Online marketing in de bouw: maak jij duidelijk genoeg waarom potentiële klanten voor jou moeten kiezen?

Als het gaat om marketing werd lange tijd gedacht: ‘Als ik maar vaak genoeg vertel hoe fantastisch mijn product is, dan overtuig ik mijn klant wel dat hij het product nodig heeft en kan ik de koop sluiten.’ Met de enorme groei van internet en de opkomst van social media is dit definitief verleden tijd. Klanten hebben ruime keuze en heel veel informatie tot hun beschikking. Ze oriënteren zich, vergelijken, en maken op basis van argumenten die voor hen belangrijk zijn een keuze. Maak jij duidelijk genoeg waarom potentiële klanten jou moeten kiezen en niet een ander?

Boek Online marketing in de bouw installatie en vastgoedEr is nogal wat veranderd de laatste jaren. De opkomst van internet en social media mag met recht een revolutie worden genoemd, maar ook in de branche is de situatie onvergelijkbaar met hoe die was. Van de vanzelfsprekende groei die we decennialang gekend hebben is al een aantal jaar geen sprake meer, de concurrentie is geïntensiveerd.

Klanten hebben door deze ontwikkelingen ruime keuze en heel veel informatie tot hun beschikking. Om nieuwe opdrachten te verwerven en klanten te behouden is het voor bedrijven cruciaal geworden om:

  • online goed vindbaar te zijn voor potentiële klanten;
  • relevante informatie beschikbaar te hebben op het juiste moment;
  • duidelijk te maken waarop je je onderscheidt;
  • dit op een oprechte en persoonlijke manier te doen.

 

Maar ja, hoe pak je dat aan? In het boek Online marketing in de bouw beschrijven we stap-voor-stap hoe je je online helder profileert, naamsbekendheid opbouwt en de (online) mond-tot-mondreclame stimuleert die zo belangrijk is voor je bedrijf. Zodat (potentiële) klanten weten waarom ze jou moeten (blijven) kiezen en niet een ander. We geven daarbij 41 voorbeelden uit de branche die je laten je zien hoe andere bedrijven in de branche het aanpakken.

Met hagel schieten

Eén van die voorbeelden is het verhaal van FALK Bouwsystemen (48 medewerkers), producent en totaalleverancier van geïsoleerde dak- en gevelsystemen. Het jonge en dynamische bedrijf startte in 2009 met de productie van panelen en geprofileerde staalplaten. Na drie hectische jaren van onstuimige groei, de productielijn op orde krijgen en het werven van nieuwe klanten belandde het bedrijf op een dood punt. Falk had de documentatie en de website op orde en was aanwezig op beurzen. Maar Falk had het idee dat het richting miste en met hagel schoot. Hoe zou het bedrijf nu verder kunnen groeien?

Wie zijn wij?

Al snel bleek dat Falk Bouwsystemen geen goed antwoord had op de vraag: ‘Wie is Falk Bouwsystemen?’ Natuurlijk kon het bedrijf wel de standaard verkoopargumenten opnoemen: ‘Wij bieden kwaliteit, we kunnen snel leveren en onze producten hebben een lange levensduur.’ Maar dat zegt iedereen. Dat is niet onderscheidend.

Online marketing in de bouw | maak jij duidelijk genoeg waarom potentiële klanten jou moeten kiezenDe held en de gewone man
Wat volgde was een avond met 15 personeelsleden uit het hele bedrijf om de unieke eigenschappen van Falk te achterhalen. Productiemedewerkers, administratief personeel, aandeelhouders, zij bogen zich samen eerst over de ‘archetypes van Jung’.

Deze archetypes kun je zien als de rol die je merk speelt voor de klant en/of medewerker. De gedachte achter deze archetypes is dat het gedrag van mensen gestuurd wordt door onbewuste ambities en aspiraties. De 12 archetypes van Jung sluiten aan bij de universele patronen. Deze worden geactiveerd zodra ze door mensen herkend worden in situaties en/of personen. En dus ook in merken.

Hoe scherper je een keuze maakt uit 1 (of 2) van deze archetypes, hoe scherper je dus met je merkverhaal kunt aansluiten bij de doelgroep. Opvallend genoeg herkenden bijna alle medewerkers zich in twee archetypen: ‘de held’ (we willen de beste zijn) en de ‘gewone man’ (nuchter en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg).

Kernwaarden formuleren

Vervolgens ging de groep aan de slag met 100 kaarten met steekwoorden, waar zij er vier uit moest kiezen die zij kenmerkend vond voor het bedrijf. Dit was het moeilijkste proces van de avond, maar uiteindelijk bleven er inderdaad vier over:

  • Slagvaardig
  • Betrokken
  • Betrouwbaar
  • Slimme oplossingen

 

Toen deze vier kaarten op tafel lagen, kwam iedereen tot de ontdekking: ‘Dit is wie we zijn en ook willen zijn’. Dat wat al tijden in de onderbuik aanwezig was, lag opeens op tafel. Deze vier kernwaarden vormden het DNA van Falk Bouwsystemen.

Online marketing in de bouw | maak jij duidelijk genoeg waarom potentiële klanten jou moeten kiezen (kernwaarden Falk Bouwsystemen)Handen en voeten
Natuurlijk kwam toen de vraag: ‘Hoe gaan we dit handen en voeten geven en deze boodschap naar de klant overbrengen?’ Het antwoord: in ieder geval niet zonder intern draagvlak. Falk organiseerde een kick off voor alle medewerkers en hing daarna overal in het pand de vier kernwaarden op. En tijdens bijeenkomsten en vergaderingen komen de vier kernwaarden steeds onder de aandacht. Collega’s spreken elkaar ook aan op hun gedrag. De kernwaarden worden continu gebruikt.

Falk maakt verschil

Het fundament is nu gelegd en de boodschap geformuleerd: ‘Falk maakt verschil’. Dat dit helemaal klopt blijkt wel uit de reacties van klanten. Een klant die laatst op bezoek kwam zei: ‘Die kernwaarden kloppen helemaal. Ik proef het gewoon!’ Falk werkt nu aan de doelgroep beschrijving, het bepalen van thema’s en de keuze voor de middelen. Uiteraard gaan de website en online kanalen hierin een rol spelen.

Meer lezen?

Op www.onlinemarketingindebouw.nl staat een deel van het boek Online marketing in de bouw ter inzage online. Hier zie je ook welke bedrijven hebben meegewerkt aan dit boek. Het zijn installateurs, bouwers, projectontwikkelaars, architecten, leveranciers, vastgoedontwikkelaars, woningcorporaties, schilders en makelaars. Zij vertellen heel open over hoe zij het hebben aangepakt, welke media ze inzetten en waarom, waar ze tegenaan lopen in de uitvoering en hoe ze dat oplossen.


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

Over de auteur: Sascha Murk

Sascha Murk (1973) is zelfstandig B2B marketing en communicatie adviseur in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Regelmatig werkt zij op interim basis bij bedrijven om communicatiemanagers tijdelijk te vervangen of te ondersteunen bij diverse communicatievraagstukken. Daarnaast is zij mede auteur van het boek 'Online marketing in de bouw' en geeft zij advies, presentaties en trainingen over hoe je als organisatie social media effectief in kunt zetten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP