Ondernemers met een plan komen verder!

plan

Column – Dikke plannen schrijven is niet meer van deze tijd, want wie leest ze nog en wie heeft de tijd om ze te schrijven. We leven in het tijdperk van agile, van wendbaar zijn en gewoon lekker aan de slag gaan. Maar zonder plan, met een heldere objective leidt dit tot chaos en vaak helaas tot enorme kostenverspilling. Helaas lezen we hier in de krant steeds vaker over. Het hebben van een heldere koers waar iedereen zijn werkzaamheden op kan richten blijft een erg goed idee, als was het maar omdat dit enorm veel emotionele lekkage voorkomt.

Met een scherp plan op 1A4, met de OGSM methode, kan je een plan maken zonder onnodig tijd te verliezen en toch richting geven aan de organisatie en de ruimte laten voor eigen professional invulling. Het is hierbij wel zaak om echt te kiezen, niet alleen omdat het anders niet op 1A4-tje past, maar met name omdat kiezen leidt tot betere resultaten. Omdat je minder verspilt en snel veel beter wordt in de realisatie van de gemaakte keuze. Kiezen is dus niet verliezen, maar juist de basis voor winnen. Kiezen doet wel pijn, kiespijn, vanwege de lichte twijfel of de keuze wel de juiste keuze is. Juist deze pijn is een indicatie dat de juiste route wordt gevolgd. Een goed plan is dus niet fijn maar doet pijn, maar levert wel veel meer op. Aan jou de keuze!

Over Marc van Eck

planMarc van Eck is een van de sprekers op de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hij is auteur van de bestseller ‘Businessplan op 1 A4’ en medeoprichter van marketingadviesbureau Business Openers. In dit kader helpt hij dagelijks organisaties bij het veroveren van een unieke en authentieke positie in de markt met het merk als kompas. In zijn presentatie vertelt hij hoe je de gestelde ambities van je organisatie kunt uitdragen en hoe je jouw business doelgericht kunt inrichten!

Over de BouwKennis Jaarbijeenkomst

De BouwKennis Jaarbijeenkomst wordt in 2018 voor de 15e keer georganiseerd. Het is het grootste marketing- en kennisevenement voor de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De afgelopen jaren waren er rond de 500 bezoekers aanwezig en dat is ook de verwachting voor dit jaar. Het congres vindt plaats op donderdag 20 september 2018 in theater DE KOM in Nieuwegein. De bezoekers zijn veelal (commercieel) beleidsmakers uit de gehele bouwkolom, zoals algemeen en commercieel directeuren, marketingmanagers en brandmanagers. Wil jij hierbij aanwezig zijn? Dat kan! Je kunt je via deze link kosteloos inschrijven voor het evenement. Tot dan!


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie