Oud, maar goud! Hergebruik je oude content

Goede content maken is best lastig. Het gebeurt nog vaak dat marketeers met de handen in het haar zitten wanneer er content gecreëerd moet worden. Altijd maar inspiratie hebben om wat nieuws te bedenken, je moet het maar kunnen. Daarnaast ontbreekt ook nog wel eens de tijd. Ik zie in de praktijk vaak nog dat bedrijven het hergebruik van oude content vergeten. In dit blog vijf tips hoe je die content kan hergebruiken en ook vijf aandachtspunten die je niet mag vergeten.

Natuurlijk is en blijft het belangrijk om regelmatig met nieuwe content te komen. Toch kan het geen kwaad om ook de aandacht te vestigen op artikelen, whitepapers of andere contentvormen die je eerder hebt gedeeld. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je volgers deze nog niet gezien hebben of dat ze aanhaken bij de actualiteit. Contentrecycling moet je daarom altijd integreren als onderdeel van je algemene contentstrategie.

Content hergebruiken: vijf voorbeelden

hergebruikHoe pak je dat concreet aan, je content hergebruiken? Er zijn allerlei manieren om dit te doen, ik noem hieronder vijf voorbeelden:

  1. De eerste en meest bekende variant is om je oude content in een nieuw ‘jasje’ te steken. Een artikel of whitepaper kan bijvoorbeeld heel goed dienen als basis voor een nieuwe infographic. Daarnaast bereik je wellicht ook weer een nieuwe doelgroep door de informatie visueel weer te geven.
  2. Content die je live hebt gegenereerd tijdens een evenement, kun je naderhand nog uitdiepen. Als je bijvoorbeeld een video live hebt gestreamd via Facebook of een ander platform, kun je na het evenement ook nog een blog schrijven over de belangrijkste zaken die besproken zijn. Of een video monteren met de hoogtepunten van het evenement (een ‘aftermovie’).
  3. Het kan voorkomen dat je content door de actualiteit weer helemaal ‘in’ is. Dan is het goed daarop in te spelen en die content opnieuw onder de aandacht te brengen. Update je artikel met de laatste stand van zaken of geef in een social media post aan waarom je dit stuk opnieuw deelt.
  4. Een terugblik op je content kan ook nooit kwaad. Welke blogs werden bijvoorbeeld het beste gelezen in een jaar of een maand? Of vraag je volgers wat zij het leukste artikel vonden in een bepaalde periode.
  5. Deel je content ook via andere kanalen dan gebruikelijk. Dat kan zijn via externe kanalen, door bijvoorbeeld op een bloggersplatform actief te zijn en daar een (herziene versie van een) eerder artikel te publiceren. Ook intern kan je echter eens een ander platform inzetten. Deel je nieuws bijvoorbeeld normaal altijd via Twitter, probeer het eens via een bericht op Instagram. Het kan zomaar zijn dat je hiermee weer nieuwe reacties binnenkrijgt omdat elk platform zijn eigen dynamiek en volgers heeft.


Aandachtspunten bij het hergebruik van content

Er zijn dus vele mogelijkheden om je content nog eens uit de kast te halen. Toch is dit niet altijd een goed idee. Daarom ook vijf aandachtspunten die je altijd in het achterhoofd moet houden als je oude content wil delen:

  1. Relevantie. Is de content die je wil delen nog relevant? Of zijn onderzoeksgegevens die je ooit hebt gepubliceerd inmiddels al achterhaald?
  2. Vorm. Bedenk dat sommige informatie beter tot zijn recht komt in een specifieke contentvorm. Een lang artikel of persbericht in een Facebookbericht copy/pasten? Niet doen!
  3. Afwisseling. Zoals hierboven al genoemd, wissel het hergebruik van content af met nieuwe content die je publiceert. Gebruik bijvoorbeeld een contentkalender waarmee je intern een goed overzicht houdt van wat je wanneer wil publiceren.
  4. Analyseer. Een weinig gelezen artikel of blog viel bij je doelgroep misschien niet in de smaak. Blijf dit dan ook niet te vaak herhalen, als je merkt dat er geen interesse in is.
  5. En last but not least, het doel. Zorg dat bij alle content die je deelt, of die nu oud is of splinternieuw, waarom je dat doet en wat je ermee wil bereiken!

 

Wat zijn jullie ervaringen met het hergebruiken van oude content? Zijn er mooie cases die je wil delen? Laat het weten in de reacties onder dit blog!


Over de auteur: Kenny de Vilder

Als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis) helpt Kenny klanten met het bedenken, ontwikkelen en onderhouden van effectieve content. Dit doet hij voor zowel online als offline media. Zijn ervaring op het gebied van (online) communicatie, webredactie, social media en contentmarketing in voornamelijk de culturele sector komt hierbij goed van pas. Kenny denkt graag actief mee over de contentstrategie van onze klanten en zoekt altijd naar creatieve mogelijkheden om kansen te benutten.

Geef een reactie