Marketing: ‘Revival of print’

Zoals uitzendbureaus indicatoren voor de economie zijn, zo zijn vertaalbureaus indicatoren voor trends in teksten en gebruikte media. Lang voordat de reclamewereld zich stortte op Google-vriendelijke teksten, was SEO al een vast onderdeel in onze dagelijkse vertaalpraktijk.

Nu zien wij, Blauvelt Bouwvertalingen, als gespecialiseerd vertaalbureau voor de bouwkolom weer een nieuwe trend, namelijk een duidelijke tendens naar print. Inderdaad, opnieuw! Tot 2017 was alles georiënteerd op internet – websitevertalingen, SEO-georiënteerd, e-mailnieuwsbrieven; alles kort, krachtig en met een duidelijke ‘call to action’. Nu zien wij een duidelijke omslag van digitaal naar print: brochures, leaflets en zelfs weer relatiemagazines.

Natuurlijk hebben wij navraag gedaan bij onze klanten naar de beweegredenen achter deze verschuiving. Allereerst staat centraal dat e-mailmarketing over het hoogtepunt heen is. De populariteit van dit medium is de oorzaak van zijn eigen ondergang. Klanten krijgen een dermate grote hoeveelheid digitaal leesvoer te verwerken, dat commerciële boodschappen veel minder opvallen. Had je vroeger nog een secretaresse die het kaf van het koren scheidde, tegenwoordig krijg je een brij aan informatie die je zelf moet ordenen. Daar de meeste managers dit zelf in hun privétijd moeten doen en dan ook nog op een klein beeldscherm (smartphone geheten) is het niet verwonderlijk dat de focus ligt op weggooien in plaats van lezen.

Ook de trefkans van websites staat onder druk. Met brede zoekwoorden is het praktisch onmogelijk om organisch op de eerste pagina te komen, gezien het feit dat de eerste vier posities al betaald zijn. SEO neemt dan ook in belang af ten gunste van SEA. Kortom, marketing is een digitaal spel van de diepste zakken geworden en niet van het meeste inzicht. Wil je als leverancier toch gezien worden, dan moet je de spelregels veranderen.

Ten slotte maakt iedereen zich toch enigszins zorgen over de nieuwe regels voor telemarketing. Staatssecretaris Mona Keijzer is voornemens een maatregel in te voeren die ongevraagd bellen verbiedt, tenzij de consument hier nadrukkelijk goedkeuring voor geeft. Deze maatregel omvat niet alleen de consumentenmarkt; ook zzp’ers, eenmanszaken, vof’s, maatschappen en commanditaire vennootschappen vallen eronder. Belangrijker nog is de angst voor de analogie met opt-in voor e-mailmarketing. Ook deze maatregel was in eerste instantie beperkt tot de consumentenmarkt, maar werd al ras uitgebreid naar de b2b-markt.

Hoe kunnen marketeers nieuwe klanten nog bereiken als je die niet meer kunt bellen of mailen, of ze jouw website niet meer kunnen vinden? Zeker in de b2b-markt, waar massamedia zoals televisie en radio minder voor de hand liggen, is dit een probleem. De oplossing? Inderdaad: weer, zoals vroeger, door een gelikte brochure in de bus te doen. Grootste verschil met vroeger is dat de meeste secretaresses inmiddels verdwenen zijn en dat zonder deze gatekeepers de opvalkans heel groot is.

Ook is een groot verschil met vroeger dat brochures puur gericht zijn op aandacht trekken. Niemand gebruikt meer print om een antwoordcoupon op de achterkant te zetten of bijvoorbeeld alle maatvoeringen op te nemen in een catalogus. Nee, daarvoor is en blijft internet de enige juiste bron. Je zou dus kunnen zeggen dat het gaat om de interactie tussen print en digitaal: print voor ‘attention & interest’ en digitaal voor ‘desire & action’.


Over de auteur: Medard Scholten

Medard Scholten is managing director van Blauvelt Bouwvertalingen, het enige Nederlandse vertaalbureau dat gespecialiseerd is in de gehele bouwkolom. Hiervoor werkte hij als uitgever bij Cobouw, Constructie Contour en Bouwberichten.


Laatste blogs:

    Geef een reactie