Een one-night stand of een relatie?

Het spel van versieren. Wie vindt het niet spannend? Je zet je beste beentje voor. Speelse blikken, subtiele aanrakingen, een beetje fluisteren. Je doet je best om aardig en attent te zijn en als je dan aandacht krijgt, wauw! Je bent trots als een pauw, zeker als ook jouw vrienden zien dat je succes hebt.

Het spel van versieren leidt tot veroveringen. Daar doen wij het voor. Als we zo genieten van het versieren op het persoonlijke vlak, waarom ‘versieren’ wij dan niet veel meer onze (potentiële) klanten? Klanten zijn mensen, óók in B2B. Daar staan wij vaak te weinig bij stil. En wij mensen willen graag versierd worden.

Waar draait het om?

Volgens Wikipedia is de essentie van versieren “dat de versierder contact legt met een potentiële partner door dat te doen wat die persoon van de versierder verwacht of prettig vindt. De potentiële partner moet het gevoel krijgen dat zij of hij voor de versierder het centrum van het universum is….”

Volgens diezelfde bron kun je een potentiële partner versieren door onder meer:

  • wensen te ontdekken en die te vervullen
  • aandacht geven, iets onverwachts doen
  • haar of hem met problemen te helpen en zorgen dat zij of hij aan de versierder blijft denken….

 
Nou, zo moeilijk kan het verleiden van onze klanten toch niet zijn? Pas wel op! Wees er van bewust dat ‘gewoon aardig en correct zijn’ niet voldoende is. Daar scoor je niet mee. Jouw potentiële klant verwacht dat hij ‘het centrum van het universum is’.

Laten we eens kijken:

1. Wensen ontdekken en vervullen

Je bent een kei in je vak en je denkt dat jij en je team andere bedrijven fantastisch kunnen helpen. In het ‘versieren’ ga je niet als een haantje de bedrijven overladen met hetgeen jij kunt. Luisteren is het sleutelwoord. Bezoek (potentiële) klanten en laat hén aangeven wat zij willen en hoe zij het willen. Neem de tijd en doe het met aandacht.

2. Aandacht geven, verrassen.

Versieren draait om attent zijn, aandacht geven en verrassen. Doen wij dat voldoende? Eerlijk zijn. Want echte aandacht is ook eens een kaartje sturen – mét persoonlijk berichtje – als het géén Kerst of Nieuwjaar is.

Lees je bijvoorbeeld interessante informatie voor jouw klant? Stuur de link door, gewoon als geste. Welke consequenties heeft de nieuwe wet- en regelgeving voor de branche waarin je actief bent? Laat het je (potentiële) klanten weten. Deel jouw kennis. Twee ‘versiertrucs’ in één klap! Je zorgt er op deze manier ook voor dat de klant aan jou blijft denken! Enthousiasmeer jouw teamleden dit ook te doen of laat hen interviewen over hun specialismen. Dat leidt tot nieuwe content voor je website, nieuwsbrief, social media etc. Weet dat deze content nooit verloren gaat; als de (nog voor jou onbekende) klant er naar op zoek is, vindt hij deze.

3. Helpen, behoeften scheppen.

Stem jouw aanbod af op de waardevolle input van jouw klanten. Zo wordt jouw dienstverlening en ook jouw website nog klantgerichter. Door te luisteren en vragen te stellen heb jij je zó goed ingeleefd dat je het bedrijf niet alleen kan helpen met hun vraag of hun probleem, maar je kunt zelfs behoeften scheppen waarvan hij zelf nog geen weet van had.

Van een one-night stand naar een relatie

Je hebt je niet laten ontmoedigen, want je weet, verleiden kost tijd. Na vele inspanningen is het je dan toch gelukt! Je hebt de aandacht van de potentiele klant. Hij is geraakt door jouw inspanningen en waardeert dit. Ook anderen bevestigen dat jij een goede partner bent. Hij heeft interesse en neemt een dienst af. Jij bent trots! En terecht.

En na het spel van de verleiding en verovering?

Net als vele dertigers in de privésfeer, wil jij wellicht ook een vaste relatie. Als jij je stinkende best wilt doen om de klant vast te houden, dan ga je ervoor en laat je het niet bij een one-night stand. Zorg voor hem, koester hem en maak hem het middelpunt van jouw bedrijf.

Een duurzame klantrelatie

4 uitdagingen:
1. Zorg dat er voortdurend naar je verlangd wordt. Benader je vaste klanten proactief. Overtref iedere keer zijn verwachtingen.
2. Wees attent in kleine dingen. Service, nazorg, oplossingen aandragen. Doe wat je zegt en kom je beloftes na. Liefst eerder dan dat jij aangegeven hebt.
3. Heb zelfvertrouwen en claim je relatie niet. Geen overkill met niet-relevante informatie of geautomatiseerde klantenenquêtes. Blijf persoonlijk en steek energie in je klanten.
4. Wees niet jaloers op andere aanbieders, maar zorg dat jij aantrekkelijk blijft. Laat je niet van de wijs brengen door je concurrentie, maar vaar je eigen koers.

Blijf prikkelen, verrassen, aandacht trekken én vasthouden. Wedden dat anderen jaloers zijn op jouw klanten en jouw bijzondere klantrelaties?

Niemand zal zeggen dat het makkelijk is, wel bijzonder en verrijkend. Vraag dat maar aan de gelukkig getrouwde koppels die hun gouden Huwelijksfeest vieren!


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP