Nee, je website is niet af. Nooit.

workshop zakelijk bloggenZo maar een discussie in mijn timeline op LinkedIn: “Mijn website is af, wie komt er kijken?”, met als comment eronder “Mooi Jan, heb je onze nieuwe site al gezien?”. Ik heb altijd wat moeite met die zinsnede ‘mijn website is af’. Je website is geen brochure maar een kennisplatform, zodra dit online staat begint het pas. En nu zal ik eerlijk zeggen dat onze website (en mijn persoonlijke website) geen toonbeeld van vernieuwing en design is, maar als kennisplatform wordt het wel continu uitgebouwd. Hoe je kunt zien of een nieuwe website een kennisplatform is? Ik zal je een geheimpje verklappen.

Je nieuwe website beoordelen?

Als ik persoonlijk de vraag krijg of ik even naar ‘onze nieuwe site’ wil kijken, doe ik dat altijd uitgebreid. Mensen krijgen van mij -gratis- uitgebreide feedback terug. Maar ik zal eerlijk zijn: ik heb daarvoor een trucje. Als je het webadres van de site invoert bij de Marketing-grader van Hubspot (een mailadres mag je invullen, maar hoeft niet gelukkig) krijg je een uitgebreide marketinganalyse van je website (de webbouwers kan ik ook de Website-grader van Hubspot aanbevelen). Aan de hand van deze gratis analyse heb ik in enkele seconden een goede basis voor mijn feedback, en kan ik eenvoudig de indruk wekken dat ik er goed naar heb gekeken. Alhoewel ik er altijd wel eerlijk een link naar de Grader onder zet.

Wat me opvalt is dat het bij die ‘nieuwe sites’ op alle fronten meestal wel goed zit (social media, mobiel, etc.), behalve op het gebied van kennis. De woorden die op de site staan zijn meestal wel ‘SEO-optimized’, maar er staan gewoon niet zoveel woorden op. Nu is dat logisch op een nieuwe site, maar meestal is er ook helemaal geen ‘hoekje’ voor ingericht. Wel een nieuwspagina (die meestal vrij snel veroudert), maar geen blogpagina. En dat is jammer, want Google vindt het erg belangrijk dat je op gezette tijden je kennis online deelt. Niet voor zichzelf, maar voor de vele zoekers die ze natuurlijk zo goed mogelijk willen helpen. En jij ook, want dat zijn allemaal potentiële klanten.

Als ik dan doorvraag bij bedrijven waarom ze de kennis in hun bedrijf niet delen komen er vaak verschillende redenen naar voren, die heel vaak te maken hebben met een gebrek aan besef (ik wist niet dat dat belangrijk was) of aan trots (onze kennis is niet interessant hoor). Dat zijn ook bij mijn workshops de belangrijkste punten waar ik aan werk. Maar het argument wat ik het meeste hoor veeg ik zo van tafel: ‘de concurrent leest dan mee’. Duh.

De concurrent leest mee toch?

Waarom is het niet belangrijk dat een concurrent je content kan lezen?

  • Ze kunnen er niet veel mee, of zouden dat op zijn minst niet moeten willen. Vanuit de ‘golden circle’ gedachtegang van Simon Sinek (je MOET dit filmpje één keer gezien hebben) heeft elk bedrijf een ‘why’ en moet daar alles op baseren. En met jouw ‘why’ kan een concurrent niet veel.
  • De concurrent leest mee inderdaad, maar de klanten van de concurrent ook (mooie quote, hoorde ik ooit op een congres). Focus dus op de kansen en niet op de bedreigingen.
  • Zelfs al zou een concurrent aan de hand van jouw blogs hun bedrijf willen veranderen, dan lukt ze dat nog niet. In een eerder blog over de term ‘concumanie’ (ja ja zelf verzonnen) gebruikte ik het voorbeeld van het boek ‘The Toyota Way’ van Dr. Jeffrey Liker. Hij legt in het boek uit waarom Toyota er nooit moeite mee heeft gehad dat al hun kennis over de kwaliteit van productie wereldwijd gedeeld is (en nog steeds wordt): hun enorm gedreven kwaliteitscultuur is niet met een boek over te dragen. Het heeft ze zelfs enorm veel waardering en omzet opgeleverd, en tot het sterkste automerk ter wereld gemaakt.

Kortom: het argument ‘de concurrent leest mee’ kan van tafel. De kennis in je bedrijf is een enorme klantmagneet en moet gedeeld worden, maar hoe?

Kennis van je bedrijf delen

De vraag wordt me vaak gesteld tijdens workshops: in welke vorm kunnen we onze kennis het beste delen? Nu blijkt uit alle onderzoeken dat mensen erg visueel ingesteld zijn en dus liefst plaatjes en video zien, maar daar zit een belangrijk nadeel aan: Google is blind. Tot nu toe -wordt aan gewerkt- kan Google erg moeilijk inschatten wat er in een afbeelding of video te zien is, en moet dus leunen op de begeleidende teksten. Als de koopprocessen van jouw klanten dus meestal bij Google beginnen (zeker B2B, maar ook B2C bij diensten en complexere producten) is tekst dus nog steeds leidend. Maar hoeveel tekst?

Aangezien de meeste koopprocessen bij Google beginnen met een eenvoudige vraag, is een antwoord in de vorm van bijvoorbeeld een blog (met daarin het antwoord) voldoende. Google hanteert daarbij geen maximum lengte (er is zelfs een voorkeur voor langere blogs), maar wel een minimum lengte van 400-600 woorden. En let er bij het schrijven van een blog op dat dit een compleet andere manier van schrijven is dan bij een brochure, ik heb in het verleden zelfs eens betoogd dat een blog een omgekeerde brochure is. Want zodra de lezer van je blog het gevoel krijgt dat jij geen antwoord aan het geven bent maar je product zit te pushen, haakt deze af. Google registreert vervolgens deze ‘bounce’, wat niet in het voordeel van je plaats in de zoekresultaten is.

Kortom: je nieuwe website is helemaal niet af, nu begint het pas. Als het er nog niet in zit, maak dan een hoekje waar je de kennis in je bedrijf (in de vorm van blogs bijvoorbeeld) kunt delen. Motiveer je medewerkers om hun kennis te delen, zelf of aan de hand van interviews (voorbeelden), en hou de site-statistieken in de gaten. Want als jij kennis blijft delen, zal het aantal bezoekers exponentieel stijgen. “Heb je mijn nieuwe website gezien? Hij is niet af. Nooit.”


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP