Na de innovatiesuccessen in de bouw is het nu gewoon standaard

Innovatie is meer dan incidenteel succes, het technische vernuft van een enkeling of een extraatje van het bedrijf. Om als organisatie succesvol te blijven, is het noodzakelijk om te blijven innoveren. En dat pad van innovatieve bouwsuccessen verloopt nooit zonder hobbels. Innoveren is een geleidelijk proces – bijvoorbeeld door nieuwe markten te betreden, samenwerking aan te gaan, processen strakker in te richten of producten te verbeteren – en niet het welbekende eenmalige “Willie Wortel”-moment.

Eerder deze maand werd ik getriggerd door een blog van Jack van der Veen hoogleraar Supply Chain Management Universteit Nyenrode: einde van de crisis, einde van de bouwinnovatie?. Van der Veen geeft daarin aan dat “fundamentele veranderingen veel tijd en energie kosten. Zeker als er geen onmiddellijke problemen op te lossen zijn is het doorzetten en volhouden van fundamentele veranderingen moeilijker dan ooit.”

Ik ben het met hem eens! Innovatie blijft een verandering zonder “proof of concept”. Een echte innovator gelooft in zijn of haar innovatie zonder een bewijs vooraf. Helaas kent Nederland nog steeds een enorme afrekencultuur. Als je idee of initiatief niet direct succesvol is, dan krijg je snel het stempel van loser. En zeker, innovaties zijn risicovol en kunnen verkeerd uitpakken. Innovatie is nu eenmaal een kwestie van proberen, testen en ook falen. Het gaat om een andere manier van werken, die geholpen wordt door techniek. Dit geldt niet alleen voor nieuwe producten of concepten, maar ook voor procesmatige innovaties.

“Point of no return”: Van innovatief werken naar standaard werken

De wereld om ons heen is veranderd en blijft veranderen. Technologische snufjes volgen elkaar in rap tempo op. De digitale wereld viert hoogtij; de consument is online, er is een toenemende mate van automatisering, er is een enorme groei aan data en data-uitwisseling. Technologie heeft een grotere rol ingenomen en dit wordt alleen nog maar groter. De curve van Rogers’ innovatietheorie wordt veel sneller doorlopen dan voorheen. Wat vandaag ‘in’ is kan eind van het jaar al weer ‘uit’ zijn.

Van der Veen geeft aan dat nu de scherpe kantjes er vanaf zijn, de kans bestaat dat de sector terugvalt in haar oude patroon. En natuurlijk, ons gedrag als consument is veranderd en ook zakelijk zetten deze verandBlog Kyra Blankenstein innovatie successen bouw standaarderingen door. Echte vernieuwing zit altijd in gedrag. Want om te innoveren moet je uit je comfortzone, je moet iets gaan doen wat nog geen automatisme was, en wat ongemakkelijk voelt. Het gaat om iets nieuws en dan is het van belang om goed uit te proberen wat wel werkt en wat niet. Vele bedrijven in de sector kunnen niet meer terugvallen in het oude patroon. Ik geloof dat we die hobbel al wel voorbij zijn. Er zijn de laatste jaren veel bouwinnovaties gelanceerd. Hun innovatieve manier van werken is voor hun zelf al veel meer naar standaard werken gegaan. En bovendien betekent terugvallen dat je je boeltje bijeen kan rapen.

In de praktijk zijn bedrijven al lang en breed op de goede weg

Is het bewustzijn er dat we ook echt op dit vernieuwende en innoverende pad verder gaan? Er wordt zo vaak gezegd dat de bouwsector van nature tamelijk traditioneel en ouderwets is? Ammehoela, repte ik vorige keer al in mijn blog. En ik herhaal dat nog maar een keer! De sector moet veranderen, realiseert zich dat en is daar ook mee bezig.

Eerst experimenteren, en als dat positief uitpakt, dan volgt er snel meer…dan is men enthousiast en gelooft men in deze ‘nieuwe’ manieren van werken. Het blijft niet meer bij theoretische voorbeelden, in de praktijk gebeuren er ook daadwerkelijk veel goede dingen. Kijk maar naar de volgende bedrijven die al lang en breed op de goede weg zijn.

WASCO
Elektrotechnische groothandel Wasco realiseert met behulp van RFID intelligent voorraadbeheer waarmee zij tegemoet komt aan de wensen van haar klant. Tienduizenden producten, per jaar miljoenen stuks zijn vanaf nu voorzien van deze chip. Algemeen directeur Herold Van Den Belt zei in het persbericht van Wasco: “De grootste installatie- en servicebedrijven uit ons land zijn laaiend enthousiast: binnen enkele seconden is de inhoud van hun servicebussen nu gescand.” De installateur heeft altijd de juiste voorraad in de servicebus, er is inzicht in de financiële waarde van de voorraad en incourante goederen kunnen automatisch vervangen worden.

RAAB Karcher
Met het concept Leanworks ontzorgt Raab Karcher de klant van het volledige logistieke proces op het bouwproject. Binnen Leanworks werken alle betrokken partijen in een bouwproject samen om de aanvoer van materialen zo efficiënt mogelijk te verzorgen. Hierdoor staan bijvoorbeeld de goederen ‘s ochtends al op de werkplek opgesteld waardoor de vakmensen meteen aan de slag kunnen en is er een productiviteitsverbetering van 10 tot 15% haalbaar. Daarnaast reduceert de toepassing van leanworks het aantal vervoersbewegingen naar de bouw. Dat het concept goed gevallen is in de markt blijkt wel met het winnen van de BouwKennis Marketing Jaarprijs 2015.

Bouwmarkt Intergamma
Op het congres van Sales in de bouw & ETIM (Stichting Ketenstandaard Bouw & Installatie) vertelde Intergamma over hoe zij omgaan met de wetgever die data eist over gevaarlijke stoffen. “Het centraal uitwisselen van gevaarlijke stoffeninformatie en veiligheidsbladen en de centrale controle stelt Intergamma in staat eerder en betere commerciële keuzes te maken gebaseerd op de maatregelen die genomen moeten worden om gevaarlijke producten veilig aan onze klanten aan te bieden. Daarnaast is het ook kostenefficiënt.”, aldus Theo Schrijvers, directeur operations Intergamma. De bouwsector kan hiervan leren.


Van innovatiesucces naar standaard werken

Ondernemen is vooruitkijken. Hoe je in moet spelen op nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Of hoe je zaken kunt doen in een veranderende maatschappij. Met deze praktijkvoorbeelden weet ik zeker dat het ‘ons’ gaat lukken. Zeker wanneer we de samenwerking blijven opzoeken en standaardisatie toepassen waar dat mogelijk is. ‘Innovatie is het onderscheid tussen leiders en volgers,’ merkte wijlen Steve Jobs eens op. Laten we vooral de samenwerkingsinitiatieven en innoverende oplossingen met elkaar delen, zodat we elkaar kunnen motiveren en stimuleren om op het innoverende pad te blijven. En dat we van innovatief werken ook weer kunnen gaan naar standaard werken.


Over de auteur: Kyra Blankenstein

Als je mij vraagt waar in de bouwsector het meeste voordeel behaald kan worden zeg ik: ‘Samenwerken is de bouwsteen tot succes!’ Hier ben ik van overtuigd geraakt bij GS1 Nederland, waar ik sinds maart 2005 werkzaam ben. Hier heb ik de afgelopen jaren samenwerkingsinitiatieven voorbij zien komen tussen de ketenpartijen in verschillende sectoren. Ja, zelfs concurrenten die aan één tafel zitten om samen op zoek te gaan naar een efficiëntere en effectievere manier van werken. In mijn huidige rol als sectormanager Bouw en Installatie ligt mijn focus op samenwerkingsinitiatieven op het gebied van logistiek en standaardisatie. Ik vind het belangrijk dat de fabrikanten, groothandels en bouwers en installateurs beter gaan samenwerken, maar ook op het niveau van brancheorganisaties en verenigingen is samenwerking van groot belang. Als we allemaal ons (bouw)steentje bijdragen in de samenwerking volgt het succes vanzelf.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP