Online marketing in de bouw: waarom zou je en hoe pak je dat aan?

Boek Online marketing in de bouw installatie en vastgoedFacebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, een eigen blog…moet je daar als bedrijf nou iets mee of niet? En zo ja, hoe pak je dat dan aan? Waar moet je beginnen? Hoe weet je welke media voor jou geschikt zijn, welke boodschap aankomt, hoe je herkenbaar bent als bedrijf ten opzichte van andere bedrijven? En hoe organiseer je het vervolgens op zo’n manier dat je er geen uren per dag zoet mee bent, met al die online activiteiten? Dit najaar verschijnt ons boek Online marketing in de bouw: een concreet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In dit blog een voorproefje: het verhaal van SATIJNplus Architecten.


Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Op www.onlinemarketingindebouw.nl staat een gedeelte van het boek ter inzage online en kun je het boek bestellen.

SATIJNplus Architecten (35 medewerkers) begon de crisis in 2009 flink te voelen. Minder aanbestedingen, minder presentaties, de hoeveelheid werk liep terug. Het bureau slonk van 75 naar uiteindelijk 35 medewerkers.

Om zich heen zag SATIJNplus dat andere architectenbureaus zich terugtrokken in een hoekje. Dat wilde het bureau zelf niet. Het wist dat het van zich moest laten horen. De naamsbekendheid vergroten, laten zien dat het al meer dan 50 jaar kennis en expertise had opgebouwd in restauratie, renovatie en herbestemming van vastgoed. Met een bureaubrochure het land doorrijden, dat ging echter niet meer. Dat kostte simpelweg teveel tijd en geld. SATIJNplus besloot actief te worden op social media en startte enige tijd daarna ook met een eigen blog en digitale nieuwsbrief.

Linkedin screenshot

Project-updates en kennisdeling

De activiteiten op social media begonnen laagdrempelig met LinkedIn. Alhoewel er toen nog weinig activiteit en interactie was op LinkedIn, had het netwerk van het bureau daar al wel profielen aangemaakt. SATIJNplus deelde updates over projecten, maar ook whitepapers om kennis te delen. In het begin kwam er nauwelijks respons, maar het bedrijf hield vol en langzaam maar zeker kwamen er steeds meer reacties. Inmiddels is SATIJNplus ook actief op andere kanalen, zoals Twitter, Facebook en Pinterest.

Een eigen weblog

SATIJNplus BLOG screenshot_kl

In 2010 startte het architectenbureau met een eigen blog. Het doel: door kennis te delen autoriteit claimen op het gebied van restauratie, renovatie en herbestemming van vastgoed en wonen en zorg. En met succes. Een blog over BIM, zomaar een voorbeeld, leverde in korte tijd vijf lezingen op en een aantal aanvragen voor meer informatie en kennismakingsgesprekken.

Obstakels

De activiteiten op social media konden in eerste instantie niet op heel veel enthousiasme rekenen bij de medewerkers. Projecten goed uitvoeren, daar ging het om, was hun mening. Social media waren maar onzin en tijdverspilling. Maar SATIJNplus wilde niet dat de activiteiten op social media een ding zouden zijn van alleen de marketingmedewerker. Juist niet.

SatijnPlus voorbeeld Facebook

Stap voor stap

SATIJNplus pakte het daarom stap voor stap aan. Door samen met collega’s accounts aan te maken, praktische workshops te geven, collega’s persoonlijk te benaderen met ideeën voor blogs, updates voor LinkedIn en tweets. En door hen steeds weer opnieuw de effecten te laten zien. Steeds meer medewerkers raakten overtuigd door de enthousiaste reacties op LinkedIn, de retweets, hoe vaak een blog werd gelezen en de afspraken die eruit voortkwamen.

Het resultaat

Daar waar veel concurrenten de crisis niet hebben overleefd, is SATIJNplus Architecten nu online veel beter vindbaar en heeft het inmiddels landelijke naamsbekendheid. Voorheen was het bureau vooral actief in Zuid Nederland, nu heeft het bureau ook projecten lopen in het midden en westen van het land en in België.

En waar SATIJNplus voorheen bij nieuwe afspraken uit moest leggen wie het was en wat het deed, reageren gesprekpartners nu direct met: ‘Ik ken jullie, heb al veel gezien van jullie werk’. Potentiële opdrachtgevers weten waar SATIJNplus voor staat, welke kennis het bureau in huis heeft en voor welke projecten ze SATIJNplus in kunnen schakelen. En, ook niet geheel onbelangrijk, de besparingen op drukwerk en advertenties zijn enorm!

Oproep

We zijn ook nog op zoek naar mooie voorbeelden voor in ons boek. Heb je iets bijzonders gedaan wat mooie resultaten opleverde? Vind je dat jullie een specifiek aspect van de inzet van je website of social media echt goed voor elkaar hebben? Of heb je misschien een keer een fout gemaakt waar anderen ook veel van kunnen leren? Mail naar inge@ingesijpkens.nl of info@saschamurk.nl, we schrijven er graag over!


Update: Online marketing in de bouw is in oktober 2014 uitgekomen. Het boek bevat uiteindelijk maar liefst 41 voorbeelden uit de branche. Heb je wel nog een mooi voorbeeld, schroom dan niet ons toch aan te schrijven. We schrijven je verhaal graag op in een blog.


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

Over de auteur: Sascha Murk

Sascha Murk (1973) is zelfstandig B2B marketing en communicatie adviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Regelmatig werkt zij op interim basis bij bedrijven om communicatiemanagers tijdelijk te vervangen of te ondersteunen bij diverse communicatievraagstukken. Daarnaast is zij mede auteur van het boek 'Online marketing in de bouw' en geeft zij advies, presentaties en trainingen over hoe je als organisatie social media effectief in kunt zetten.

Een reactie op “Online marketing in de bouw: waarom zou je en hoe pak je dat aan?

  1. Dit najaar: nieuw boek over online marketing in de bouw | Inge Sijpkens 21 augustus 2014 om 10:10

    […] SatijnPlus Architecten […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP