Marketeer in Profiel: Marketing volgens Babette van Loon

marketingIeder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Leiderschap gaven we het woord aan Babette van Loon. Zij is sinds 2010 Operationeel Directeur bij Alklima B.V.

1. Wat betekent marketing voor jou?

Stel aan een ondernemer, service engineer, bouwer, verkoper of marketeer deze vraag en je krijgt hele diverse antwoorden, doordat er verschillende paradigma’s zijn. Marketing betekent voor mij op een duurzame (people, planet, profit) klant- en medewerkersgerichte manier ondernemen. Niet alleen je klant centraal stellen maar ook je medewerkers. De tevredenheid van beide dienen in balans te zijn. Een tevreden medewerker zal impact hebben op een klant en vice versa. Tijdens de klantreis zullen medewerkers, naast natuurlijk goede kwaliteit producten en service, een belangrijke tool zijn in de beleving van de klant.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Door de snel veranderende wereld, zowel technologische als maatschappelijke ontwikkelingen, veranderen ook de klantreizen. Dit heeft onder andere impact op je communicatie, beleving en klantcontact. Dit kan kansen bieden maar uiteraard ook bedreigingen. Daadwerkelijke verbinding met de klant blijft essentieel in de digitale economie. Echter door de technologische ontwikkelingen kun je de klant ook in heel veel processen ontzorgen. De klant meenemen in deze reis is essentieel.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

De focus van de marketingstrategie van Alklima komt voort uit onze visie om met onze technologieën en diensten een bijdrage te leveren aan de samenleving en de kwaliteit van leven te verbeteren. Via innovatie werken we aan een betere toekomst en streven we naar een duurzame wereld. Om dit doel te bereiken, werken we voortdurend aan een verdere verbetering van ons brede scala aan producten, diensten en activiteiten, om zo een positieve bijdrage te leveren op het gebied van natuur en milieu. We willen uitgroeien tot een “groene” marktleider, en vanuit die hoedanigheid ons steentje bijdragen aan een groenere toekomst. De marketingstrategie is gericht op een excellente klantreis, middels kennisontwikkeling en -deling, het onderhouden en vergroten van merkbewustzijn, -kennis, -voorkeur en het bieden van een uitmuntende service.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

De grootste marketinguitdaging blijft de link tussen je marketing en de organisatie. Marketing is geen afdeling maar een onderdeel van alle andere onderdelen van een organisatie. Het zijn communicerende vaten. De klantreis gaat door de gehele organisatie. Dat alles zou je onder de noemer marketing kunnen scharen. Je kunt nog zoveel marketingactiviteiten ontplooien, echter zonder een goede sales, service en distributie organisatie heeft het geen zin. Maar ook vice versa. Voorbeelden zoals niet vriendelijk geholpen worden door een collega, een storing onopgelost, niet teruggebeld worden, offerte te laat, niet geleverd. Dit zijn allemaal klantervaringen.

Kortom de sales, service en distributie organisatie en marketing zijn communicerende vaten die wederzijds van elkaar afhankelijk zijn. Vanuit de organisatie dien je naast klanten en medewerkers ook continue terugkoppeling te hebben van klant- en marktervaringen zodat de marketing dit eventueel kan bijsturen. Het beheer en continu analyseren van de gehele klantreis is belangrijk en ook een uitdaging omdat het niet alleen om meetbare punten gaat maar uiteindelijk ook om mensen.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Een inspirerend voorbeeld vind ik het Fijn Wonen concept van Van Wijnen. Dit is het geïndustrialiseerde woonproduct van Van Wijnen. Zij bieden betaalbaar, comfortabel en toekomstbestendig wonen voor woningcorporaties, beleggers en projectontwikkelaars voor de huur- én koopmarkt. Dit doen ze zowel voor bestaande als nieuwbouwwoningen. Het bijzondere van dit concept is dat het gestart is bij de bewoner, gericht op de toekomst. Waar ligt de behoefte en kunnen we hier in voorzien? Rekening houden met alle stakeholders. Daarnaast nemen ze de klant mee in de reis van interesse naar koop maar ook (en juist) dat heeft toegevoegde waarde na de koop. De klant staat centraal middels optimale service en communicatie. Zeker vanuit de bouw waar traditioneel woningen van push down werden ontwikkeld en er geen of nauwelijks goede communicatie naar de bewoner was. De klant stond hier centraal en niet hoeveel stenen we kunnen verkopen. Naast technologische innovatie is dit ook zeker een voorbeeld van sociale innovatie waar aspecten zoals co-creatie een onderdeel zijn van het concept.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Stel je klant en medewerker centraal en neem ze mee in de veranderende wereld, niet alleen middels technologische maar ook sociale innovatie.

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

De wereld om ons heen verandert erg snel, zoals technologische ontwikkelingen en uitdagingen zoals de energietransitie en circulaire economie. Is dit een onderdeel van jullie strategie? En hoe uit zich dat in de klantreis en marketingstrategie?

8. Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van leiderschap. Wat is jouw belangrijkste tip op dit gebied voor 2018?

Leiderschap staat voor mij in het teken van sociale innovatie. Immers, 70% van het succes van innovatie wordt bepaald door sociale innovatie en niet door technologische innovatie. Sociale innovatie gaat over slimmer, flexibeler en dynamisch organiseren. Het verandert de manier waarop we met elkaar samenwerken om zo het beste uit onszelf én ons werk te halen. De vier manieren om dit te stimuleren zijn: dynamisch managen, slimmer werken, flexibel organiseren en co-creatie (met externe partijen). Dit vraagt om een dienend, coachend leiderschap met een duidelijke visie om mensen te inspireren en in staat te stellen om te excelleren. Dit creëert medewerkers die betrokken zijn bij de organisatie, bevlogen hun werk doen en zich flexibel opstellen naar klant, collega en werkgever. Bovendien levert het uiteindelijk een bijdrage om mensen enthousiast te maken voor de bouw- en installatiesector.

9. In de vorige editie was Wouter Langendijk (Uzimet) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af. Hoe kunnen we jonge mensen meer enthousiast maken voor de bouw en industrie? Er is namelijk een groot personeelstekort en anders zijn we genoodzaakt om nog meer personeel uit het buitenland te halen.

Om hier eenduidig antwoord op te geven, is lastig. Het heeft met veel aspecten te maken zoals o.a. overheidsbeleid, de positie van de bouw in de samenleving en hoe wij hier tegenaan kijken (is het sexy om in de bouw te werken?). Maar ook leiderschap is hier zeker belangrijk. Leiders in de bouw dienen mensen enthousiast en betrokken te maken voor de sector. Want hoe leuk is het om in de bouw te werken? Het verhaal en de visie dienen verteld te worden: de bouw- en installatiesector kunnen een bijdrage leveren aan de energietransitie in de gebouwde omgeving. Je hebt betekenis als je hier in werkt en een bijdrage levert. Iets om trots op te zijn. Kortom, inspirerend en dienend leiderschap met een duidelijke visie.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP