Medewerkers van vandaag en de klant van morgen

Wat heb ik gemopperd en gezeurd toen ik pas startte met yoga-lessen. De docente deed een oefening voor, mijn medecursisten volgden, behalve ik. Ik gleed namelijk vaak met mijn handen weg. Iedere week kocht ik wel een nieuw yogamatje, maar ze voldeden niet. Te glad, te dun, te hard. Frustratie alom. Totdat de docente mij aansprak. “Het ligt niet aan je matje. Besteed meer aandacht aan je houding. Zolang je ‘wegglijdt’, doe je de pose nog niet goed. Neem rustig de tijd en geef het aandacht. Je zult het effect merken”.

Dat was duidelijk. Geen excuses meer. Aandacht en Tijd. Dat waren de sleutelwoorden en niet mijn (stomme) matje.

Aandacht en Tijd

Die woorden zetten mij aan het denken. Niet dat mijn yogalessen zo spannend zijn, maar ik herken het wel. Waarom geven wij vaak (te) weinig tijd en aandacht aan zaken die van betekenis zijn? Veelvuldig hoor ik dat mensen meer aandacht zouden willen geven aan hetgeen ze doen of zouden willen doen. Zowel privé als ook zakelijk. Waarom doen wij dat dan niet?

Zakelijke verwaarlozing

De economie trekt aan en wij rennen hard. De dagelijkse hectiek vraagt onze aandacht. Vergeten we daarbij soms ook niet onze medewerkers of collega’s? Verwaarloos je die, dan verwaarloos je indirect ook je klanten. Terwijl de meeste bedrijven overtuigd zijn van hun geweldige klantgerichtheid en deze noemen als dé belangrijkste USP.

Uit een van de columns van organisatieadviseur Maarten de Winter, trek ik de volgende conclusie: ‘Aandacht voor medewerkers, brengt talent en vakmanschap tot bloei, opent nieuwe deuren en stimuleert tot het verbeteren, vernieuwen, leren en tot het ontwikkelen van producten of diensten. Daar worden klanten beter van’.

Aandacht maakt alles mooier

Ikea speelt hier mooi op in met haar slogan ‘Aandacht maakt alles mooier…’ De woorden spreken tot de verbeelding. Hier is over nagedacht. Een sterke pay-off maakt onderdeel uit van je positionering en verwoordt in het kort de belofte van het bedrijf. Dit is Ikea gelukt. Een zin die je echter niet bedenkt tussen de soep en de aardappelen!

Die onmisbare folder

Wij worden regelmatig gevraagd om bedrijven te helpen met hun (re)branding. Aanleiding is vaak hun gedateerde website, oude brochures, onvoldoende online zichtbaarheid etc. Een mooie uitdaging.
Het valt vele bedrijven echter tegen als wij niet direct starten met een nieuwe website of met nieuwe folders. Daar vragen ze toch om?

Eerst koppen bij elkaar

Voor ons is dat nog een brug te ver. Vóórdat er überhaupt sprake kan zijn van het maken en inzetten van nieuwe communicatiemiddelen, willen wij eerst samen kijken naar het DNA van het bedrijf, hun persoonlijkheid. Wie zijn zij, waar staan ze voor en wat willen ze betekenen voor de klant? Wat wordt hun boodschap in die zo gewenste folder en maken zij die ook echt waar? Sowieso is de vraag of de klanten staan te wachten op een folder, maar dit terzijde.

Druk, héél druk

Zoals gezegd zijn bedrijven weer druk, heel druk. Zo druk met hun corebusiness dat investeren in marketing ‘niet nodig’ is; ze draaien top!
Maar heel druk, zegt niets over rendement of werkplezier. Werk jij voor klanten die bij jouw bedrijf passen? Realiseer je projecten die jij en je team echt leuk vinden? Waar je je tanden in vastzet en waardoor je met plezier aan de maandag begint? Is de sfeer binnen je bedrijf positief en ben je online zo waanzinnig leuk zichtbaar dat je ook nieuwe medewerkers aantrekt? Denk je voldoende aan de klant van morgen?

Marketing, ook in goede tijden.

Laat de dagelijkse hectiek niet leidend zijn voor jouw marketing. Denk aan de klant van morgen met de medewerkers van vandaag.
Neem de tijd voor elkaar en geef jouw bedrijf de aandacht die het verdient. Maak agenda’s vrij (dat is tegenwoordig al een klus) en plan die zogenaamde ‘positioneringssessie’. Nodig een paar ‘vreemde ogen’ uit voor de kritische noot en begeleiding. Je wilt natuurlijk wel dat er na de sessie een uitvoeringsplan komt, niet waar? Ontdek wat jullie echt onderscheid van de concurrent. Luister naar elkaars ideeën op basis van klantcontact.

Samen succesvoller

Wij hebben in ieder geval gemerkt dat een positioneringssessie met de leiding en met medewerkers van het bedrijf, zorgt voor inspiratie, dynamiek en een gezamenlijk ambitie. De deelnemers verwachten het niet, maar zo’n sessie geeft ondermeer door betrokkenheid van de werkvloer, een positieve boost binnen het bedrijf.
De identiteit en de kracht van het bedrijf komen weer helder op ieders vizier. De vertaling naar de beleving van je bedrijf voor jouw klanten is de volgende stap.

Samen leg je hiermee hét fundament voor je nieuwe website en bespreek je alle mogelijke media die jouw klantwaarde het beste overbrengen. De gewenste folder, waar het allemaal om begon, zou wel eens ter zijde kunnen worden geschoven….

Aandacht en tijd; vergeet deze succesfactoren niet voor jouw bedrijf.

Lilian Zeekaf

PS; het gaat fantastisch met mijn yogalessen 😉


Over de auteur: Lilian Zeekaf

Via KIT. krachtige verbinding ondersteunt Lilian het MKB in de bouw-, installatie- en vastgoedbranche om op een andere manier met de (potentiële) klanten te communiceren. Persoonlijk, duidelijk en transparant. Waar staat je bedrijf voor en wat los jij voor de klant op. Van productgericht naar klantgericht. Daarnaast is zij marketing- en communicatieadviseur bij SATIJNplus Architecten.

Geef een reactie