Marketeer in Profiel: Marketing volgens Erik Spijkerman

Foto Erik SpijkermanElk kwartaal bezoekt BouwKennis voor haar BouwKennis Kwartaalvisie een marketeer die actief is in de bouwsector. In de laatste editie van ‘Marketeer in Profiel’ hebben wij Erik Spijkerman geïnterviewd. Hij is werkzaam als Marketing Directeur bij Oosterberg Elektrotechnische Groothandel BV.

1. Wat betekent marketing voor u?

Als we in ’De Dikke Van Dale’ het woord marketing erop naslaan betekent het enkel ‘commercieel beleid’. Dat vind ik erg jammer. We doen het hiermee echt tekort en het dekt zeker niet de lading. Ik zou het willen omschrijven als goed luisteren naar je directe doelgroep en collega’s en het signaleren van trends. De kunst is deze te kunnen omzetten in commerciële, creatieve en hapklare brokken met als basis gezond boerenverstand. Een mooi voorbeeld hierin is de lancering van het magazine Henk & Fred in 2013. Ondertussen staat het geheel op eigen benen en is dit het grootste technische magazine voor de gehele technische branche. Van monteur tot directeur en van leerling tot pensionaris. Het magazine heeft ondertussen al meer dan 21.000 abonnees.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De bouw- en installatiewereld verandert met rasse schreden. De traditionele rolverdeling maakt steeds meer plaats voor ketenintegratie. Ook het thema industrieel bouwen speelt hierin een grote rol. Dit vraagt natuurlijk om een andere visie en strategie. Deze ontwikkelingen zie ik als een grote kans voor Oosterberg, maar ook voor de totale bouwsector. De enige bedreiging in deze context is het conservatisme wat in mijn beleving nog steeds duidelijk aanwezig is in de bouwkolom. Hier zit de uitdaging, juist binnen de installatiebranche waarin de installateur vaak nog in de rol van onderaannemer zit.

3. Waarop ligt de focus binnen uw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Wij nemen als elektrotechnische groothandel bovengenoemde ontwikkelingen als ketenintegratie en industrieel bouwen zeer serieus. Wij investeren daarom op dit moment veel in kennis en dienstverlening. We willen de installateur en fabrikant stimuleren om samen de uitdaging aan te gaan.

Daarnaast hebben we onze kernwaarden gelanceerd waarmee we laten zien dat we het belangrijk en interessant vinden om te weten hoe onze relaties over ons denken. Met de slogan ´vraag onze klanten waarom´ draaien we op dit moment een mooie campagne. Dit zetten wij kracht bij door onze relaties tijdens beurzen en events aan het woord te laten. Ook delen wij testimonials via onze social media kanalen. Hierdoor bereiken we veel meer mensen die ons tot op heden nog niet zo goed kennen. Hier kun je met adverteren niet tegenop boksen en het werkt veel effectiever.

4. Wat was uw grootste marketinguitdaging tot op heden en wat leerde u hiervan?

De grootste uitdaging voor mij was om onze naamsbekendheid en imago te verbeteren. Zelf zit ik vanaf 1986 in deze wereld. Toen ik begin 2002 in dienst trad bij Oosterberg vroegen bepaalde mensen zich af waarom ik daar ging werken. Oosterberg had in die jaren nog een regionaal karakter en richting de grote landelijke concullega´s het ‘Calimero’ imago. Dat heeft mij enorm geprikkeld en gestimuleerd. Mede hierdoor ben ik er geweldig trots op hoe explosief onze naamsbekendheid en ons imago is gestegen. We zijn in het laatste klanttevredenheidsonderzoek van USP/Bouwkennis zelfs als beste partij uit de bus gekomen. Wat ik hier van geleerd heb, is dat als je ergens in gelooft, je er gewoon voor de volle 100% voor moet gaan.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten uw eigen organisatie.

Greenworks zou ik dan gelijk willen roepen. Ik vind het zeer inspirerend hoe Raab Karcher haar leveranciers en klanten aan de hand heeft genomen in de bewustwording omtrent duurzaamheid door duurzame bouwmaterialen te definiëren en classificeren in een Greenworksscore. Tevens is het interessant hoe zij dit tonen in de Greenworksacademy’s waar ook trainingen en workshops worden gegeven. Zelf waren wij ook zoekende hoe wij duurzame producten zouden kunnen classificeren en visualiseren voor de klant. Ondertussen heeft Greenworks haar pijlen, naast bouw, ook op de installatiebranche gericht. Wij hebben binnen de elektrotechniek het voortouw genomen en ons, samen met 6 fabrikanten, bij Greenworks aangesloten.

6. Wat is uw gouden marketingtip voor 2016?

Zoals al eerder gezegd ben ik ervan overtuigd dat heel veel zaken op dit moment in sneltreinvaart veranderen. Dat wij daarop moeten anticiperen en het voortouw moeten nemen hoort primair bij onze job en daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij. De tip die voor mij hierin de boventoon voert, is dat we als bestuurder van een razend snelle Ferrari wel continu in de spiegels moeten blijven kijken. Als collega’s om je heen je niet kunnen (blijven) volgen, moet je wel af en toe de tijd nemen om een pitstop in te lassen. Door even weer te sleutelen en daar waar nodig een onderdeel te vervangen, kun je weer met het team in volle vaart verder. Maar vergeet niet collega’s mee te laten sleutelen, pas dan creëer je draagvlak en betrokkenheid waarmee samen het tempo vasthouden veel makkelijker gaat.

7. Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag, die dit keer gaat over contentmarketing. Hoe gaat contentmarketing zich de komende jaren ontwikkelen en wat is de impact hiervan op hoe we marketing bedrijven?

Contentmarketing wordt steeds belangrijker. Ik ben er volledig van overtuigd dat je relaties voor je kunt winnen door ze oprecht te helpen zonder gelijk een product aan de man te brengen. Dit blijkt ook in de praktijk heel goed te werken. Als ik terugkijk, deden we dit al door kennis en veranderingen binnen ons vakgebied te delen met onze relaties tijdens bijvoorbeeld events en informatiesessies . Als je bijvoorbeeld ziet hoe ingrijpend de NEN 1010 binnen de installatiewereld verandert dan ben ik bang dat we de behoefte aan events en instructieavonden helemaal niet meer aan kunnen.

8. In de vorige editie was Olaf van Vonno (Kingspan Unidek B.V.) aan het woord. Hij vroeg zich het volgende af: Steeds meer partijen kunnen huizen in een paar dagen of bestaande woningen totaal renoveren. Zij claimen dat te kunnen voor bedragen die minder dan de helft zijn dan tot 2 jaar geleden werd berekend. Zorgen deze partijen voor een structurele verandering van de bouwsector? En hoe ziet dit er dan uit?

Ik ben ervan overtuigd dat die een structurele verandering teweeg brengt. De industrialisatie zal grotere vormen aannemen en heeft daarnaast ook consequenties als het gaat om garantie en productaansprakelijkheid. Toch zal de nodige flexibiliteit geleverd moeten worden en de bouwtijd samen met de kostprijs aantrekkelijk moeten blijven. Als ik dit thema mag spiegelen aan onze installatiebranche houdt dat in dat de installateur zal moeten kiezen. De echte vakman wordt bij deze nieuwbouw overbodig. Hij zal zich vaker moeten gaan richten op onderhoud, service en renovatie. Wat overigens een enorm grote markt is nu én in de toekomst.

9. In het volgende magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou u hem of haar graag willen vragen en waarom?

Het medialandschap verandert zeer snel mede door de explosieve groei van social media. Hoe kijk jij tegen de integratie aan als het gaat om offline en online media en hoe gaat dit zich ontwikkelen?


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP