Marketeer in Profiel: Marketing volgens Mathijs Leffers

Mathijs LeffersElk kwartaal bezoekt BouwKennis voor haar BouwKennis Kwartaalvisie een marketeer die actief is in de bouwsector. In de tweede editie van de BouwKennis KwartaalVisie van 2017 hebben wij Mathijs Leffers voor de rubriek ‘Marketeer in Profiel’ geïnterviewd. Hij vervult de functie van Strategie & Marketing Manager voor Rexel Nederland sinds 2015.

1. Wat betekent marketing voor jou?

Laatst vroegen mijn kinderen van 8 en 10 jaar wat ik nou precies voor werk doe. Ik gaf het antwoord dat papa verhalen vertelt over het bedrijf waar hij werkt zodat de klanten van ons producten en diensten willen kopen. Voor mij is het vak veelomvattend. Van het uitstippelen van een strategisch plan, waarin innovatie een belangrijke rol speelt, tot het creëren van inspirerende content voor op de website samen met een team. En alles wat daar tussen in zit. Continu je klant en de markt begrijpen. Dit is natuurlijk dynamisch en kan tegenwoordig meer op detailniveau doordat wij steeds meer data hebben van wat er om ons heen gebeurt. Uiteindelijk gaat het om de interpretatie van al die gegevens. De truc is om dit te vertalen naar een slimmere, snellere of gewoon betere oplossing voor de klant.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Wij zijn een groothandel dus een tussenhandel en als het aan de gemiddelde start-up ligt, zou door digitalisering onze schakel in de keten binnen een paar jaar overbodig zijn. Zij gaan er naar mijn mening aan voorbij dat het er bij onze klanten om gaat dat je toegevoegde waarde levert en op basis van inhoudelijke kennis een persoonlijke relatie hebt met de klant. Echt ontzorgen dus. De installatiecomponent van gebouwen, woningen en industrieën wordt steeds groter en soms ook complexer. Ook belangrijker, want wij geloven in de elektrificatie van gebouwen als antwoord op een aantal energievraagstukken die de aankomende jaren op ons af komen. Dit gaat veel verder dan alleen het verduurzamen van een woning met zonnepanelen. De markt is dus erg interessant en ik vind het dan ook een mooie uitdaging voor commerciële bedrijven zoals Rexel, om samen met andere partijen in de keten de krachten te bundelen om het interessant genoeg voor jongeren te maken om zich te laten opleiden om een rol te spelen in de wereld van energie.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Het in lijn brengen van online en offline touchpoints. Wij zijn met 20 vestigingen gewoon lokaal vertegenwoordigd maar hebben ook een steeds sterkere digitale aanwezigheid. De ervaring die een klant met onze medewerkers heeft, waar klantvriendelijkheid en het meedenken in de oriëntatiefase tot after-sales de kracht is, gaan onze relaties ook steeds meer online ervaren. En de snelheid van informatievoorziening die wij nu al online bieden wordt ook offline ingezet.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Bij ons maakt de medewerker het verschil. Na een aantal lastige jaren mede door het integreren van verschillende bedrijven, zijn wij inmiddels weer op volle kracht. Het effect op de medewerkerstevredenheid in de mindere periode was echter groot. In het verbeteren hiervan is de afgelopen twee jaar dan ook veel energie gestoken. Hierbij is het uitgangspunt dat als de medewerkerstevredenheid hoog is, de klanttevredenheid automatisch volgt. Samen met de HR-afdeling zijn wij hiermee aan de slag gegaan om dit naar een hoger niveau te tillen. Ik ben er dan ook erg trots op dat wij op de lijst zijn geplaatst van Best Workplaces 2017 door Great Place to Work®.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Ik ben erg enthousiast over New Horizon, een sloopbedrijf die de term Urban Mining concreet heeft gemaakt. Zij hebben het over het oogsten van gebouwen waarbij zij materialen die herbruikbaar zijn weer terugbrengen bij nieuwbouw of renovatie. Een voorloper die een interessant verdienmodel heeft weten te koppelen aan circulair bouwen.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. De tijd is voorbij dat je het wiel zelf nog een keer uit gaat vinden. Samenwerken met specialisten en in co-creatie met die partijen kom je sneller tot de beste oplossing voor de klant.

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

De ambitie van de overheid is dat er in 2030, 50% minder primaire grondstoffen zoals metalen en mineralen worden gebruikt. Hoe kijk jij naar deze doelstelling en zie je hierin kansen?

8.Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van de transformatie van kantoren. Hoe kan de toelevering volgens jou het beste op deze uitdaging inspringen? Welke rol kan de toelevering spelen bij de obstakels rondom transformatie?

Bij een logistiek maatwerkoplossing zijn de meeste besparingen te behalen bij bestaande bouw. Verspilling in arbeidsuren en faalkosten voorkomen door de materiaalstroom zo efficiënt mogelijk in te richten is daarbij de kracht.
Ook zijn er diverse oplossingen die geschikt zijn voor toekomstige herbestemming zoals dat nu met kantoren gebeurt. Een mooi voorbeeld hiervan is stekerbaar installeren. Ook hier ligt de nadruk op tijd, geld en het besparen van materialen om meer rendement te halen uit een project voor de gehele keten.

9. In de vorige editie was Thomas Andriessen (Milin) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: E-commerce lijkt ook in onze sector nog altijd toe te nemen. Hoe groot wordt de rol van e-commerce en hoe moeten toeleveranciers in de bouw hiermee omgaan?

Bij E-commerce in de bouw ligt wat mij betreft nog te veel de nadruk op de transactie. Ik verwacht dat er steeds meer digitale platformen ontstaan waar echt multidisciplinair samengewerkt kan worden zoals BIM. Toeleveranciers zullen dan ook meer content moeten creëren die bouwteams helpen de beste oplossing voor het project samen te stellen.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie