Marketeer in Profiel: Marketing volgens Frans Spijkers

Frans SpijkersVoor de BouwKennis KwartaalVisie bezoekt BouwKennis ieder kwartaal een marketeer die actief is in de bouwsector. Voor de nieuwste editie over Internet of Things interviewden wij Frans Spijkers van Legrand Nederland. Hij vervult sinds 2013 de functie van Marketing director Benelux. 

1. Wat betekent marketing voor jou?

Marketing vandaag gaat allang niet meer om het traditioneel segmenteren van klantgroepen met daarop afgestemde proposities. Het gaat veel meer om een individuele benadering van klanten, ofwel customer engagement; directe betrokkenheid met klanten zowel in persoonlijk contact als online. Hierin hebben we als installatiesector en als Legrand nog een hele stap te maken. Veel nieuwe technieken zoals neuromarketing staan ons in de nabije toekomst ter beschikking, waarmee we moeten leren klanten echt te raken op basis van onbewuste klantbeleving. Daarnaast kan big data marketing automation ons helpen om op de juiste plek, op het juiste moment de klant met de juiste boodschap te bereiken. Want eerlijk gezegd worden onze klanten dagelijks bedolven onder massacommunicatie. Dus hoe kunnen we onze klanten nog bereiken? Ik vind dat we als marketeers een interessante transformatie ondergaan. Ons vak is enorm aan het veranderen. Dit vraagt om andere competenties van marketeers; van alfa naar bèta, van generiek onderzoek naar data-analyses, van offline naar online. Kortom marketing staat op dit moment voor mij gelijk aan transitie.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Digitalisering is ook in de installatiesector niet meer weg te denken. Nieuwe ontwikkelingen als Internet of Things (IoT), BIM en augmented reality gaan onze markt enorm veranderen en vragen om heel nieuwe competenties van onze klanten. IoT brengt nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee op het gebied van netwerkbeveiliging en privacy, iets waar zowel wij als fabrikant alsook de installateur volop mee te maken krijgen als in mei 2018 de Europese privacy wetgeving (GDPR) van kracht wordt. De monteur van morgen zal steeds meer netwerkvaardigheden moeten meebrengen. Als Legrand zijn wij ons hierin aan het ontwikkelen, onder andere met ons ELIOT programma en de aanstelling van een Chief Digital Officer. Installatiebedrijven zullen op zoek moeten naar nieuw talent die in staat moeten zijn om al die netwerken te onderhouden en aan te passen.

Augmented reality geeft fantastische mogelijkheden voor ondersteuning en service op afstand. Gezien het steeds groter wordende tekort aan technische arbeidskrachten, is het noodzakelijk om te innoveren in dienstverlening. Ook voor ons als fabrikanten biedt dit mogelijkheden om installateurs beter te bedienen.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Er komen steeds meer nieuwe verantwoordelijkheden voor marketing in de customer journey van de klant, zoals in het verbeteren van online informatie en tools. Dit bij gelijkblijvende capaciteit en budget. Dit betekent dat we meer agile moeten leren werken. Met andere woorden: we zullen sneller marketingactiviteiten moeten kunnen aanpassen als antwoord op veranderingen in klantgedrag, marktcondities en doelstellingen vanuit de Legrand Group. Tegelijkertijd moeten we ruimte creëren in ons team voor het ontwikkelen van goede content en diensten, want vandaag gaat het allang niet meer alleen om goede producten. De voornaamste uitdaging zit er dus in om als organisatie wendbaarder te worden en sneller te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Binnen een wereldwijde organisatie als Legrand met meer dan 200.000 producten in haar portfolio, zes divisies en een continue stroom aan acquisities, was en is het ook vandaag voor ons als Nederlandse organisatie belangrijk om de juiste keuzes te maken voor duurzame groei. Net na de acquisitie van de Van Geel Groep door Legrand in 2005 dachten we te snel op meerdere fronten actief te kunnen zijn en mee te liften op de successen en marktposities van Legrand in onze buurlanden. Dit leidde tot versnipperde aandacht. Vandaar dat vandaag de dag ons credo ‘choose your battles’ is. Als organisatie moeten we voortdurend afwegingen maken binnen het grote pakket aan producten; wat verwacht de klant van Legrand Nederland, wat is de road to market, wat is het business model en welke eisen stelt dit aan onze organisatie. Met onze huidige pijlers energiedistributie en datacommunicatie hebben we nu twee ijzersterke proposities ontwikkeld voor onze klanten!

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Het verduurzamen van vastgoed en installaties heeft mijn bijzondere aandacht. Ik heb veel respect voor het circulaire concept Turntoo van Thomas Rau. Naast het feit dat ik geloof in de filosofie van gebruik in plaats van bezit, bewonder ik de vasthoudendheid waarmee Rau de afgelopen jaren probeert een doorbraak te forceren. Daarnaast raak ik altijd geïnspireerd door jonge ambitieuze initiatieven zoals bijvoorbeeld het project Selficient van Hogeschool Utrecht waar studenten een betaalbare zelfvoorzienende woning ontwikkelden.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2017?

Ik wil het niet beperken tot slechts één tip. Afhankelijk van de rol en positie in de bouw heb ik de volgende tips:

  • Richt je als fabrikant op het marktpotentieel aan services ter ondersteuning van installateur en gebruiker. Hier liggen nog veel onbenutte kansen en mogelijkheden voor gezonde marges.
  • In de ontwikkeling van IoT: op het gebied van gebouwautomatisering moet in de toekomst alles met elkaar kunnen communiceren. Voor afgeschermde systemen en protocollen is geen plaats meer. Stel je open voor integratie met andere systemen en zoek proactief naar allianties.
  • Digitalisering vraagt om een andere marktbenadering en ook een ander type marketeer. Investeer zelf in het ontwikkelen van je eigen competenties op dit vlak.
7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Als je extra budget zou krijgen van € 50.000, waar zou je als eerste in willen investeren om je klanten beter te bedienen?

8. Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van Internet of Things. Welke belangrijkste verandering zal Internet Of Things op de installatiebranche hebben?

 IoT vraagt om zorgvuldig beheer van privacygevoelige gegevens van de gebruikers en de beveiliging van de systemen. Iedere partij in de keten heeft daarin een verantwoordelijkheid en is aansprakelijk voor mogelijk misbruik. De fabrikant moet zijn servers goed beveiligen en onrechtmatig gebruik van data voorkomen en de installateur moet het password beheer van geïnstalleerde systemen goed beschermen. De gebruiker zelf moet voorkomen dat door slecht password beheer van zijn IoT producten, netwerksystemen kunnen worden gehackt. Kortom, de belangrijkste uitdaging voor de installatiebranche zal zijn om zich aan deze voorwaarden aan te passen en iedereen bewust te maken van zijn/haar rol.

9. In de vorige editie was Mascha van Duijn (Zehnder) aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: Wat als je van ieder willekeurig bedrijf in de wereld dé marketing specialist kon zijn. Welk bedrijf zou je uitkiezen, niet het fantastische bedrijf waar je nu werkt en wat verwacht je dat je hier zou kunnen leren?

Ik zou dan kiezen voor Amazon. Dit bedrijf is volop bezig met de ontwikkelingen op het gebied van spraaktechnologie en artificial intelligence. Nieuwe technologieën die onze wereld verder zullen veranderen. Om daar deel van uit te mogen maken lijkt mij fantastisch.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP