Ook de Nederlandse architect wordt steeds digitaler

architect

Als BouwKennis blog-lezer ben je een perfect voorbeeld van de moderne Nederlander: je zoekt je informatie online. De maatschappij digitaliseert op alle vlakken, dus ook in de bouwketen. Steeds meer architecten – vaak jong en net afgestudeerd – weten niet beter dan interessante topics te Googelen, om aanbevelingen te vragen aan hun netwerk op LinkedIn, en om inspiratie op te doen via Instagram en Pinterest. Het media gebruik van architecten is snel aan het veranderen. Hoe kan de bouwketen hier slim op inspelen?

In de afgelopen maand hebben wij een grote schoonmaak gehouden op het kantoor: alle losse papieren en spullen moesten van het bureau af en wat echt bewaard moest blijven ging de kasten in. Op onze afdeling stonden twee grote, mooie, bijna-lege kasten. En nu, na het opruimen? De kasten zitten alweer vol met ongelezen brochures, tijdschriften, rapporten en andere blaadjes die ik wil lezen “als ik tijd heb”. Nooit dus.

Dit is echter geen goed nieuws voor degenen die moeite en geld gestoken hebben in het printen van al dat papier. Als ik al geen tijd heb om alles te lezen waar ik op geabonneerd ben, hoe staat het dan met de architect die daarnaast ook nog ongevraagd van alles krijgt toegestuurd?

Gedrukte brochures worden weinig gelezen

Uit onderzoek van Arch-Vision blijkt dat de helft van de architecten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk meer dan 5 brochures van fabrikanten per maand ontvangt. Slechts twee van de vijf toegestuurde brochures wordt ook daadwerkelijk gelezen. Daarnaast weet de architect de fabrikant zelf prima te vinden: het grootste gedeelte van de architecten in Europa zoekt informatie direct via de website van de fabrikant of via zoekmachines. Ook portalen en platforms voor architecten wordt door de meerderheid van Europese architecten gebruikt voor zowel inspiratie als product informatie.

Het belangrijkste leerpunt? Brochures hoeven niet altijd geprint te worden, zeker voor de nieuwe generatie van architecten die niet beter weet dan informatie digitaal te verwerken. Beschikbaarheid van technische informatie, toepassingen en inspiratie op de website kan belangrijker zijn dan brochures opsturen. Wat verder opvalt is dat op Europees niveau vaak hetzelfde voorbeeld wordt gegeven van een fabrikant die een goede website heeft.

Eén vakbeurs per jaar

Toch is niet alles wat de moderne architect doet digitaal. Een belangrijke en traditionele bron van informatie is het bezoek aan een vakbeurs, zoals Ecobuild in het Verenigd Koninkrijk, Bau in Duitsland en de Bouwbeurs in Nederland, al lijkt ook dit wel af te nemen. De beurzen worden met name nog bezocht door architecten om meer te weten te komen over nieuwe producten, welke trends er aankomen in de markt en om te netwerken.

Maar hoe vaak heeft een architect inspiratie, kennis en netwerkmogelijkheden via een beurs nodig, met name als Instagram, Google en Facebook deze functies ook kunnen vervullen, en dan nog een stuk sneller en gemakkelijker? Uit het onderzoek van Arch-Vision blijkt dat in elk Europees land er een duidelijk voorkeur is voor één vakbeurs of design show waar de meeste architecten naar toe gaan. Het is dus verstandig voor spelers in de bouwketen om goed na te denken over de – grote – investeringen in beurzen, aangezien architecten er maximaal 1 tot 2 bezoeken per jaar.


Over de auteur: Jeroen de Gruijl

Jeroen heeft de master media & journalistiek in 2013 met succes afgerond en is sinds 2014 als research analyst werkzaam bij USP Marketing Consultancy voor de afdeling Construction. Vanaf 2016 vervult hij de rol van Project Manager en is hij verantwoordelijk voor het verzamelen van accurate marktinformatie en het adviseren op basis van deze informatie.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP