Met kaplaarzen aan in de bladen

5-Kaplaarzen-def

Op de redactie van het blad BOUW – waar ik vroeger werkte – steeg in de ochtenduren geregeld een gejuich op. Er was weer een bericht binnengekomen over het slaan van de eerste paal van een nieuw project. Dit was in de tijd dat er nog gebouwd werd, dus het gejuich was zeer geregeld te horen.

De redacteur had verschillende criteria voor foto’s bij deze berichten bedacht: allereerst moest er de plaatselijke wethouder of een andere hoge bobo op te zien zijn. De bouwhelm mocht niet ontbreken en tot slot moest de hoogwaardigheidsbekleder een witte laboratoriumjas aan hebben. Omdat dat nu eenmaal zo hoort! Na een tijdje had de redacteur een aanzienlijke collectie van zulke kiekjes waar een mooie collage van werd gemaakt. Foto’s waarop bobo’s roze rubberen kaplaarzen aan hadden of andere vrolijke kleuren waren torenhoog favoriet.

Niet dat we iets met deze foto’s deden. Sterker… ze werden zelfs nooit geplaatst. Niet dat we principieel tegen de traditie van het slaan van de eerste paal waren of zo. Zo’n bericht was gewoonweg niet relevant. De berichten dienden puur ter vermaak. Ons vakblad plaatste überhaupt nooit soortgelijke foto’s of persberichten, dus de reden dat wij ze kregen was sowieso een raadsel.

Berichten die ergernis oproepen

Bovenstaande is een mooi voorbeeld hoe veel bedrijven met communicatie omgaan. Er wordt een bericht gemaakt voor het plaatselijke sufferdje en dat is best veel werk… Dus waarom sturen we het dan ook niet gelijk aan alle vakbladen, kranten en media? Een bijzonder inefficiënte manier, die eerder ergernis oproept dan dat je er goed mee doet.

Een tweede vraag is, wil je echt wel de bladen halen met zo’n bericht? Is het niet veel leuker om voor het YouTube-kanaal een camera op te hangen waarop de bouw van eerste paal tot oplevering versneld te zien is? Is het niet veel beter om de gebruikers of bewoners – via de sociale media – te laten vertellen wat een gezellig feestje de lancering van het project was? Is het niet veel efficiënter om te bedenken in welk vakblad je wilt staan om vervolgens de redactie een op maat gemaakt artikel aan te bieden? Dat is toch veel dynamischer dan zo’n stoffig persbericht waarmee je de bladen niet haalt?

Kortom, door een beetje out of the box te denken, ben je al snel klantvriendelijker, heb je er zelf meer lol in en boek je uiteindelijk meer resultaat. En als je dan toch die eerste paal gaat slaan met een bobo, trek dan de plaatselijke wethouders of burgemeester roze kaplaarzen aan. Dan heb je toch in ieder geval een redelijke  kans om de bladen te halen.

Roze kaplaarzen of ander kleuren te koop op marktplaats
De Guerrilla marketingrevolutie De regels van het spel zijn veranderd. Dit is een niet te missen boek voor iedere marketeer. Vol prachtige voorbeelden
Maak uw eigen YouTube-kanaal Voor ieder bedrijf in de bouw is een eigen YouTube-kanaal onontbeerlijk. Goed ook om personeel mee te werven. De jongste generatie zoekt niet meer via Google, maar via YouTube!


Over de auteur: Gerard Vos

De naam Gerard Vos wordt door velen geassocieerd met duurzaamheid. En dat is niet voor niets. Sinds een jaar of tien zet hij zich hier vol voor in. Vos is mede-oprichter van het platform Duurzaam Gebouwd. Dit platform is in 2010 genomineerd voor de prestigieuze LOF-prijs. Verder werd duurzaamgebouwd.nl uitgeroepen tot Beste Bouwsite in 2010 en in 2011. Begin 2012 legt Vos zijn functie als hoofdredacteur van Duurzaam Gebouwd neer en richt hij zich op zijn nieuwe passie Imago Bouwers. Dit is een communicatie- en adviesbureau voor de bouwwereld. Imago Bouwers helpt organisaties succesvol en herkenbaar communicatie te plegen. Met zijn blogs duikt Gerard in de wereld van de communicatie. Vos: “Ik verbaas me over veel zaken in de bouwwereld. Waarom lopen we zo achter met social media? Waarom gedragen corporaties zich als weldoeners! Waarom zijn veel partijen bang voor een aangescherpte epc? Hier probeer ik een vinger achter te krijgen. Je moet het natuurlijk niet te zwaar willen maken, de bouw heeft het al moeilijk genoeg!”

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP