Ook in de bouwsector is het gebruik van paardenvlees een normale zaak

Ook in de bouwsector is het gebruik van paardenvlees een normale zaakDe introductie van onze nieuwe generatie dakramen dit jaar is voor ons reden om veel te communiceren richting onze professionele doelgroepen. Vorig jaar zijn hebben we hiervoor zes evenementen georganiseerd waar in totaal zo’n 2500 relaties aanwezig waren. Begin dit jaar hebben we groots uitgepakt tijdens de Internationale BouwBeurs. Op beide activiteiten hebben we ongelooflijk veel positieve reacties gekregen waar we vervolgens zelf weer veel positiviteit uit hebben gehaald. En dat hebben we allemaal weleens nodig in deze moeizame tijden.

Om eerlijk te zijn werden we best een beetje verlegen van al deze aandacht. Maar het laat zien dat creativiteit en innovativiteit ook in de bouwsector wordt gewaardeerd. Voor de ontwikkeling van de nieuwe generatie dakramen, maar ook onze lichtkoepels en modulaire lichtstraten zijn onze jaarlijkse investeringen in Research & Development met 50 procent toegenomen tot ongeveer 50 miljoen euro per jaar. Dit doen we niet zomaar. We willen blijven focussen op innovatie en zorgen dat we voorbereid zijn op de toekomst van energiezuinig bouwen, vooral als de markt weer aantrekt. Daarom participeren we ook in duurzame projecten, zoals de zojuist opgeleverde Active House woningen in Montfoort.

We voelen ons dan ook zeer vereerd wanneer mensen ons als voorbeeld nemen. Zoals Martin Koppenol, directeur marketing van VBI, die zegt dat wij het allemaal zo goed begrijpen, omdat we daglichtbeleving verkopen in plaats van dakramen. En Peter Fraanje, directeur van het NVTB, die ons als voorbeeld neemt als bedrijf dat nieuwe vraag probeert te creëren door zowel naar professionals als consumenten te communiceren. Dat zijn natuurlijk allemaal hele mooie reacties, maar aan de andere kant zien onze concurrenten ons ook als lichtend voorbeeld. In de Financial Times zegt één van hen zelfs ronduit dat hij ons in zoveel mogelijk dingen nadoet. En het resultaat is te zien. Niet alleen de producten, maar ook brochuremateriaal wordt schaamteloos 1-op-1 nagemaakt.

Concurrentie

Vier jaar geleden betraden we als specialist op het hellende dak uit het niets de lichtkoepelmarkt met een nieuw type lichtkoepel met een extra glasplaat tussen de opstand en de koepel. Onze koepel had daardoor gelijk de hoogste isolatiewaarde en geluidsreductie van alle koepels in de markt en voldeed als eerste aan het BouwBesluit. De gerenommeerde merken trokken de kwaliteit van ons product eerst in twijfel, maar toen deze afbreukstrategie niet werkte hadden ze twee jaar later opeens allemaal een glasplaat onder de koepel… Dat was echter pas stap één. Eén van hen plaatste vervolgens zelfs een advertentie met een misleidende vergelijking tussen hun product en de onze. Voer voor onze advocaat zou je zeggen, maar na een keurig briefje heen en een evenzo keurig antwoord terug ‘dat ze het nooit meer zullen doen’, zijn onze mogelijkheden om hier iets tegen te doen alweer uitgeput. Op de BouwBeurs waren wij vervolgens de enige fabrikant die een dergelijke lichtkoepel met nieuwe accessoires liet zien. Blijkbaar hadden de concurrenten niets nieuws meer te melden.

Op de BouwBeurs heb ik een presentatie van Lodewijk Niemoller bijgewoond over het belang van het KOMO-certificaat. Wij onderschrijven het belang van KOMO, laat dat duidelijk zijn. Daarom hebben we drie jaar geleden ook het initiatief genomen voor een BRL voor lichtkoepels, zodat ook deze KOMO gecertificeerd kunnen worden. Ook dit proces heeft de gevestigde orde gefrustreerd. Maar hoe gaat KOMO hiermee om? Wat zijn de eventuele sancties wanneer een product onverhoopt opeens niet meer voldoet aan de beloofde kwaliteit uit het KOMO-attest? Ik kan u vertellen, nagenoeg niets. ‘Wij dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was’ gaat het gezegde. Hoezo vernieuwende bouwkwaliteit? Het is net paardenvlees dat voor rundvlees wordt verkocht.

En voor de duidelijkheid. Concurrentie houdt ons scherp, maar er zijn natuurlijk grenzen. Het is aan u te oordelen waar deze grens ligt, maar voor mij gaat het soms net een stap te ver. Voor de bouwsector als geheel zou het beter zijn als bedrijven hun eigen creativiteit en innovativiteit wat meer de vrije loop zouden laten en klantgerichter zouden denken. Want uiteindelijk worden al onze producten daar alleen maar beter van en dat komt de mensen voor wie we het uiteindelijk allemaal doen, de gebruikers van gebouwen, alleen maar ten goede.


Over de auteur: Michel Kalis

Inmiddels meer dan 30 jaar ervaring in Sales en Marketing in de bouw, waarvan de laatste 16 jaar bij VELUX Nederland B.V. In deze 16 jaar ben ik ook een heavy-user geworden van onze daglichtsystemen ( meer dan 30 dakramen ) en beleef dus iedere dag wat daglicht en natuurlijke ventilatie met een woning kan doen. Buiten wordt bijna letterlijk binnen. Mijn persoonlijke doel is Nederland te overtuigen dat wonen met veel daglicht en natuurlijke ventilatie niet alleen prettig is, maar vooral comfortabel.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP