Neuropsychologie in de bouw. Vijf kleine trucjes voor meer verkoop

De hersenen beslissen of reclame effectief of ineffectief is. Daarom heeft iedereen die weet hoe de hersenen werken, een voordeel. We leggen uit welke kleine psychologische trucjes uit de neuromarketing in de bouwsector effectief zijn voor meer opbrengst en een groter klantenbestand.
  1. Het kunstmatige tekort

De mens is erg bang om iets te missen. Dit kan gemakkelijk worden benut in de marketing: Men kan zijn eigen productaanbod adverteren op evenementen. Maak hierbij gebruik van grote, opvallende, gepersonaliseerde beurswanden en passende kortingsacties, die alleen op dit ene evenement en voor een beperkte tijd beschikbaar zijn. Zo worden gasten nieuwsgierig en willen zich het liefst direct informeren. Wanneer personeel dan deskundig advies geeft, zullen er snel nieuwe orders worden geplaatst.

  1. De gezonde middenweg

Klanten willen nooit teveel betalen, maar ze willen daarentegen wel kwaliteit. Klanten zullen altijd opzoek zijn naar het beste aanbod op maat. Dit kan voor elke klant worden gesimuleerd met de juiste prijsstelling. Uw eigen prijzen moeten altijd in minstens drie fasen worden gestructureerd. Een lage prijs met weinig service, een zeer hoge prijs met veel service en daartussenin biedt u de service die u daadwerkelijk wilt verkopen tegen de juiste prijs. U kunt zien hoe goed deze strategie werkt aan de bioscoopkassa: U kunt er halve liter, één liter of anderhalve liter drank kopen. De ervaring leert dat de gemiddelde klant kiest voor één liter, al is dat veel te drinken voor een 90-minutenfilm.

  1. De gerichte blik

Het is bekend dat bijna niemand de ogen kan afhouden van iets waar iemand anders goed naar kijkt. Dit is vooral belangrijk in discussies met klanten. Als u een potentiële klant wilt overtuigen van uw materialen, moet u niet naar de klant kijken, maar zich concentreren op de te verhandelen goederen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het bezoeken van voorbeeldwoningen of het vergelijken van bouwmaterialen.

  1. De morele wederkerigheid

Wie goed doet, die goed ontmoet – zo zegt een spreekwoord en zo wensen onze hersenen. Daarom moet u als leverancier een zetje in de rug geven: Bijvoorbeeld door vouchers uit te delen of klanten een korting te geven als ze een aanbeveling doen aan een niet-weet-wel-klant. De hersenen hebben een reflex die op positieve dingen wil reageren met iets positiefs. In eenvoudige bewoordingen kan de mentale sprong van de hersenen als volgt worden opgevat: “Als iemand mij op een leuke manier korting geeft, koop ik uit dankbaarheid van hem.” Overigens: wetenschappers hebben vastgesteld dat vaste kortingsbedragen een veel beter effect hebben dan procentuele kortingen.

  1. De logische oplossing

Met deze tip werk je vooral aan het rationele halfrond van de hersenen. Om dit te doen, moet u de problemen die uw eigen aanbod kan oplossen, aan de klant overbrengen. Vooral tijd- en geldbesparing zijn argumenten die hier graag worden geaccepteerd. Denk aan: een nieuwe isolatie bespaard op den duur in verwarmingskosten


Over de auteur: Emma Müller

Emma Müller heeft communicatie- en informatiewetenschappen gestudeerd in Utrecht, maar woont en werkt tegenwoordig vanuit Köln in Duitsland. Hier werkt ze sinds 3 jaar als freelancerin en geniet ze van het schrijven van teksten binnen haar vakgebied: marketing & communicatie. In haar vrije tijd leest ze het liefst zo veel mogelijk boeken. Ze interesseert zich vooral voor informatieve boeken over (neuro)psychologie en kan tevens genieten van een mooie roman. Daarnaast reist de jonge schrijfster zoveel als mogelijk: van New York tot aan Kaapstad, Emma heeft het allemaal al gezien. Het liefst zou ze haar eigen marketing bedrijf opstarten in Amerika, maar voor nu geniet ze van haar schrijversvrijheid in Duitsland.


Laatste blogs:

    Geef een reactie

    Uw privacy en het gebruik van cookies

    Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

    Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

    Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

    Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

    x

    • Functioneel
    • Marketing

    Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    _ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
    _gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
    _gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
    ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
    ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

    Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

     

    Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
    Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP