Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat? 5 tips

Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat? 5 tipsBijna 100% van de Nederlandse internetters gebruikt zoekmachines (lees: Google) om bedrijven, producten en diensten te vinden. En steeds vaker ook, worden social media zoals YouTube (grootste zoekmachine na Google) Twitter, Facebook en LinkedIn gebruikt om te zoeken. Particulieren zoeken online naar een aannemer, schilder of installatiebedrijf. En ook in de B2B vindt het oriëntatieproces dat voorafgaat aan een aankoop grotendeels online plaats. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt?

Wanneer en op welke plek je naar voren kwam in Google werd lange tijd, heel simpel gezegd, bepaald door (1) de ‘match’ van de ingevoerde zoekwoorden en de inhoud van je webpagina en (2) de mate van autoriteit van je website. Hoe meer pagina’s op het web verwezen naar jouw webpagina, des te relevanter de webpagina werd voor Google en des te hoger je eindigde in zoekresultaten.

Met het groeiende belang van Google ontstond een hele bedrijfstak rondom zoekmachine optimalisatie. Steeds meer bedrijven gingen daarbij trucs toepassen. Zoals zoveel mogelijk zoekwoorden verwerken in webteksten en via allerlei wegen links verzamelen (ook kopen) om maar zo hoog mogelijk te scoren in Google.

Google, echter, wil natuurlijk zo waarheidsgetrouw mogelijke zoekresultaten. Het mag niet zo zijn dat het bedrijf dat de trucjes het meest vergaand toepast het hoogste eindigt. Dat zou de geloofwaardigheid van Google bepaald geen goed doen. Google heeft zijn algoritme daarom aangepast en veel bedrijven zijn bestraft. Als Google erachter kwam dat je allerlei trucs toepaste werd je verbannen naar de laagste pagina’s of zelfs helemaal geschrapt uit de zoekresultaten.

Dat, de transparantie door internet en de opkomst en sterke groei van social media, hebben online vindbaarheid veranderd. Hoe kun je nu beïnvloeden dat je op het juiste moment door de juiste mensen gevonden wordt? In dit blog 5 tips.

Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat? Tip 1 van 5: wees super klantgericht1: Wees super klantgericht

Geen trucjes, maar gewoon super goede producten en diensten leveren met super goede service. Dat is tip 1 met een uitroepteken. Dat heeft alles te maken met social media en referentiesites. Onderzoeken wijzen de laatste jaren keer op keer uit dat persoonlijke aanbevelingen en online beoordelingen wereldwijd de meest vertrouwenwekkende uitingen zijn.

Het gaat er daardoor niet meer om dat jij kunt vertellen hoe goed je product of dienst is. Het gaat erom dat anderen kunnen én willen vertellen hoe goed je product of dienst is. Hoe beter je producten, diensten en service, hoe groter de kans dat klanten en opdrachtgevers daar online over gaan praten en hoe groter de kans dat anderen jou daardoor vinden.

2: Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Een gestructureerd opgezette website helpt ook mee. Dat wil zeggen, een website waar de zoekmachines makkelijk hun weg in vinden, maar vooral ook een website waarop de bezoekers vinden wat ze zoeken. Die niet het bedrijfsverhaal vertelt, maar hun vragen beantwoordt.

Als je focust op de vragen van je (potentiële) opdrachtgevers en daarbij ook de woorden gebruikt die zij gebruiken is de kans logischerwijs veel groter dat er een match is met wat zij invoeren als ze zoeken met Google. Het verwerken van (combinaties van) zoekwoorden in de tekst (en je domeinnaam, url’s, titels, plaatjes, metadata) van de website is dus nog steeds nuttig. Maar doe dat zonder te overdrijven. Webteksten moeten vooral prettig leesbaar zijn en, zoals gezegd, antwoord geven op de vragen van de bezoeker.

Dit vraagt uiteraard om een helder beeld van je klanten en hun vragen/problemen. Doe daarbij geen aannames, maar onderzoek het. Hoe specifieker je bent, des te groter de kans dat je ook echt jouw potentiële opdrachtgevers naar je website trekt. Met algemeenheden kom je niet ver in Google (grote concurrentie) en is de kans groot dat je mensen aantrekt die naar iets anders op zoek zijn dan naar jouw product of dienst.

Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat? Tip 3 van 5: start met bloggen3: Start met bloggen

Er zijn legio redenen om de starten met een blog en je vindbaarheid verbeteren is er één van. Een blog integreren op je website bied je de mogelijkheid om (met grote regelmaat) inhoudelijke en/of actuele artikelen te publiceren waarin je tips en advies geeft en kennis toont van het vak.

Geïnteresseerden zijn dan sneller geneigd naar de pagina te verwijzen (bijvoorbeeld op social media) dan wanneer je enkel een product- of dienstomschrijving op je webpagina hebt staan. En unieke en relevante content (content die veel wordt gedeeld) doet het goed in Google.

4: Zorg dat je social media profielen op orde zijn

Het is je vast al eens opgevallen, social media profielen scoren goed. Google jezelf of je bedrijfsnaam maar eens. Als je een profiel hebt op LinkedIn, Twitter of Facebook staat het bij de bovenste resultaten. Nu is het natuurlijk prachtig als je wordt gevonden op je bedrijfsnaam, maar dat is over het algemeen niet zo moeilijk. Er zijn geen honderden andere bedrijven die ook exact die bedrijfsnaam hebben. Daarbij is het natuurlijk juist ook interessant om gevonden te worden door mensen die je bedrijfsnaam (en je producten of diensten) nog niet kennen.

Gebruik dus zoekwoorden in je profielomschrijvingen, maar wederom, zonder te overdrijven. Ik zag een keer een samenvatting op LinkedIn die enkel bestond uit regels lang dezelfde woordcombinatie. Dat schiet zijn doel natuurlijk totaal voorbij. Het is onprofessioneel, ziet er niet uit en nog steeds is onduidelijk wat je nou precies doet.

Voeg vervolgens ook waarde toe op social media. Deel je kennis, help anderen verder met tips, vergroot je naamsbekendheid. Hoe relevanter je aanwezigheid op social media, hoe groter de kans dat je updates worden gedeeld en daarmee mensen buiten je bestaande netwerk je weten te vinden als ze je nodig hebben.

GooglePlus in de bouw | uit: 5 tips om je online vindbaarheid te verbeteren5: Maak een profiel aan op Google+ (GooglePlus)

Als je het nog niet wist, Google heeft zijn eigen sociale netwerk: Google+. Het zal geen verrassing zijn dat Google+ vergaand is geïntegreerd met Google als zoekmachine. Ik adviseer je 2 dingen te doen.

  1. Maak een gratis lokale vermelding van je bedrijf in Google Places for business.
  2. Maak via een persoonlijk Google+-profiel een pagina aan in Google+ (voor een lokale onderneming).

 

Door zowel een lokale vermelding als een pagina aan te maken, compleet in te vullen en samen te voegen integreer je de aanwezigheid van je bedrijf op Google Search, Google Maps en Google+ en wordt bij zoekresultaten direct aanvullende informatie getoond (meer info over Google+ en links naar how to’s vind je in dit artikel).

Extra voor bloggende bedrijven: hoe meer +1’s een artikel heeft, hoe zwaarder de website weegt in zoekresultaten en hoe groter de kans dat je hogerop eindigt in zoekresultaten. Voeg dus de +1 share-button toe aan de share-buttons onderaan je blogs.

Succes en vragen en opmerkingen zijn uiteraard welkom in de reacties!


Over de auteur: Inge Sijpkens

Sinds 2009 werk ik met heel veel plezier als zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche. Ik help organisaties om hun onderscheidend vermogen helder naar voren te brengen, online beter vindbaar te worden en langdurige en waardevolle relaties op te bouwen met opdrachtgevers. Het doel: meer tevreden klanten, een blijvend succesvolle organisatie. In 2014 schreef ik samen met Sascha Murk het boek Online marketing in de bouw: een compleet stappenplan met tientallen voorbeelden uit de branche. In 2011 schreef ik samen met Marjet Rutten het boek Van weerstand naar transparant, over het nut en het gebruik van internet en social media in de bouw.

3 reacties op “Online beter vindbaar worden, hoe doe je dat? 5 tips

  1. Maurice van Dinther 21 maart 2014 om 18:13

    Hoi Inge, dank voor de tips. Ter aanvulling: ik heb zelf ook een artikel over dit onderwerp geschreven, maar dan op een ander platform (b2bcontact.nl). Deze is deels overlappend ten opzichte van jouw blog, maar er zitten ook aanvullingen bij. Kijk maar eens op http://www.bouwkundepro.nl/met-googlemania-hoger-in-google.

    Groet Maurice van Dinther – bouwkundePro
    (collega blogger op bouwkennisblog.nl)

  2. Hoi Maurice,

    dank voor je reactie en het delen van je artikel. Die metadata zijn inderdaad ook een interessant punt. Kleine moeite om ze in te voeren en het staat een stuk beter als je naar voren komt in Google. Ik heb er zelf ook een keer een blog aan gewijd 😉 (http://bit.ly/VxC2JH).

    Fijn weekend! Groet van Inge

  3. 15 tips voor je website waar je direct mee aan de slag kunt | Inge Sijpkens 11 september 2014 om 10:09

    […] Tip 15: Het verwerken van (combinaties van) zoekwoorden in de teksten (en je domeinnaam, url’s, titels, plaatjes, metadata) van je website is nuttig. Doe dat wel zonder te overdrijven. Webteksten moeten vooral prettig leesbaar zijn en, zoals gezegd, antwoord geven op de vragen van je bezoeker. >> Meer lezen hierover […]

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP