Pinterest: kans om woonconsument te bereiken?

Pinterest, ook wel gekscherend het vrouwen social media netwerk genoemd,  krijgt steeds meer bekendheid in Nederland. Onlangs interviewde ik marketinggoeroe Roland van Kralingen. Volgens hem zijn bouwondernemingen die de ontwikkeling van Pinterest niet met een vergrootglas bekijken, niet aangesloten bij de tijdgeest. “Pinterest gaat de bouwwereld veranderen, het is één grote showroom.” In dit blog neem ik u mee in de wereld van Pinterest. Welke kansen biedt het voor de sector en belangrijker nog: is de woonconsument er al klaar voor?

Sfeervolle afbeeldingen van woonkamers, schilderijen met mooie printjes en een compositie van eten, stenen of boeken. Pinterest is het ‘nieuwe’ social netwerk waarbij gebruikers hun eigen moodboards kunnen maken. Een moodboard wordt gevuld door artikelen, afbeeldingen en video’s te pinnen. De pins komen op je eigen prikbord, zijn openbaar en kunnen gevolgd en gedeeld worden door anderen.

Ideale inspiratieplatform

U, als fabrikant of bouwer, moet er een kijkje nemen. Het is het ideale platform om de woonconsument van inspiratie te voorzien. Zoals Pinterest zelf zegt: “People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes. Als consumenten twijfelen tussen geld sparen of toch uitgeven aan een nieuw meubelstuk of een hypermoderne keuken, kunnen zij met behulp van aansprekende sfeerbeelden net over de streep getrokken worden.

Verover een plek op het verlanglijstje van de woonconsument

Maar pas op, het is natuurlijk niet de bedoeling om kant-en-klare productreclame te maken. Het social netwerk kan alleen in uw voordeel werken als producten niet opgedrongen worden en woonconsumenten zich er niet aan irriteren. Pas een product toe in een afbeelding van een uitnodigende woonruimte, een 3D-rondleiding door het huis van de toekomst of een inspirerend filmpje om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zo worden woonconsumenten op ideeën gebracht, krijgen zij sympathie voor het merk of product en komt het wellicht op hun verlanglijstje.

Bedenk hierbij dat er momenteel vooral vrouwen op Pinterest te vinden zijn. Belangrijk om te weten als u zelf content gaat maken voor dit sociale platform. Het blijkt steeds weer dat vrouwen een interessante doelgroep zijn. Zij hebben een grote rol in huishoudens bij het beslissingsproces voor aankopen.

Tweeledig inkijkje

Niet alleen is Pinterest geschikt om als bedrijf pins te plaatsen en te delen. Ook kan de bouw- en woonbranche op de hoogte blijven van alles wat de woonconsument inspireert en bezighoudt. Veel consumenten zullen zelfgemaakte kiekjes delen, waardoor u als fabrikant of bouwer een uniek kijkje krijgt in de woning  van een potentiële klant.

Zit woonconsument al wel op Pinterest?

“Klinkt goed”, hoor ik u denken, “maar heeft het wel zin om mijn tijd en energie daar in te steken?” Om eerlijk te zijn, zal die inzet momenteel nog maar een kleine doelgroep bereiken. Uit de eerste resultaten voor het WoonKennis Jaarrapport blijkt namelijk dat 7% van de consumenten Pinterest kent en maar 2% het social netwerk ook daadwerkelijk gebruikt. Dat komt omgerekend neer op ruim 300.000 Nederlanders.

Maar als we de goeroes mogen geloven, gaat Pinterest groeien. Volgens onderzoek onder Amerikaanse Pinterestgebruikers heeft zelfs 21% een aankoop gedaan naar aanleiding van een pin op een prikbord. Extra interessant is dat het op één na populairste onderwerp voor gebruikers woninginrichting is. Het is in potentie dus een kansrijk platform om woonconsumenten te bereiken en hen te laten zien wat u in huis heeft. En het is ook nog eens gratis. Dat lijkt me in ieder geval reden genoeg om de ontwikkeling met een vergrootglas te gaan volgen!

 


Over de auteur: Anique Mulder

Anique Mulder is afgestudeerd mediaonderzoekspecialist en werkte voorheen als vakredacteur bij BouwKennis. Hier werkte ze onder andere aan het social media beleid en was ze verantwoordelijk voor Woonkennis, dé informatieleverancier over de woonconsument. Eind juni 2013 is Anique bij BouwKennis vertrokken om een fantastische reis van zeven maanden te maken door Indonesië en Australië.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP