Marketeer in Profiel: Michelle Lanfermeijer

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Data-driven marketing gaven we het woord aan Michelle Lanfermeijer. Sinds 2020 is zij Hoofd Marketing, Communicatie en ProductmanagementContent markteer bij RET Bouwproducten.

Wat betekent marketing voor jou?

Met marketing sta je nooit stil, er is altijd wat nieuws te beleven. Dat houdt mijn werkende leven boeiend. Stilstaan is geen optie.

Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De grootste kansen liggen online en bij het juist inzetten en interpreteren van je beschikbare data. Voor wat betreft bedreigingen; elke kans brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, dat hoeft alleen niet ongunstig te zijn. Wat ik in het algemeen wel eens terug zie is het missen van kansen doordat marktpartijen niet transparant genoeg naar elkaar zijn.

Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Bij RET Bouwproducten staat de klant centraal, en dat kun je roepen, maar bij ons zie je dit ook terug in het DNA van het bedrijf, de mensen en in onze persoonlijke benadering.

Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

De stijgende vraag naar onze producten – bijvoorbeeld Fibo – vanuit de particuliere opdrachtgever (geen directe klantgroep van RET Bouwproducten). Hoe zorg je dat de klantreis van de particulier ook van A tot Z wordt vervuld, en je uiteindelijk een tevreden eindgebruiker hebt? Ondanks dat je directe klanten de focus hebben op de professionele markt. Erg belangrijk hierbij is een betrouwbaar dealernetwerk. Waarbij kwaliteit ver boven kwantiteit staat.

Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

E-commerce is booming. Diverse organisaties hebben hier tijdig op geanticipeerd, waardoor ze vandaag de dag een winstgevende e-commerce organisatie en webshop hebben staan.

Wat is jouw gouden marketingtip voor 2021?

Blijf investeren en ontwikkelen in marketing, ook in deze bijzondere tijden. Marketing is een ultieme bouwsteen van je organisatie. Wees daarnaast oprecht, dit is een belangrijk marketingthema. Je klant/doelgroep is kritischer dan ooit.

Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Duurzaamheid is een veelgebruikte term, niet alleen in onze sector. Persoonlijk vind ik duurzaamheid erg belangrijk, maar verliest het soms zijn betekenis omdat het zoveel en verschillend wordt gebruikt. Veel organisaties willen dan ook ‘iets’ met duurzaamheid, wat betekent duurzaamheid concreet voor jouw organisatie?

Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van data-driven marketing. Wat betekent data-driven marketing voor jou en je organisatie?

De essentie en urgentie op het gebied van datagedreven marketing is er binnen onze organisatie. Ondanks dat we geen koploper zijn, kan ik met trots zeggen dat we in 2020 op dit gebied weer stappen hebben gemaakt. Belangrijk hierbij is dat we zorgen dat de daaruit voortkomende digitalisering en automatisering niet ten koste gaat van de persoonlijke benadering van onze organisatie, maar dit juist nog scherper wordt ingezet.

In de vorige editie was Remco Visschers (Mastermate) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: vakmensen, vertegenwoordigers, adviseurs: elke medewerker in de bouw is enorm druk met zijn projecten. Tegelijkertijd heb je ze als marketingprofessional nodig om goede content te maken, want zij hebben de kennis van producten, de processen en ze horen de vragen van klanten. Ik heb het over de rockstars en hero’s van je organisatie. Hoe zorg jij dat deze medewerkers in content gaan denken? Hoe haal jij die kennis op bij je collega’s en betrek je ze bij de contentproductie?

Wat een leuke en inderdaad actuele vraag. Door een goede samenwerking tussen Marketing & Sales, zijn de lijntjes tussen al onze ‘rockstars’ en ‘hero’s’ kort. Daarnaast laten we als Marketing graag zien wat we gecreëerd hebben met de content en nog beter: wat heeft het onze organisatie – dus ons allemaal – opgeleverd.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie