Op zoek naar ‘de geluksknop’ in ons hoofd

Column – Marketeers en marktonderzoekers, het is een bedrijvig volkje. Ze zijn voortdurend op zoek naar manieren om de klant te interesseren, te binden, enthousiast te maken en te verleiden hun producten te kopen. Wanneer er een nieuwe campagne of een nieuw product in de maak is, komen ze in actie met vragenlijsten en interviews, om zo de reactie van de klant te polsen en eventuele aanpassingen aan het product of de campagne te doen. Aan deze klassieke onderzoeksmethodes hebben ze sinds kort een nieuw instrumentarium toegevoegd: dat van de neurale marketing.

brain-951874_960_720

Neuromarketeers werken met EEG’s en/of fMRI-scans, die de elektrische activiteit en doorbloeding in ons brein meten. Zo valt, voorbij onze bewuste reacties, te meten hoe we onbewust reageren op een nieuw product of een nieuwe reclamecampagne. In de VS testen ze bijvoorbeeld diverse uitvoeringen van filmproducties, door er trailers van te maken en de reacties van kijkers hierop te meten via neuromarketing. De filmuitvoeringen die de meeste gammagolven in de hersenen opleveren blijken kassuccessen te voorspellen. Gammagolven duiden namelijk op intense betrokkenheid. Volgens hersenonderzoekers zijn gammagolven van belang bij het transport van informatie van de visuele gebieden in onze hersenen naar het langetermijngeheugen. En dat is precies waar marketeers hun product willen hebben: in het langetermijngeheugen, zodat het product tot in lengte van dagen top-of-mind blijft. De neuromarketeer wil alles weten over hoe onbewuste verleiding werkt.

Ons onderbewustzijn is vaak krachtiger dan ons bewustzijn. Wanneer we moeten kiezen tussen een product dat ons bewustzijn aanspreekt, bijvoorbeeld omdat het ecologisch verantwoord, slaafvrij en gezond is, en een product dat ons onbewuste aanspreekt omdat het verleidelijk is en ons op emotioneel vlak triggert, dan kiezen we vaak voor het laatste. We kiezen kortom voor wat goed voelt, niet voor wat goed beweert te zijn. En dat is precies de reden waarom ik denk dat neurale marketing in de bouw geen hoge vlucht zal nemen.

De bouw is immers een sector van recht-toe-recht-aan, waar vooral met rationele en niet met gevoelsmatige argumenten wordt gewerkt. Er wordt bijvoorbeeld gekozen voor een bepaald materiaal omdat het goed isoleert, omdat het sterk is en licht, en bovendien nog eens goedkoop. Allemaal rationele argumenten die, bij elkaar opgeteld, maar tot één conclusie kunnen leiden: dit is het materiaal dat ik wil gebruiken. Je kiest in de bouw niet voor materiaal omdat het verleidelijk verpakt is, in folie met breed lachend vrouwelijk schoon bedrukt. Dat vrouwelijk schoon lacht hen dagelijks al toe vanaf de Pirelli kalender.

BouwKennis KwartaalVisie:

Adjiedj Bakas is de vaste columnist van de BouwKennis KwartaalVisie, dé uitgave voor marketeers en beleidsmakers in de bouw. Op serieuze maar toegankelijke wijze laat dit blad 4 keer per jaar de bouwproductie en -conjunctuur de revue passeren zodat lezers in één oogopslag zien hoe de bouw ervoor staat. Daarnaast wordt elk nummer een actueel thema belicht. In de vierde editie van 2016 staat neuromarketing centraal. Het grootste gedeelte van onze beslissingen maken we niet bewust en rationeel, maar onbewust op basis van gevoel. Dit doen we met behulp van snelkoppelingen met het brein. Als we het brein van onze klant kunnen doorgronden, opent dit vele deuren: voorspellen, verleiden, sturen…

Meer informatie


Over de auteur: Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas is Nederlands bekendste trendwatcher en auteur van gezaghebbende boeken als Megatrends Nederland (2005), het Engelstalige Megatrends Europe (2006), Leven Zonder Olie (samen met collegatrendwatcher Rob Creemers, 2007), De Staat van Morgen (2012), De Toekomst van Gezondheid (2012), The End of Privacy (2012) , Kapitalisme en Slowbalisering (2015) en Trends 2016 (2015). Hij oogst veel publiciteit in toonaangevende media in binnen- en buitenland. Volgens de pers is hij ‘prominent’ (Volkskrant), ‘prikkelend’ (Elsevier), ‘zijn tijd vooruit’ (Story), ‘optimistisch’ (CNN) en ‘word je blij van hem’ (BBC). Lezers van de BouwKennis KwartaalVisie kennen de scherpe pen van deze vaste columnist natuurlijk al langer. Zijn stukken prikkelen en boeien en zijn voorzien van humor en visie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP