Marketing en communicatie trends in de bouw en vastgoed sector

trends

2018 is weer begonnen, om het jaar goed van start te gaan is het natuurlijk belangrijk om te weten wat er gaande is qua marketing en communicatie in deze sector. Hier zie je de belangrijke trends voor dit jaar.

Voor veel bouwbedrijven was marketing voor een lange tijd niet nodig en niet relevant. De branche bleef maar groeien en er was werk genoeg. Totdat de crisis begon. Gelukkig is deze voorbij en zit er weer in lichte stijging in de bouw en vastgoed sector. Maar daarnaast stijgt ook de concurrentie. Het is dus erg belangrijk om onderscheidend te zijn. Dat marketing efforts stijgen binnen deze sector is bijvoorbeeld te zien aan het aantal marketing vacatures die er geplaatst worden.

1. Online presence

Doordat internet en social media niet meer weg te denken zijn en ook voor iedereen beschikbaar zijn, worden traditionele vormen van marketing steeds minder effectief. Hierbij moet je denken aan een advertentie in de krant of direct mailing. Zorg er dus voor dat de site goed vindbaar is op Google zodat de klanten de juiste informatie kunnen vinden. Het is dus zeker belangrijk dat je aan zoekmachineoptimalisatie doet (SEO).

Potentiële klanten hebben steeds meer informatie beschikbaar. Zorg er dus voor dat de website en social media in orde zijn. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je transparant bent. Klanten stellen eerlijkheid op prijs. Het is natuurlijk ook belangrijk om de juiste informatie beschikbaar te hebben.

2. Onderscheidend vermogen

Nadat je bedrijf gevonden is het belangrijk om je te onderscheiden van de concurrenten. Bouwbedrijven zijn vaak bang om te kiezen en communiceren daarom alles. Zo wordt de klant overladen met informatie en weet dan niet meer waar het bedrijf voor staat. Maak daarom keuzes en zorg dat de boodschap helder is zodat de klant voor jouw bedrijf kiest.

Creëer content wat uniek is voor jouw bedrijf. Laat bijvoorbeeld aan de klant zien met welke projecten je bezig bent door middel van bijvoorbeeld een blog. Daarnaast is het ook leuk om zulke content op social media te plaatsen. Let op dat het wel past bij de doelgroep die je wilt bereiken. Als de doelgroep vooral kleinere huizen laat bouwen maak dan geen content over de bouw van dat grote kantoorpand.

3. Transparantie

Zoals ik al eerder zei het is belangrijk om een open houding te hebben. Je klanten en opdrachtgevers willen natuurlijk weten welke kennis jij in huis hebt. Laat dit zien, publiceer en deel je kennis dit kan je autoriteit en naamsbekendheid opleveren. Je zult dan ook merken dat de klanten dit op prijs stellen en je bedrijf zullen promoten.

4. Klant en service gericht

Naast dat het belangrijk is om gevonden te worden op het internet is het ook belangrijk dat de potentiële klanten positieve reviews vinden over jouw bedrijf. Natuurlijk zijn deze reviews gebaseerd op de prijs/kwaliteit verhouding maar zeker ook op de klantgerichtheid en service.

Het werk kan nog zo goed zijn afgeleverd maar als er niet naar de klant wordt geluisterd zal dit niet resulteren in een positieve review. Luister naar de wensen van de klant en zorg dat je een goede klantenservice in huis hebt. De relatie met de klant stopt natuurlijk niet als de verkoop is gesloten. Zorg voor een goede aftersales.

5. Imago

Bouwbedrijven worden steeds meer afgerekend op de maatschappelijke doelstellingen. Zeggen dat je duurzaam bezig bent terwijl dit niet zo is, kan in de deze tijd niet meer. De consumenten prikken hier via social media zo doorheen.

Laat de persoonlijkheid van je bedrijf zien. Mensen willen zich graag met je kunnen identificeren met jouw organisatie. Dit kan natuurlijk niet als de site alleen maar vol staat met feiten. Met een verhaal wordt je uiting nog uniek en ook nog eens makkelijker te begrijpen

6. Betrokkenheid

Betrek het personeel bij de communicatie. Laat ze hun verhaal vertellen. Dit maakt het persoonlijk en zo blijft het personeel ook meer betrokken bij de organisatie. Daarnaast maak je dan ook werkzoekende enthousiast om in de bouw te komen werken. Ze hebben zo en veel beter beeld van de organisatie. Het mes snijdt dus zo aan twee kanten. Je klanten vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen en je personeel voelt zich betrokken bij de organisatie.


Over de auteur: Dennis Heemskerk

Dennis is student Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Hij is marketeer in hart en nieren. Op dit moment is hij is trendwatcher en online marketeer bij YoungCapital. Dennis deelt zijn kennis graag en is daarnaast hard aan het bouwen aan zijn carrière.

Geef een reactie