Neem serie van 1 serieus en zet gezondheid op eerste plaats

consumentenConsumentenmerken doen er alles aan om consumenten de voordelen van hun producten te laten zien. De laatste jaren richten ze zich steeds vaker op het thema gezondheid. In reclamecampagnes wordt ingespeeld op de bezorgdheid van mensen over hun gezondheid en worden ze verleid om vooral activiteiten te ontplooien of bepaalde producten te kopen die goed zijn voor de gezondheid. Zo worden mensen gestimuleerd: eten en drinken te consumeren die alleen gemaakt zijn van natuurlijke ingrediënten, lid te worden van sportscholen en vitamines te slikken.

Consument uit het oog

In de bouwbranche zie je de gezondheidstrend veel minder. Daar zijn we vooral bezig de opgelegde energie-eisen richting 2020 op verschillende manieren in te vullen. Energiebesparing is hierbij het centrale begrip. Of het nu gaat om Nul op de meter, Energieneutraal of Energienotanul, we proberen aan alle kanten de minimale eisen te behalen. Goede initiatieven, zoals de Stroomversnelling richten zich hierbij op woningbouwverenigingen, maar helaas wordt de consument hierbij geheel of gedeeltelijk uit het oog verloren. Er wordt namelijk nauwelijks gekeken naar hoe deze maatregelen de gezondheid van de gebruikers ten goede komt en hebben het vooral over de portemonnee.

Duurzaamheid 2

Verduurzamen van woningen

In Nederland staan miljoenen koopwoningen, waarvan de eigenaren ook gestimuleerd zouden moeten worden hun woning te verduurzamen. Er zijn in het verleden natuurlijk een aantal initiatieven geweest, waarbij de overheid subsidies gaf op de aanschaf van zonnepanelen, maar voordat die potjes bekend waren, waren ze alweer op.

Het echte probleem is dat huiseigenaren, oftewel de serie van 1, door de bouwsector niet gezien worden als interessant. De consument wordt ook niet verleid om hun huis aan te pakken. Natuurlijk wordt vertelt dat het hen energiekosten bespaart, maar wat nou hun echte voordelen zijn bij het renoveren van hun huis: een woning creëren die prettig is om in te wonen en die geen negatief effect heeft op je gezondheid, wordt buiten beschouwing gelaten. Gezondheid en comfort zijn blijkbaar een luxe artikel geworden.

Consumenten stimuleren

Zelf zijn wij al jaren pleitbezorger van natuurlijk licht en natuurlijke ventilatie in huis. Met campagnes proberen wij mensen te stimuleren hun ongebruikte zolder te renoveren, maar dan alleen als ze voldoende daglicht en ventilatiemogelijkheden creëren, anders zou dit ten koste kunnen gaan van hun gezondheid. Ook Rockwool richt zich rechtstreeks tot de consument en vertelt in hun commercial dat isoleren niet alleen energie bespaart, maar bijvoorbeeld ook geluidsoverlast vermindert. Al deze facetten kunnen bijdragen aan meer wooncomfort en dat is, naast een lagere energierekening, wat consumenten willen.

Op dit moment krijgen de eerste initiatieven richting particulieren gestalte. Onder de noemer ‘ons huis verdient het’ brengt Energiesprong huiseigenaren die interesse hebben in het energieneutraal renoveren van hun huis samen, Sanoma heeft Langlevejehuis en Natuur en Milieu komt met Slimwoners, initiatieven waarmee wordt aangetoond dat energiesparing en het creëren van meer comfort in huis prima samengaan. Door partner te zijn van de laatste twee platforms proberen we te laten zien dat je gezondheid ook beïnvloed wordt door je huis.

Oplossingen

De eerste stappen worden nu dus gezet, maar de Nederlandse bouwindustrie moet de consument oftewel de serie van 1, nu serieus gaan nemen en met oplossingen komen, anders heeft iedereen in 2050 een energieneutrale woning, maar kan niemand er in wonen omdat je er ziek van wordt. Dan zijn we met z’n allen nog veel verder van (t)huis.


Over de auteur: Michel Kalis

Inmiddels meer dan 30 jaar ervaring in Sales en Marketing in de bouw, waarvan de laatste 16 jaar bij VELUX Nederland B.V. In deze 16 jaar ben ik ook een heavy-user geworden van onze daglichtsystemen ( meer dan 30 dakramen ) en beleef dus iedere dag wat daglicht en natuurlijke ventilatie met een woning kan doen. Buiten wordt bijna letterlijk binnen. Mijn persoonlijke doel is Nederland te overtuigen dat wonen met veel daglicht en natuurlijke ventilatie niet alleen prettig is, maar vooral comfortabel.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP