Marketeer in Profiel: Thomas Reijners

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Business Intelligence gaven we het woord aan Thomas Reijners. Sinds 2019 is hij Commercieel Directeur bij White Lioness technologies.

 

1. Wat betekent marketing voor jou?

Marketing betekent in mijn ogen zowel het bereiken van de klant als het realiseren van een optimale klantbeleving. Het realiseren van beide onderdelen is niet eenvoudig. Kennis, creativiteit en innovatieve technieken dragen hier enorm aan bij.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Voor de bouwsector zijn er grote uitdagingen op het gebied van de verduurzaming van bestaand  vastgoed, de energietransitie en het voorzien in de groeiende vraag naar woningen. Digitalisering
en automatisering dragen bij aan de realisatie van deze uitdagingen. Daarnaast zie ik een grote kans
voor modulaire concepten en Configure Price Quote oplossingen, waarmee maatwerk geleverd kan worden. Via ons platform zijn deze hele nieuwe vormen van marketing mogelijk.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Onze klanten kunnen met ons platform Packhunt.io producten op maat leveren aan hun klanten. Trappenfabrikant EeStairs is één van onze klanten hiervoor. Zij hebben op hun website een  productconfigurator voor de 1m2 trap welke draait op Packhunt.io. Het is hiermee voor hun klanten mogelijk om eenvoudig thuis achter de laptop of iPad een trapontwerp te maken op basis van de juiste gegevens. Deze kunnen zij zelf direct online bestellen. Sinds kort gebruiken onze klanten Packhunt.io zelf in plaats van via ons. Hiermee hebben wij onze dienstverlening enorm uitgebreid. In het verleden ontwikkelden wij de kennismodellen voor onze klanten. Doordat zij dit nu ook zelf kunnen doen, komen nieuwe marktsegmenten en projecten in beeld. Deze uitbreiding vraagt om een verbreding van onze marketing. Voorbeelden van sectoren waarbij gebruikt wordt gemaakt van deze nieuwe ontwikkeling zijn onder andere ingenieursbureaus. Zij kunnen bovendien hun kennis delen en vermarkten in een ecosysteem.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

De grootste uitdaging is het klant- en branchespecifiek maken van de mogelijkheden van ons platform. Zeker bij een eerste introductie is het van belang om aan te sluiten bij de klantbeleving. Dit betekent onder andere het gebruik van de juiste voorbeelden, een geschikte demonstratieomgeving en kennis van de business van onze klanten.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Ik ben onder de indruk van ondernemers en bedrijven die vanuit een visie mensen mee weten te nemen in hun verhaal. Wij zijn aangesloten bij het netwerk van Holland Contech en Proptech. Het is mooi om te zien hoe Wouter Truffino met zijn team mensen en organisaties binnen de bouw en het vastgoed verbindt, motiveert en enthousiasmeert om te innoveren. Zijn energie werkt aanstekelijk bij de verschillende partners waardoor zowel jonge start-ups, scaleups als corporates deelnemen aan het netwerk.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2020?

Een klassieker: vergeet nooit voor wie je het uiteindelijk allemaal doet; tevreden klanten. Zorg daarom dat je niet alleen investeert in nieuwe relaties. Het is een inkopper, maar een tevreden klant is de beste reclame die je je kunt wensen.

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Eén van de grote uitdagingen in de bouw is het binnen budget en op tijd realiseren van projecten.  Oplossingsrichtingen die door de sector nu steeds meer verkend worden zijn het inzetten van
zowel een modulaire als fabrieksmatige aanpak. Hoe gaan jullie hier als organisatie mee om en
welke kansen zie jij hieruit ontstaan?

8. Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van business intelligence. Aan welke uitdaging waar de bouwsector momenteel voor staat, kan business intelligence volgens jou een positieve bijdrage leveren en hoe?

Het op tijd en binnen budget realiseren van projecten is en blijft voor de bouwsector een grote uitdaging. Het gebruik van data van echte gerealiseerde projecten kan bijdragen aan het maken van betere inschattingen vooraf en tussentijds tijdig bijsturen waar en wanneer dit nodig is. Eén van de beslissende factoren hiervoor is de beschikbaarheid van data van verschillende bedrijven, maar ook binnen deze bedrijven en hun diverse afdelingen die bij een project betrokken zijn. Business intelligence maakt het mogelijk van alle data inzicht en kennis te maken, dat is een essentieel onderdeel.

9. In de vorige editie was Menno Beek (Koninklijke Van Wijhe Verf) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: De bouwsector staat voor een grote uitdaging om duurzamer te worden. Te veel bedrijven doen zich vaak nog ‘groener’ voor dan ze zijn. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor marketing. Wat is jouw bijdrage als marketeer met betrekking tot dit onderwerp binnen jullie bedrijf en hoe werk je daarin samen met andere afdelingen?

White Lioness technologies is met haar platform Packhunt.io een softwarebedrijf met klanten uit
de verschillende onderdelen van de bouwkolom. Wij werken voor onze opdrachtgevers niet alleen
aan productconfiguratoren, bijvoorbeeld voor de installatietechniek, uit- en aanbouwen of complete
gebouwen, maar hebben ook een project waarin wij samenwerken met de Stichting Milieu Relevante
Product Informatie. MRPI is een initiatief van het Nederlands Verbond Toelevering Bouw om eenvoudig de milieuaspecten van bouwproducten inzichtelijk te maken. Wij bieden onze opdrachtgevers aan om de milieu-impact van hun ontwerp inzichtelijk te maken door het koppelen van de, op het platform in de productconfigurator, gemaakte ontwerpen aan MRPI-milieuaspecten. Daarnaast hebben wij in samenwerking met IGG Bouweconomie een Pro-versie van het Bouwkostenkompas ontwikkeld, waarin niet alleen de bouw- en onderhoudskosten, maar ook de duurzaamheid van ontwerpen geanalyseerd wordt. Ons platform kan dienen als een ecosysteem voor het versnellen van de duurzaamheid van ontwerpen door deze inzichtelijk te maken.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP