Opritverklikker: de blinde vlek voor inbound marketing

opritverklikkerHeb je ooit van een opritverklikker gehoord? Ik ook niet. Tot voor kort dan, toen ik Ben van Steensel van Heras sprak, deskundige op het gebied van ‘erfbeveiliging’. Blijkbaar kunnen boeren zo’n verklikker in een soort vogelkastje langs de oprit monteren, zodat ze een signaal krijgen als er iemand -bijvoorbeeld ‘s-nachts- de oprit opkomt.

Waarom dat relevant is? Heras bespeurt een toenemende trend in de beveiliging van agrarische terreinen, en ze willen daar met inbound marketing op inspelen. De opritverklikker is een mooi voorbeeld om te laten zien dat er nog veel mensen een blinde vlek hebben voor inbound marketing. Ik leg het uit, maar eerst iets over die opritverklikker.

Een opritverklikker trekt mensen aan

Het is een trend blijkbaar, de toename van het aantal inbraken op ‘agrarische terreinen’. En als specialist in buitenbeveiliging wil je daar natuurlijk op inspelen. Maar zoals ik van Ben begrijp werkt ‘cold calling’ dan niet: “Ik heb wel eens een lijstje van adressen van boeren gebeld, maar je krijgt niet veel reacties.” En dat terwijl een initiatief van LTO om gesubsidieerd beveiligingsscans aan boeren aan te bieden erg populair was. Er is dus voldoende interesse voor beveiliging, maar waar zit die?

In dit geval zou inbound marketing een mooie oplossing kunnen bieden: je onderzoekt welke ‘keywords’ boeren intypen bij Google die interesse in beveiliging hebben, en zorgt met de juiste content dat je op deze woorden goed gevonden wordt. Maar dat leverde bij dit onderwerp wel een probleem op, want op alle varianten op het woord ‘erfbeveiliging’ was het aantal zoekers bij Google (te) laag. Met uitzondering van het woord ‘opritverklikker’: daar wordt 720 keer per maand op gezocht! En dat kwam extra goed uit, zo merkte ik tijdens het interview met Ben.

De boodschap van Ben

“Het beveiligen van je agrarische terrein gaat veel verder dan alleen het plaatsen van een opritverklikker. Want de politie is in de stad misschien binnen een paar minuten ter plekke, maar in landelijke gebieden gaat dat niet zo snel.” Ben weet uit praktijk dat een opritverklikker alleen niet voldoende is: “Die inbreker komt een tijdje van tevoren altijd even de situatie bekijken, en je moet op dat moment zorgen dat hij van gedachten verandert.” Hoe je dat moet doen lees je binnenkort in een blog dat ik hierover voor Heras heb geschreven, met als titel ‘Beveiliging van een boerenerf: méér dan een opritverklikker’. Met de juiste SEO (vindbaarheid voor Google) moet het mogelijk zijn om boeren die zoeken naar ‘opritverklikker’ naar de boodschap van Ben te trekken, en hen te overtuigen van zijn geloof. Ben kan hierdoor ‘thought leader’ worden op het gebied van ‘agrarische beveiliging’, waardoor mensen die daarin geïnteresseerd zijn hem gaan volgen. En op die manier vult Heras concreet haar inbound marketing strategie in.

Als je mensen bovenstaande case voorlegt valt het op dat het eerste advies is om ‘veel advertenties te plaatsen in agrarische vakbladen’. Ik las laatst een marketingplan van een concurrent van softwareleverancier AFAS die al haar klanten aan deze bedrijven verloor, en niet goed wist hoe te reageren. Maar in plaats van dat ze net als AFAS op inbound marketing overstapten, was het advies om ‘méér advertenties’ en ‘nu ook maar TV-commercials’ te gaan maken. Als ‘outbound’ marketing niet meer werkt ga je het een tandje opvoeren, opvallend.

Een blinde vlek voor inbound marketing

“Eigenlijk is dat inbound marketing gewoon oude wijn in nieuwe zakken, want vroeger schreeuwde je met advertenties en nu schreeuw je met content.” Ik hoor het erg vaak, evenals de opmerking dat je content ‘goed moet promoten’. Maar in feite hoeft dat niet, de belangrijkste werking van content zit niet in de promotie via social media en mails, maar in de vindbaarheid bij Google. Mensen die bij Google de juiste woorden intypen en bij jou terechtkomen. Het is een beweging waar veel marketeers zich niets bij voor kunnen stellen, zo merk ik vaak. Die denken alleen in zenden, ze plaatsen nog méér advertenties als deze steeds minder goed werken. Een blinde vlek lijkt het wel.

Maar niet bij Heras, daar begrijpen ze dat de kennis van hun ‘thought leaders’ als magneet kan werken. Met de juiste keywords trek je ‘zoekende boeren’ via Google naar de website, en daar worden ze vervolgens overtuigd van het feit dat hun probleem niet op te lossen is met een opritverklikker. Dat ze het gehele ‘beveiligingsplaatje’ moeten bekijken, niet alleen sensoren. Als je dat met advies doet waarin het belang van de klant boven dat van jou staat, zijn alle partijen op lange termijn het beste af. Behalve de inbreker dan.


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Een reactie op “Opritverklikker: de blinde vlek voor inbound marketing

  1. Mijn blog op bouwkennis over opritverklikkers en inbound marketing | Edwin Vlems 29 juni 2015 om 07:21

    […] hier om bij Bouwkennis verder te […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP