Marketing en de bouw, a match made in heaven!

Twee werelden, dezelfde grote uitdagingen

De laatste tijd duizelt het mij een beetje door overeenkomsten en mogelijkheden, ik zie ze echt overal! Waar heb ik het over? De treffende gelijkenis tussen beide werelden waarin ik al jaren rondstruin. De wereld van de ‘nieuwe marketing’ en de wereld van de (toelevering aan) bouw. Een erg interessant ‘umfeld’, dat alleen maar spannender wordt…

Marketeers en professionals in de bouw kampen grotendeels met dezelfde problematiek en hebben dankzij globalisatie en digitalisering te maken met soortgelijke snelveranderende tendensen. We beseffen wel dat we ‘er iets mee moeten’, maar wat doen we er nou werkelijk al mee? Zonde!

2 werelden

Verschillende werelden, gemene delers

Zonde dat we de krachten niet beter bundelen. De verbanden en mogelijkheden vind  je bijvoorbeeld hierin:

–          Zonder vertrouwen geen resultaat
–          Klantwaarde is je bestaansrecht
–          Van massa naar 1-op-1
–          Delen om te winnen
–          Change of mindset
–          Openstaan voor verandering
–          Maatschappelijk verantwoord
–          De gunfactor

Waarom we veel beter samen ten strijde kunnen trekken licht ik graag even toe aan de hand van enkele voorbeelden uit dit rijtje.

Trusted brand en lean manufacturing

Meer dan ooit draait het om vertrouwen. In marketing wil je een daarom een ‘trusted brand’ zijn. Dankzij de technologie die we ter beschikking hebben, ligt iedere uiting onder een vergrootglas. Eén kritische klant die openbaart dat je intenties niet zuiver blijken en je hebt een groot probleem. We kennen allemaal de voorbeelden. Oprechtheid is niet langer een keuze als je wilt dat je klanten je blijven vertrouwen. De individuele klant centraal zetten en zo ook behandelen en bedienen is de enige optie die je hebt. Tenminste, als je enige rol van betekenis (en bestaansrecht) wilt hebben in de toekomst.

In de bouw is ‘lean’ al een tijdje trending topic. Kort door de bocht is dit het behalen van maximale waarde voor de klant met zo min mogelijk verspillingen tijdens het proces. ‘One-piece flow’, het direct afhandelen van een activiteit, is het uitgangspunt hierin. De focus ligt dus op een individueel ‘stuk of batch’. Met als uiteindelijk doel toevoegen van klantwaarde. Omdat ik zelf in mijn vorige functie als marketing manager, in samenspraak met diverse klanten, intensief aan een leanconcept van een toeleverancier aan de bouw heb gewerkt, weet ik dat het uiteindelijk allemaal neerkomt op ‘vertrouwen in elkaar hebben’. Oh ja, bij een lean methode redeneer je dus altijd vanuit de eindgebruiker. Marketeers, sounds familiar?

Transparantie en BIM

‘Maximale waarde voor de klant’. Ik haalde het net al even aan, is ook het uitgangspunt bij het volgende trending topic in de bouw: ‘BIM’. Weer even kort-door-de-bocht uitgelegd: het is een nieuwe vorm van samenwerken, een manier van ontwerpen en bouwen, voor en door partners in de keten, waarbij het gebouw of de constructie vastgelegd wordt in een gezamenlijk informatiemodel. Het gezamenlijke proces, luisteren naar elkaar en het denken voorbij het eigen belang staan hierin centraal. Gedetailleerde informatie openbaren, zoals techniek en zelfs prijsinformatie, is dus een voorwaarde voor succes. Ben je een beetje bekend in dit wereldje, dan weet je dat ‘openheid van zaken geven’ nog best een dingetje is binnen de veelal heersende ‘eilandjescultuur’. Maar zonder dat dus geen substantiële verbeteringen in de samenwerking of zichtbare meerwaarde voor de klant.

Waar ken ik dat nog meer van? Inhoudelijke content (kennis) verspreiden, transparantie, co-creatie… In marketing hebben we het toch nergens anders meer over! Alles doen we om gevonden te worden en betrokkenheid en binding te creëren. Tegelijkertijd vinden we het ook nog net zo eng om kennis te delen. Ook hier een treffende gelijkenis.

kwetsbaar

Change management

Onlangs mocht ik een goed relaas van mevrouw Jacqueline Cramer over duurzaam innoveren bijwonen. Zij concludeerde dat er best al mooie initiatieven zijn en ook vorderingen gemaakt worden, maar willen we substantieel duurzamer gaan handelen, dan is er die ‘change of mindset’ nodig. Bij mensen, bedrijven, in ketens en in de maatschappij.

Als marketeers kennen we toch datzelfde struikelblok? Wil je dat jouw organisatie een echte ‘social business’ wordt, dan kun je nog zo je best doen om continu aan te tonen wat het allemaal kan brengen. Als je de mensen niet meekrijgt, vergeet het dan maar!

Disruptors: dreiging in voortbestaan

Marketing is in de afgelopen 2 jaar méér veranderd, dan in de afgelopen 5 jaar bij elkaar. Loop je dus al enkele decennia mee in het vak, dan valt het niet mee om op die veranderingen te omarmen en oude denkwijzen en rollen te laten varen. Maar omscholen is bittere noodzaak omdat klanten door veranderde informatiebehoeften nou eenmaal echt iets anders van je verlangen.  Scepsis rondom verandering is eeuwenoud. Een tunnelvisie voelt lekker veilig. Tot het te laat blijkt te zijn… Vraag maar aan Oad Reizen, Kodak, Saab, Nokia, Polare etc. De talloze schrijnende voorbeelden vliegen je om de oren.

Ik verbaas mij dan ook over de vaak onverschillige manier waarmee omgegaan wordt met de toenemende dreiging van ‘disruptors’: zij die met toegepaste vernieuwende technologieën ‘het bestaande’ bedreigen. Ook bij bouwprofessionals merk ik dat. Bijvoorbeeld als het gaat over ontwrichtende veranderingen in technologie, verdienmodel of denkwijze. Zoals robots of het 3D printen van metalen en huizen. Het gaat over enorme veranderingen, ook in je eigen werkomgeving, functie, branche en toekomst. Wakker worden dus, de wereld is groter dan Nederland of je huidige concurrent! Ook hier zie ik een kristalheldere gemene deler: we moeten allemaal echt openstaan voor veranderingen.

Samen sterk

Verantwoordelijkheid nemen

Ook in de bouw is het ‘MVO’ dat de klok slaat. Waar sommigen het inmiddels afdoen als een holle term waar te pas en te onpas mee geschermd wordt, is het wel een tendens die aan belang blijft winnen. Al dan niet opgelegd door wetgeving en instanties. En in marketing zien we dat merken steeds beter beseffen dat waarom ze de dingen doen die ze doen, hun ‘purpose’, het onderscheidende element is in de perceptie van hun klanten. Niet wat ze doen of hoe ze dat dan doen.

Ja, zo kan ik dus nog wel even doorgaan. Bijvoorbeeld over de ‘gunfactor’ waarom het méér dan ooit draait in bouw en marketing. Deze tendensen zijn niet voor niets overal tegelijk ontstaan. Zij kennen zoveel gelijkenis, omdat ze dezelfde ‘rootcause’ hebben. Bijvoorbeeld de globalisering en digitalisering waar ik het in het begin al over had. Dat geldt toch voor iedereen? Waarom dan nog steeds ieders eigen functie, verantwoordelijkheid en resultaat? Als we niet stoppen met navelstaren, is het straks allemaal niet eens meer nodig…

Interne partners in crime

Als we dezelfde ‘vijanden’ kennen, waarom dan ook niet veel meer samen ten strijde trekken? Beschouw marketing niet langer als ‘die afdeling die de smoel naar buiten voor ons vormgeeft’. Geef het die brede rol binnen de organisatie die het gewoon verdient. Andersom geldt hetzelfde. Betrek als marketeer die professionals uit jouw organisatie bij jouw worstelingen en sta open voor inzichten en oplossingen via de niet gebaande paden. Bundel de krachten. Want als we weten dat we met dezelfde problematiek geconfronteerd worden en er vervolgens vanuit verschillende disciplines en invalshoeken naar durven kijken, dan komen we door samen op te trekken toch veel sterker uit de strijd?

Herken jij deze gemene delers, of wil je nog andere met ons delen?


Over de auteur: Marlene Dekkers

Marlene Dekkers helpt ondernemers en marketeers in de B2B (bouw, techniek en industrie) met het verleggen van het accent naar nieuwe marketing met haar bedrijf Marketing Accent. Door vanuit het DNA de passie van mensen en bedrijven voor het voetlicht te brengen, helpt zij hen met strategie en tactiek bij het bouwen aan hun online expertpositie en meer rendement. Ook helpt zij medewerkers online kennis te delen in de vorm van diverse workshops. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Daarnaast is zij spreker, trainer en docent. Je kunt haar vinden via www.marketingaccent.nl, volgen op @marketingaccent en mailen via marlene@marketingaccent.nl

2 reacties op “Marketing en de bouw, a match made in heaven!

  1. Allemaal zeer interessant mag ik wel zeggen. Ik ben ook zo een old school marketeer. Echter, wat ik toch steeds weer mis is het simpele woord emotie. Sterke merken hebben een emotionele impact op hun doelgroepen. In de bouw zijn we daar erg wars van. Hoezo mijn merk verbinden aan een emotie?
    Ik hoor het onze klanten allemaal zeggen. Sterker en daar heeft de auteur hier compleet gelijk, de marketeer wordt gezien als de folder en beurs regelaar. Even voor de goede orde dames en heren. Een sterk merk bespaard op saleskosten.

  2. Dank voor je positieve reactie en aanvulling Menno!

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP