“Mensen staan centraal in onze marketing, niet het feit dat we stenen stapelen”

“We hebben de ambitie om in 2022, als we 100 jaar bestaan, het meest innovatieve bouw- en installatiebedrijf van Nederland te zijn. En onze contentmarketing ondersteunt dat.” Pierre Freriks is verantwoordelijk voor de marketing bij Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss, een trots bedrijf dat actief de ervaring en kennis van de medewerkers deelt. Maar wel met Brabantse bescheidenheid: “In het verleden waren we eigenlijk veel te bescheiden, we vertelden weinig. Maar je hoeft niet te roepen dat je geweldig bent, je moet gewoon vertellen wat je doet.”

marketing

Foto gemaakt tijdens de klusdag voor Stichting Dichterbij, een van de lokale MVO-initiatieven

Wat is Hendriks voor bedrijf?

“Hendriks is al 95 jaar een familiebedrijf, met inmiddels 220 medewerkers. De derde generatie staat nu aan het roer, directeur Lambèr is van de derde generatie, de vierde generatie komt eraan. Onze wortels liggen in Oss, oorspronkelijk waren we vooral actief in de woningbouw maar de laatste jaren ook meer richting utiliteitsbouw en renovatie. We zijn steeds meer een integrale dienstverlener in de bouw, in feite hebben we alles in huis op het gebied van ontwikkelen en bouwen. Ook installeren: zowel E- en W-installatietechniek, tot en met beheer.”

“Hendriks is een echt familiebedrijf. Echt Brabants ook, bourgondisch: met Carnaval is het gesloten. Er heerst een cultuur van hard werken, maar ook van menselijkheid. We hebben een gezamenlijke lunch en vrijdagmiddagborrel, en de deur van Lambèr staat altijd open. Hij is ook oprecht geïnteresseerd in de mensen en wat er op de werkvloer speelt. Zo organiseert hij regelmatig bedrijfslunches met medewerkers, om te klankborden en de dialoog aan te gaan. 

En jij doet de marketing?

“Ja, samen met twee collega’s. Ik ben eindverantwoordelijk voor marketing en communicatie, sinds dit jaar. Er zitten gelukkig mooie verhalen in Hendriks, begin dit jaar hebben we de merklading aangescherpt: wat is het DNA, wie zijn we. Met name omdat we al 95 jaar bestaan en de wortels in Oss hebben, waar we ook betrokken zijn bij lokale initiatieven. Sinds kort staat de ‘Why’ ook op de website: zorgen dat mensen gezond en comfortabel kunnen wonen, werken en leven. Vroeger waren we misschien een stenenstapelaar, onze concurrenten profileren zich zo nog steeds. Maar Hendriks is en wil méér zijn, en daar helpt onze content marketing bij.”

“De focus ligt qua marketing online, we delen vooral persoonlijke verhalen van mensen. Een deel van de collega’s blogt inmiddels al, maar we willen de frequentie verder opvoeren. We willen uitstralen dat we een kennisintensief bedrijf zijn, dat we verstand hebben van onderwerpen als BIM en Lean. Maar ook van IT: Een collega had in Engeland een techniek gezien waarmee je een snellere dataverbinding op de bouwplaats kunt krijgen, door telefoonkaartjes te stapelen. Zijn blog erover is veel verspreid en gelezen, hij is benaderd door grote IT-bedrijven en landelijke bouwconcerns maar ook door de Cobouw die er een artikel aan wijdde. Allemaal goede PR voor ons natuurlijk.”

“We beschrijven ook de projecten die we uitvoeren als casus: de doorlooptijd van bouwprojecten is lang, dus we kunnen op allerlei momenten medewerkers en opdrachtgevers aan het woord laten. Zoals bij een renovatieproject in Nijmegen, waar de projectleider maandelijks over blogt. Maar we interviewen daar ook de opdrachtgever, onze stedenbouwkundige en een consument. Voordat de eerste schop in de grond gaat, is de visie al gecommuniceerd.”

Dus mensen staan centraal in jullie marketing?

“Als afdeling marketing worden we eigenlijk gewoon uitgever van content, bijna alle marketing gebeurt door collega’s. We stimuleren dat ook actief, we zijn als marketingafdeling steeds meer collega’s aan het benaderen,  ‘zieltjes aan het winnen’ die hun kennis gaan delen. En we delen zelf ook alle kennis natuurlijk. We focussen met social media vooral op LinkedIn, dat is ook echt een middel van de mensen zelf. Op kantoor dan, op de bouwplaats wordt Facebook veel meer gebruikt. We delen de verschillende soorten content ook bewust via de verschillende kanalen.”

“Als mijn collega’s of ikzelf in bijvoorbeeld de kantine mensen tegenkomen, spreken we ze soms aan op mooie content die ze zouden kunnen delen, of we plaatsen het op ons Intranet of Yammer. Collega’s zijn positief over deze marketing, ze zijn ook echt bereid om content te delen omdat ze trots zijn op het bedrijf en op wat collega’s doen.”

“Daarnaast versterken we met  onze content ook onze positie op de arbeidsmarkt, in de bouw is het op dit moment heel moeilijk om aan mensen te komen. We interviewen structureel collega’s, maar ook afstudeerders en trainees. We laten zien hoe we hier te werk gaan, en het werkt: mensen komen actief solliciteren aan de hand van die interviews. Zo slaan we meerdere vliegen in één klap, allemaal dankzij het delen van de kennis.”


Over de auteur: Edwin Vlems

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem volgen op @evlems, vinden op http://edwin.vlems.nl en mailen via edwin@vlems.nl.

Geef een reactie