Marketeer in profiel: Marketing volgens Remco Visschers

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Bouwlogistiek gaven we het woord aan Remco Visschers. Sinds 2016 is hij Content markteer bij Mastermate.
    1.Wat betekent marketing voor jou?

Marketing is voor mij: contentmarketing. En dat betekent voor mij content maken die het leven en werk van de bouwprofessional makkelijker maken. Eén van mijn specialismen is het maken van informatieve content.

     2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Het woningtekort, de energietransitie, circulariteit, digitalisering en technische innovatie:
iedere marketingprofessional in de bouwsector kan de uitdagingen in de sector vast dromen. In een expertrapport over de bouw in 2030 las ik dat de bouwsector qua digitaliseren achterloopt
bij andere branches. Daar werd ook geschetst dat de bouw kan worden gepasseerd door bedrijven
als IKEA of Amazon op het moment dat die besluiten massaal betaalbare huizen te gaan
bouwen. Met hun klantdata en systemen kunnen zij huizen bouwen die écht aansluiten bij de
behoefte. Wat kun je daar als bouwende partij tegenover stellen? Je expertise, je specialisme.
Een consultant in het onderhoud die ik eerder dit jaar interviewde, verwoordde dat mooi: “Als de
samenwerkingspartners in de bouw specialiseren op hun vakgebied en data delen, ontstaat ruimte
voor innovatie en efficiëntere samenwerking.”

    3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

De focus in onze marketingstrategie ligt momenteel op de klantbeleving. Mastermate wil een 9+-organisatie zijn en we geven daar voor alle klantgroepen invulling aan. Dit concept verbindt onze kernwaarden en onze klantbeloftes heel mooi. Daarom is het voor iedere collega begrijpelijk en kan iedereen er elke dag invulling aan geven. Vanuit mijn werk betekent dat: 9+-content maken die de klant informeert, inspireert en verrast.

     4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Mijn grootste marketinguitdaging bij Mastermate was het maken van de structuur voor de nieuwe
website. De oude site was organisch gegroeid. Alle oplossingen en specialismen van Mastermate
stonden erop, maar voor de websitebezoeker was het lastig om de goede informatie te vinden. De uitdaging was om de klantbehoefte centraal te stellen en te koppelen aan de producten in ons assortiment, onze adviezen en oplossingen én onze vakkennis. Tijdens dat proces heb ik geleerd de
uitkomsten van klantonderzoeken en klantreizen te combineren met het verhaal van Mastermate.

    5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Ik ben geïnspireerd door de aanpak van Heijmans. Sinds een paar jaar werken zij niet meer
met een traditionele communicatieafdeling, maar met een redactiestructuur. Het bouwbedrijf
is een mediabedrijf geworden, met een redactionele aanpak. Timelapses, animaties, foto’s
en video’s op social media, verhalen op de website: Heijmans zorgt voor een constante stroom
content. Heel inspirerend en leerzaam.

   6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2021?

Zoek naar de menselijke maat en bouw autoriteit op. Door de coronacrisis is de keuze voor digital
first nóg sterker geworden. Materialen kopen voor je bouwproject, dat kun je zelf vanachter je
PC of op je smartphone. Een digitale oplossing kan de band met een bedrijf afstandelijker maken.
En juist in de bouw is het persoonlijk contact zo belangrijk! Bij bestelgemak speelt ook: een schroefje, koker kit of werkhandschoen is zo besteld in een webshop, maar wat doe je bij complexere projecten? Dan wil je toch advies van een specialist. Dan is het belangrijk dat je als bedrijf autoriteit opbouwt met thought leaders. Via hun verhalen weten klanten dat ze met hun vragen bij jouw bedrijf terecht kunnen.

     7.  Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Vakmensen, vertegenwoordigers, adviseurs: elke medewerker in de bouw is enorm druk met zijn
projecten. Tegelijkertijd heb je ze als marketingprofessional nodig om goede content te maken,
want zij hebben de kennis van producten, de processen en ze horen de vragen van klanten. Ik heb
het over de rockstars en hero’s van je organisatie.  Hoe zorg jij dat deze medewerkers in content gaan denken? Hoe haal jij die kennis op bij je collega’s en betrek je ze bij de contentproductie?

   8. Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van bouwlogistiek. Wat is volgens jou de komende jaren de grootste uitdaging rondom bouwlogistiek en hoe moet de sector daar op inspringen?

De grootste uitdagingen rondom bouwlogistiek zijn: het moet schoner, met minder overlast voor
de omgeving en met minimale rijbewegingen van bouwverkeer. Dat vraagt nauwe samenwerking
tussen bouwende partijen en hun toeleveranciers. Door het delen van data en informatie over je
bouwproject kunnen je ketenpartners de slimste logistieke oplossing voor je bedenken.

    9. In de vorige editie was Marieke van der Helm-Bax (Fagerhult) aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: De coronacrisis heeft ons vakgebied wellicht voorgoed veranderd. Zo is het bezoeken van klanten en bedrijven minder vanzelfsprekend en het is de vraag hoe zich dit op de lange termijn gaat ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat je in gesprek blijft met je doelgroep?

Ook al zal de digitalisering van het offline moment blijven doorgaan, het echte gesprek – de fysieke
ontmoeting – zal blijven bestaan. Een telefoontje, een appje, een mailtje, een kaartje, persoonlijk
contact, daar kan geen sociale campagne of emailnieuwsbrief tegenop. De medewerkers die het
dichtst bij de klanten staan, hebben dus gereedschappen nodig om snel en makkelijk klanten te
verrassen met een attentie, een persoonlijke boodschap. Voor je doelgroepen en publieksgroepen is
het zaak om content te maken die aansluit bij de vragen en behoefte in de markt. Zo laat je als bedrijf
zien dat je de marktvragen en de behoeften van de mensen snapt.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie