Onbewust onveilig

luchtkwaliteit, mobiliteit, duurzaam

20 maart is Bewust Veilig dag. Heel erg noodzakelijk, want er waren vorig jaar nog altijd twintig dodelijke ongevallen in de bouwsector en dat is hetzelfde aantal als een jaar ervoor. Er treedt dus geen verandering op. Terwijl het er in 2015 negen waren. Ook nog negen te veel, maar duidelijk minder dan nu. Er vielen in totaal bij arbeidsongevallen 71 overlijdens te betreuren, dus de sector is ook nog eens relatief gevaarlijk. En dit zijn heel zichtbare gevallen. Er zijn collega’s die het zien gebeuren. Er wordt samengewerkt om iets moois te maken en ineens is daar iemand uit het midden gerukt. Kortom: reden genoeg om een dag te organiseren die flink de aandacht vestigt op hoe het beter kan en hoe het voorkomen kan worden.

Onzichtbaar

Ik hoop dat we uiteindelijk naar nul dodelijke ongevallen kunnen. Overigens niet alleen in de bouw, maar ook in het verkeer zou dat fantastisch zijn.
Maar er is nog een probleem. En dat is het probleem van de onzichtbare doden. Mensen die overlijden aan de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit. Slechte luchtkwaliteit die bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door vrachtwagens die bouwmateriaal komen afleveren, shovels die zand verplaatsen, kranen die spullen op de juiste plek zetten.

Onnodig

Het lastige van deze problematiek is dat we toch echt die vrachtwagens, shovels, kranen etc. nodig hebben. Per definitie zijn dodelijke ongevallen onnodig. Maar hoe zit het met de mensen die (vroegtijdig) overlijden door de gevolgen van een slechte luchtkwaliteit? Is dat een effect dat we maar op de koop toe moeten nemen? Er zijn al groepen die de staat aanklagen voor een schone lucht. Maar zou er ooit iemand op het idee komen om zijn werkgever aan te klagen vanwege de luchtkwaliteit op zijn of haar werkplek?

Verduurzaming

De verduurzaming van Nederland is dus hard nodig. Ja, natuurlijk ook om de uitstoot van CO2 te beperken, zodat we niet nog meer invloed op het klimaat hebben dan we al hebben. Ja, natuurlijk omdat we maar een eindige hoeveelheid grondstoffen tot onze beschikking hebben en we dus naar een circulaire manier van werken moeten. Maar ook omdat we een gezonde lucht en leefomgeving voor onszelf, onze collega’s, onze medewerkers moeten creëren. En uiteraard zijn we daarbij ook afhankelijk van wat de markt ons te bieden heeft. Maar niet alle leveranciers zijn zo slim als Steve Jobs. Hij zei dat klanten niet altijd weten wat ze willen, tot je het laat zien. Maar er zijn ook zat leveranciers die pas wat nieuws ontwikkelen als de klant aangeeft dat het er tijd voor wordt. En die leveranciers moet je dus zeker wel vragen om nieuwe, innovatieve, schone, duurzame producten.

Hoe gaan jullie hier mee om?


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP