Na cloud komt crowd

Design Jordan BrandtRegelmatig verkondig ik de oneindige mogelijkheden van de cloud, tijdens dagelijkse gesprekken en in deze blog. Maar wat als we nou eens verder kijken dan computerkracht? Als we daarnaast ook het denkvermogen van talloze mensen aanboren? Als we onze ontwerp- of engineeringteams uitbreiden met creatieve experts uit alle windstreken? Dan kunnen we niet alleen eindeloos veel ontwerpalternatieven doorrekenen, maar ook andere, betere oplossingen bedenken. Dit is wat er gebeurt bij crowdsourcing: iedereen wordt uitgenodigd zijn creativiteit, kennis en/of tijd te doneren aan een project of vraagstuk. En het mooie voor marketeers is: als je het slim aanpakt worden die meedenkende slimmeriken ook nog ambassadeurs van het project.

Een voorbeeld van een succesvol crowdsourcingproject is Foldit. Hierbij helpen puzzelaars via een game de structuren van eiwitten te ontrafelen. In twee weken achterhaalden de spelers van Foldit een eiwitstructuur waar de wetenschappers in vijftien jaar niet achter waren gekomen. Het succes is te verklaren vanuit het principe van de ‘wisdom of the crowd’. Een groep leken (mits die groep groot genoeg is) weet altijd meer dan een eenling, zelfs als die eenling een expert is. Vooral omdat de verschillende mensen binnen die groep allemaal verschillende ideeën en meningen hebben. Bij het voorbeeld van Foldit speelt ook capaciteit een belangrijke rol. Honderden puzzelaars hebben natuurlijk veel meer tijd om verschillende mogelijke structuren te ‘onderzoeken’ dan een kleine groep wetenschappers.

Crowdsourcing voor complexe projecten

Is crowdsourcing ook aan te wenden voor complexe infrastructurele- of bouwprojecten? Elon Musk van Tesla Motors durfde het aan. Hij bedacht vorig jaar de Hyperloop, een ultrahogesnelheidstrein, die met 1200 km per uur van San Francisco naar Los Angeles moet rijden – of beter gezegd zweven. Musk zette zijn 58-paginatellende rapport over het concept en de technologie online, en nodigde de ‘crowd’ uit om mee te denken. Dat is pas delen!

Het Hyperloop project is heel geschikt voor crowdsourcing, omdat het zo aansprekend is. Iedereen met verstand van techniek wil wel meedenken over hoe je zo’n vernieuwend idee vormgeeft. Daarnaast bevat het project allerlei facetten: het principe van voortstuwing, het ontwerp van de ‘coupés’ en de rail of tunnel en hoe dit alles gemaakt kan worden. Honderden mensen reageerden dan ook op de uitnodiging van Musk om mee te denken. Mijn collega Jordan Brandt ging de uitdaging ook aan. Hij bedacht dat de luchtbuis waar de Hyperloop doorheen glijdt het best uit carboncomposiet geweven kan worden (zie zijn schets in de afbeelding). De technieken die Jordan voorstelt worden al gebruikt, het is volgens hem alleen een kwestie van opschalen.

Het proces

Hoe je met crowdsourcing tot een definitief ontwerp komt, dat weet nog niemand. Er zijn mij althans nog geen projecten bekend die het complete proces van idee tot ontwerp al doorlopen hebben. Het Hyperloop project is geadopteerd door Jumpstarter, een platform voor crowdsourcing waar ideeën verder ontwikkeld worden. Dit heeft geleid tot honderden commentaren op het eerste concept, dat nu weer verder verbeterd wordt. Ook zijn er groepjes opgezet om deelvragen te beantwoorden. Hoe dit proces het beste begeleid kan worden en wat de uitkomsten zijn, zal de tijd leren.

En dat is tegelijkertijd het mooie aan crowdsourcing. Dat je niet weet wat het eindstation is. Dat je dankzij de crowd op ideeën komt waar je anders nooit aan gedacht had. Dat iedereen uitgenodigd wordt zijn kennis te delen en er dus ook geen kennis verloren gaat, omdat de projectgroep er niet van op de hoogte was. Ik hoop dus dat er straks ook in Nederland mooie aansprekende crowdsourcingprojecten ontstaan. Niet alleen omdat dit ten goede komt aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving, maar ook omdat het de betrokkenheid bij die omgeving vergroot.


Over de auteur: Sander Lijbers

Sander Lijbers is Industry Manager voor bouw, civiel en infra bij Autodesk in de Benelux. In zijn visie is ICT de sleutel tot duurzaam succes in deze sectoren. Door kennis vast te leggen en te delen kunnen architecten, engineers, aannemers, gebouwbeheerders en eigenaren beter communiceren en samen tot een zo optimaal mogelijk resultaat komen. Om zijn relaties goed te adviseren, houdt Sander de ontwikkelingen op het gebied van ICT in de bouw en civiele techniek scherp in de gaten. Zijn bevindingen deelt hij op dit blog.

Geef een reactie