wisselen met zo’n ‘object’. Dat kan uiteenlopen van een baksteen, een dakpan tot een schemerlamp of vloerverwarming. RFID staat trouwens voor Radio Frequency Identification. In die RFID-chip kunnen ook nog weer sensoren en actoren opgenomen worden die bijvoorbeeld informatie over de luchtkwaliteit kunnen verzamelen. Ook zou je met behulp van een weerstandsdraad en andere sensoren vroegtijdig verzakkingen en scheuren kunnen detecteren. Dat is niet alleen handig in Groningen om de gevolgen van de gasboringen real-time in kaart te brengen maar kan standaard worden in ieder bouwwerk.

Internet of Things geweldig voor Bouwsector

Het ‘Internet of Things’ kan een zegen blijken te zijn voor de bouwsector die veel last heeft van de economische recessie. Het onlangs gesloten akkoord voor de woningmarkt gaat namelijk geen verbetering brengen. Uiteindelijk zal de bouwsector zelf over moeten gaan tot echt ingrijpende hervormingen. Technologische ontwikkelingen zoals the Internet of Things maken nieuwe toepassingen en innovatieve bouwprocessen mogelijk. Zolang de bouw weigert om zichzelf opnieuw uit te vinden blijft het sappelen. We het boekje ‘Who moved my cheese?’ nog niet gelezen heeft moet dat vooral even snel doen. De bouwsector zal namelijk nooit meer naar de oude situatie van ‘voor 2008’ terugkeren. Dat heeft vooral te maken met de recessie; onredelijk hoge grondprijzen; de transparantie van het internet en het dilemma van duurzaamheid. Het is dus zaak om elke kans aan te grijpen. Technologie is de sleutel tot (process)innovatie. Nu nog de beslissers vinden die het lef hebben om dit te vertalen naar hun eigen organisatie.

Praktische tips ontvangen?

Wie naar aanleiding van bovenstaande praktische tips wil ontvangen om het eigen bedrijf te hervormen kan dat hieronder aangeven.


Over de auteur: Richard Lamb

TrendStrateeg & TrendWatcher Richard Lamb, MSc (Bureau TrendWatcher.com, 070 511 44 44) is actief sinds 1989; voorspelde als één van de weinigen de financiële crisis. Hij voorziet nu onder andere ‘Generation Exit’ en het ‘Dilemma van Duurzaamheid’. Als futuroloog / trendwatcher spreekt hij tijdens zijn keynotes en TrendTalk-presentaties zowel over trends als over de manier waarop men zelf trends kan spotten en vertalen naar kansen en innovaties. Hij ontwikkelde daartoe het TO DO Brainstormmodel. Deze leidraad gebruikt hij ook tijdens zijn strategische BigBrainstorm-sessies bij overheden en bedrijven. Zijn vaardigheden als dagvoorzitter / discussieleider deed hij op als radiopresentator bij de AVRO en NOS. Richard heeft een achtergrond in ICT, Informatiekunde en Elektronica. Naast enkele boeken die van zijn hand verschenen schrijft hij ook regelmatig (gast)columns op blogs en in tijdschriften. Sinds de start in 2010 verleent Richard zijn medewerking aan de jaarlijkse Trendrede, een collectieve toekomstvisie van een tiental ervaren trendwatchers. Lieke en Richard Lamb vormen samen hét trendwatchers-duo van Nederland en zijn beiden managing partner van Bureau TrendWatcher.com, dat zich richt op strategisch advies, toekomstscenario´s en innovatie. Vrijwel dagelijks verzorgen zij TrendTalk-presentaties; BigBrainstorm-sessies en dagvoorzitterschappen in het land. Lieke en Richard zijn getrouwd en hebben vier kinderen. Bij BNR Nieuwsradio geven zij wekelijks hun TrendsVerwachting™ over tal van onderwerpen. Alle afleveringen zijn terug te luisteren via www.TrendsVerwachting.nl. Ook verzorgen zij een gratis TrendBrief op www.TrendBrief.nl. Elk najaar geven Lieke en Richard een TrendsVerwachting voor het komende jaar. Ook reiken zij jaarlijks de ‘Ditishandig Innovatie Awards’ uit en maken zij het radioprogramma ‘Ditishandig.nl’ over trends; innovatie en gadgets. Lieke en Richard zijn ambassadeur van ‘Onderwijs OnStage’ en ‘Jong Ondernemen’. http://TrendWatcher.com - http://TrendWatcher.TV - http://TrendsVerwachting.nl

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP