Online marketing heeft niet de toekomst!

Hoe social zijn onze bloggers?

Multichannel strategie is een sjieke term voor het combineren van een offline- en online marketingstrategie. Voorheen promootten wij ons bedrijf via radio, tv of print en dankzij internet nu ook via websites en social media zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Ik zal er nog wel een paar vergeten zijn…

Mogelijkheden genoeg om ons bedrijf te promoten en dat doen wij dan ook graag via zoveel mogelijk kanalen en ook vaak zonder geen enkel idee, zonder visie en/of strategie. En dat irriteert mij!

Wij managers weten niet meer hoe we moeten opvallen, wij lopen allemaal achter elkaar aan. Ja we twitteren gezellig, posten wat op Facebook, zijn lekker actief op LinkedIn, onder het motto ‘wat ben ik lekker bezig’. Een veilig gevoel, want iedereen doet het. Ja, óók ik betrap mijzelf er regelmatig op.

De basis voor succes

Wat is er toch met ons aan de hand? We kunnen het toch nog wel? Gewoon elkaar ontmoeten, luisteren en kansen zien. Dit is de basis voor succes. Dat social media daarbij van nut kan zijn is prima, maar kom dus achter de computer vandaan en zoek het geluk op!

Ouder-in-huis-concept

Tot zover mijn betoog…

Sinds de Bouwkennis Jaarbijeenkomst heb ik twee dingen geleerd:

  1. “Geen app’s binnen de bouwbranche introduceren”, vertelde Ben van der Burg.
  2. “Een betoog beklijft pas als het een goed verhaal is, storytelling is het toverwoord”, vertelde Rens de Jong.

Dus hier is ‘mijn verhaal’ om het betoog te laten beklijven…

‘Vorige week dinsdag, na een prima lunch in Loetje Laren, stapte ik in mijn auto en toerde rustig door naar Blaricum. Want daar bij Moeke Spijkstra, dé dorpskroeg van Blaricum, had ik een afspraak met Eduard Schaepman, CEO van één van de grootste vastgoedbedrijven van Nederland. De afspraak op ons verzoek tot stand gekomen, via Twitter dat weer wel, is een mooi voorbeeld van ‘hoe zaken doen’ zou moeten werken.

  1. We ontmoetten elkaar in een zeer ongedwongen sfeer, waar de kleedjes van onze oma’s nog hoogtijdagen vieren
  2. Mijn gesprekspartner vertelde ons daar alles over vastgoed in het algemeen en transformatie in het bijzonder
  3. Vooral het voorbeeld van het project de “Diemer Campus” was geniaal in al zijn eenvoud
  4. Want het gaat allemaal om de juiste sfeer creëren, waardoor we ons op ons gemak en thuis voelen
  5. We elkaar verbinden, waardoor we op den duur ook kunnen verdienen
  6. We maken dus gebruik van elkaars toegevoegde waarde door te luisteren
  7. En als we dat onder de knie hebben kunnen we werken aan
  8. Onze drie r-en..
  9. Reputatie, relatie en ruilen
  10. O ja, we laten ons graag inspireren door nieuwe marketeers uit,  de voor de vastgoed, vreemde hoeken
  11. Schaepman noemde nog behoorlijk wat namen van mensen waar we wat aan kunnen hebben in onze toekomstige initiatieven rondom Transformatie. “Noem mijn naam en het komt helemaal in orde”!
  12. De kracht van een topman dus. Ontzettend toegankelijk(=reputatie) en altijd open voor een relatie
  13. Daarna rekende ik drie koffie, cappucino en een water af. Ruim € 13,- armer, maar veel wijzer’

We doen het te weinig meer..

Daar gaat het dus uiteindelijk om collega-managers. We doen het te weinig meer! Gewoon elkaar ontmoeten in een lekkere setting, op zoek naar elkaars toegevoegde waarde. Misschien nog niet direct duidelijk aan de oppervlakte, maar geluk moet je opzoeken. En als we dat niet doen komen we nooit meer uit de crisis. Nee dan blijven we lekker in onze comfortzone onze profielen aanvullen op Facebook en LinkedIn, twitteren we er nog steeds op los en blijven we onszelf online profileren. Lekker veilig…

Elkaar ontmoeten heeft nog steeds de toekomst. Laten we het gewoon weer doen! Kruip achter de computer vandaan en zoek het geluk op…


Over de auteur: Richard Butter

Richard Butter (1970) studeerde commerciële bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam. Met als specialisatie Marketing Management kwam hij in 1999 bij de Jaarbeurs terecht. Als marktmanager binnen het bouw & installatiecluster verantwoordelijk geweest voor o.a. de beurzen Energie, Solar Event en Renovatie in Den Bosch. Sinds mei 2014 verantwoordelijk voor het merk Intertraffic bij de Amsterdam RAI, een cluster van verkeerstechnologiebeurzen in Amsterdam, Istanbul, Shanghai en Beiing. Via verschillende kanten affiniteit met de bouwbranche.

3 reacties op “Online marketing heeft niet de toekomst!

  1. Anoniem om

  2. Edwin Vlems schreef:

    De waarheid zal in het middel liggen vermoed ik Richard. Niets heeft méér effect dan face-to-face contact inderdaad, maar niets is zo efficiënt als digitaal contact. De kunst zit hem in de juiste mix, het is niet zo dat online geen toekomst heeft.

    Overigens zullen de laatste 6 minuten van dit filmpje je enorm aanspreken denk ik (en aangezien je bij een groot bedrijf werkt: de rest ook):
    http://www.youtube.com/watch?v=4VdO7LuoBzM

  3. Richard Butter schreef:

    Beste Edwin,

    natuurlijk ben ik het helemaal met je eens, is meer een oproep aan de vele managers die niet achter hun computer en social networks vandaan komen. Online marketing is zeer efficiënt uiteraard, mits het met een bepaalde visie gebeurd. Jouw filmpje is een mooi voorbeeld.

    gr. Richard

Geef een reactie