Marketeer in Profiel: Marketing volgens Nick Vieberink

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over artificial intelligence gaven we het woord aan Nick Vieberink. Sinds 2012 is hij Manager Marketing & E-commerce bij Bouwmaat.  

1. Wat betekent marketing voor jou?

Marketing draait voor mij om het best mogelijke persoonlijke contact met je klant op het juiste moment. Zijn waar je klant is op het moment dat jouw klant je nodig heeft, luisteren naar je klant, nieuwe dingen uitproberen, soms fouten maken, leren van je fouten en zorgen dat ieder contact gespreksstof oplevert.

2. Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De basis van marketing is anno 2019 in essentie niet veranderd. Het enige wat echt is veranderd, is het tempo. Door toenemende concurrentie, globalisatie en transparantie worden bedrijven en consumenten iedere dag beter in de watten gelegd. Ultiem gemak maakt het verschil.

Afwachten is geen optie. De vakman wordt steeds digitaler. De Bouwmaat organisatie moet zich daarom snel aanpassen aan deze nieuwe manier van contact met de vakman. Online groeit Bouwmaat als kool, steeds meer klanten bestellen en oriënteren online of kijken of een bepaald product op voorraad is.

3. Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Bouwmaat is groot geworden dankzij de unieke persoonlijke aandacht voor de vakman. Deze persoonlijke aandacht gaan we dus ook online bieden. We gaan de klantervaring dynamisch aanpassen aan de wensen van de vakman. Of zoals we bij Bouwmaat zeggen: we gaan stoere dingen doen met data.

Bouwmaat is het merk voor echte vakmannen. Met campagnes als de Week van de Echte Vakman, de Vakwerk Awards en het Bouwmaat XXL event; de beurs voor echte vakmensen, willen we deze doelgroep verbinden.

Uiteraard gaat de sterke focus op online ontwikkeling hand in hand met het vernieuwen van onze vestigingen. Deze vestigingen zijn dé ontmoetingsplek voor echte vakmensen en vormen de basis van de omnichannel strategie. Met een breed assortiment, de beste medewerkers en de beste service wil Bouwmaat altijd dichtbij zijn. Binnenkort openen we daarom onze eerste Bouwmaat Compact. In deze vestiging zijn online assortiment en een fysieke winkelervaring onlosmakelijk met elkaar verbonden.

4. Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Toen ik zeven jaar geleden bij Bouwmaat begon kreeg ik letterlijk van een collega te horen: “Nick, dat internet, dat waait wel weer over”. Er heerste een gevoel van angst dat internet een bedreiging is. We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet. Het gaat niet om een webshop versus fysieke winkels, het draait om de combinatie. Zijn waar je klant is en hem over alle kanalen die unieke persoonlijke Bouwmaat ervaring bieden. Veranderen is mensenwerk en dat kost tijd en energie. De angst is nu gelukkig helemaal verdwenen en iedereen ziet inmiddels de kracht in van de combinatie van fysieke winkels en een ijzersterke online propositie.

5. Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

StucMasters, is een online tv-programma van Knauf waarin vier stukadoors strijden om de titel van ‘StucMaster’. Een streep onder het vakmanschap van een goede stukadoor en tevens inspirerend voor de jeugd. Een prachtig voorbeeld van hoe een producent haar doelgroep online weet te bereiken en hiervoor samenwerkt met klanten en verkoopkanalen.

6. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2019?

Ga terug naar de basis. Bekijk wat jouw merk zo uniek maakt voor de klant en focus je hier volledig op in alles wat je doet. Je kan niet in alles de beste zijn, dat verwacht ook helemaal niemand. Maar op het juiste moment je klanten verrassen, dat kan iedereen!

7. Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Wat gaat de invloed zijn van nieuwe spelers als AliExpress en Amazon op de Nederlandse bouw?

8. Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van artificial intelligence. In welke mate verwacht je dat artificial intelligence een rol gaat spelen bij het behalen van je doelstellingen en op welke manier zal dit zijn?

Kunstmatige intelligentie speelt nu al een zeer belangrijke rol binnen Bouwmaat. Van het voorspellen van toekomstig klantgedrag tot het persoonlijk maken van het aanbod en de zoekmachine op Bouwmaat.nl. Kunstmatige intelligentie zorgt ervoor dat deze processen allemaal dynamisch verlopen en de klant over alle kanalen optimaal kan worden geholpen.

9. In de vorige editie was Bram van der Sanden (Mitsubishi Elevator Europe B.V.) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af:  Waar de directe waarde van marketing zich vaak ‘makkelijk’ laat kwantificeren, is dit voor indirecte zaken meestal lastiger. Toch kunnen juist deze zaken (bijvoorbeeld de branding component van een beurs) van enorme waarde zijn in de bedrijfsvoering. Hoe gaan jullie hiermee om en hangen jullie hier KPI’s aan (en zo ja, welke)?

Marketing bedrijf je in mijn ogen altijd met een doel. Neem bijvoorbeeld de deelname aan een beurs. Naamsbekendheid vergroten bij de doelgroep, nieuwe klanten werven, een nieuw product onder de aandacht brengen of je bestaande doelgroep laten kennismaken met jouw unieke servicegerichte medewerkers. Allemaal prima kwantificeerbare doelen, maar helaas is het lastig om de effecten van een specifiek middel separaat te meten.

De online wereld geeft ons het gevoel dat het daar wel altijd mogelijk is om alles meetbaar te maken. Maar ook hierbij is het maar zeer de vraag of alle effecten juist gemeten worden. Wat is de waarde van een online advertentie voor je merk? Ik zou het helaas niet exact kunnen zeggen.

 

De vraag is of we alles moeten willen meten. Soms zijn marketeers drukker met het meetbaar maken van de effecten van en campagne dan met de klant. Ik houd het bij de grote lijnen en kijk waar nodig naar de langere termijn. Ik ben veel met klanten in gesprek en uiteraard meten wij continu de klanttevredenheid over alle kanalen. Meet wat je meten kan, maar maak het geen obsessie.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP