Met kaplaarzen aan in de bladen
Dit blog is geplaatst op 15 januari 2013
Op de redactie van het blad BOUW – waar ik vroeger werkte – steeg in de ochtenduren geregeld een gejuich op. Er was weer een bericht binnengekomen over het slaan van de eerste paal van een nieuw project. Dit was in de tijd dat er nog gebouwd werd, dus het gejuich was zeer geregeld te horen.
De redacteur had verschillende criteria voor foto’s bij deze berichten bedacht: allereerst moest er de plaatselijke wethouder of een andere hoge bobo op te zien zijn. De bouwhelm mocht niet ontbreken en tot slot moest de hoogwaardigheidsbekleder een witte laboratoriumjas aan hebben. Omdat dat nu eenmaal zo hoort! Na een tijdje had de redacteur een aanzienlijke collectie van zulke kiekjes waar een mooie collage van werd gemaakt. Foto’s waarop bobo’s roze rubberen kaplaarzen aan hadden of andere vrolijke kleuren waren torenhoog favoriet.
Niet dat we iets met deze foto’s deden. Sterker… ze werden zelfs nooit geplaatst. Niet dat we principieel tegen de traditie van het slaan van de eerste paal waren of zo. Zo’n bericht was gewoonweg niet relevant. De berichten dienden puur ter vermaak. Ons vakblad plaatste überhaupt nooit soortgelijke foto’s of persberichten, dus de reden dat wij ze kregen was sowieso een raadsel.
Berichten die ergernis oproepen
Bovenstaande is een mooi voorbeeld hoe veel bedrijven met communicatie omgaan. Er wordt een bericht gemaakt voor het plaatselijke sufferdje en dat is best veel werk… Dus waarom sturen we het dan ook niet gelijk aan alle vakbladen, kranten en media? Een bijzonder inefficiënte manier, die eerder ergernis oproept dan dat je er goed mee doet.
Een tweede vraag is, wil je echt wel de bladen halen met zo’n bericht? Is het niet veel leuker om voor het YouTube-kanaal een camera op te hangen waarop de bouw van eerste paal tot oplevering versneld te zien is? Is het niet veel beter om de gebruikers of bewoners – via de sociale media – te laten vertellen wat een gezellig feestje de lancering van het project was? Is het niet veel efficiënter om te bedenken in welk vakblad je wilt staan om vervolgens de redactie een op maat gemaakt artikel aan te bieden? Dat is toch veel dynamischer dan zo’n stoffig persbericht waarmee je de bladen niet haalt?
Kortom, door een beetje out of the box te denken, ben je al snel klantvriendelijker, heb je er zelf meer lol in en boek je uiteindelijk meer resultaat. En als je dan toch die eerste paal gaat slaan met een bobo, trek dan de plaatselijke wethouders of burgemeester roze kaplaarzen aan. Dan heb je toch in ieder geval een redelijke kans om de bladen te halen.
– Roze kaplaarzen of ander kleuren te koop op marktplaats
– De Guerrilla marketingrevolutie De regels van het spel zijn veranderd. Dit is een niet te missen boek voor iedere marketeer. Vol prachtige voorbeelden
– Maak uw eigen YouTube-kanaal Voor ieder bedrijf in de bouw is een eigen YouTube-kanaal onontbeerlijk. Goed ook om personeel mee te werven. De jongste generatie zoekt niet meer via Google, maar via YouTube!
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
3 juli 2018 20:00
Dirk van der Lee reageerde op De medewerker aan het stuur met: Geweldige blog van Elske! Ze slaat de spijker op zijn kop. Juist de uitdaging om de medewerker 'mee' krijgen als…
15 juni 2018 15:49
VNOM reageerde op Eens houdt de werkloosheid op… en dan? met: In de Techniek zijn er nog genoeg openstaande vacatures. Bekijk de vacatures op https://www.vnom.nl/nl/technische-vacatures .