Marketeer in Profiel: Marketing volgens Menno Beek

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over contentmarketingstrategie gaven het woord aan Menno Beek. Sinds 2018 is hij Marketing manager bij Koninklijke Van Wijhe Verf.
1.     Wat betekent marketing voor jou?

Voor mij betekent marketing het maken van de verbinding tussen de identiteit van een merk of organisatie en de behoeften en het gedrag van de doelgroepen. Ik streef naar een consistente ervaring van deze doelgroepen in de gehele customer journey. Het is geweldig om mooie innovatieve producten te vermarkten. Naast de voordelen die het product biedt voor je klant, is het verhaal achter deze producten minstens zo belangrijk. Het is de combinatie van kennis hebben van je doelgroep en kennis delen met je doelgroep.

2.     Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De bouwsector verandert: het groeiende tekort aan arbeid, strengere milieueisen en groeiende schaarste van grondstoffen vragen om te investeren in innovatie. Binnen de verfsector liggen er grote kansen in samenwerking in de keten, van leverancier tot klant. Bij Van Wijhe Verf hebben we succesvolle voorbeelden van samenwerkingen, zoals de volledig gerecyclede emmer (Post Consumer Recyclaat) die wij hebben ontwikkeld in nauwe samenwerking met onze leverancier.

3.     Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Met ruim 100 jaar ervaring in het maken van kwaliteitsverf heeft Koninklijke Van Wijhe Verf met het merk Wijzonol een sterke positie als A-merk in Nederland. Dat is bijzonder, maar wat Van Wijhe  daarnaast echt onderscheidt, zijn de kernwaarden van het familiebedrijf. Daarin zit de overtuiging geworteld dat duurzaam ondernemen geen trend is, maar een pure noodzaak. Mijn marketingstrategie richt zich momenteel op het dichter bij elkaar brengen van de kwaliteit van het merk Wijzonol en de sympathie van het familiebedrijf dat dichtbij de samenleving staat. Voor Van Wijhe Verf is duurzame verf synoniem aan verf van topkwaliteit.

4.     Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

De effecten van de inzet van marketing wordt steeds beter meetbaar. Het is voor mij een continue uitdaging om beschikbare data om te zetten in de juiste inzichten en die dan ook te gebruiken in het stellen van je doelen en meten van je succes. Het gevaar is dat je gemakkelijk verzandt in de enorme hoeveelheid data en het is een uitdaging om precies die cijfers boven water te krijgen die mij helpen de juiste inzichten te krijgen. Dat is een proces en dat kost tijd, maar door kleine stappen te zetten kunnen we leren wat het beste werkt.

5.     Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

StucMasters van Knauf vind ik een prachtig voorbeeld van contentmarketing, waarbij Knauf echt de verbinding zoekt met de doelgroep. Ze zetten de stucadoor op een voetstuk en maken helden van hun klanten. Daarmee inspireren ze jongeren om te kiezen voor het stucadoorsvak. De keuze voor een online interactief TV programma vind ik erg origineel.

6.     Wat is jouw gouden marketingtip voor 2020?

Ga partnerships aan in de gehele keten en mogelijk ook daarbuiten. Bedrijven met dezelfde doelstellingen kunnen elkaar versterken. Deze partnerships zijn van een enorme toegevoegde waarde voor marketing. Je kunt bijvoorbeeld makkelijker een grotere doelgroep bereiken of samen je boodschap versterken. Dat geldt ook voor partnerships met je klanten. Leer van je klanten en deel kennis met je klanten. Zo versterk je niet alleen de relatie met je klant. Het helpt je ook om nieuwe klanten aan je te binden.

7.     Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

De bouwsector staat voor een grote uitdaging om duurzamer te worden. Teveel bedrijven doen zich vaak nog ‘groener’ voor dan ze zijn. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor Marketing. Wat is jouw bijdrage als Marketeer m.b.t. dit onderwerp binnen jullie bedrijf en hoe werk je daarin samen met andere afdelingen?

8.     Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van contentmarketingstrategie. Wat zou je adviseren aan een toeleverancier in de bouw die geen contentmarketingstrategie heeft?

Veel bedrijven zijn geneigd om dezelfde content te maken als hun concurrenten of klanten. Ze zijn bang om anders de boot te missen. Zonder plan ga je die boot in ieder geval missen. Er staat een hoop ongelezen en niet bekeken content online en er is ook veel ongelezen content in de (digitale) prullenmand verdwenen. En eerlijk is eerlijk, daar zit ook content bij die ik in het verleden zelf heb geplaatst of verstuurd. Natuurlijk begint alles met een helder doel en inzicht in de customer journey van de doelgroep waar je je op wilt gaan richten. Maar vooral belangrijk: begin ermee! Je kunt klein beginnen met een specifiek thema of onderwerp. Verplaats je goed in datgene waarmee je je doelgroep echt kunt helpen. Ga samenzitten met je collega’s van verschillende afdelingen. Er is binnen de organisaties vaak heel veel kennis aanwezig over de producten en de toepassing ervan. Deze kennis kun je ombouwen naar het verhaal achter deze producten. Het blijft altijd belangrijk om de content, het middel en het kanaal goed op elkaar aan te laten sluiten. En dan gewoon proberen wat wel en niet werkt.

9.     In de vorige editie was Marcel Herssevoort (Attema B.V.) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: De wereld om ons heen verandert snel en zeker de digitale wereld. Hoe ga jij als marketing professional in de bouw om met de steeds verdergaande digitalisering? En hoe hou je aansluiting met de rest van je organisatie?

Als marketing professional ben ik steeds op zoek naar nieuwe inzichten in de data die binnen en buiten de organisatie beschikbaar zijn. Als je je data goed op orde hebt, kun je snel leren van wat je doet. Het begint met je organisatiedoelen goed formuleren en uit te drukken in kwantitatieve doelstellingen. Dat moet je organisatie breed doen. Nieuwe inzichten kunnen ook weer helpen om nog betere doelstellingen te formuleren.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP