Marketeer in profiel: Marketing volgens Marieke van der Helm-Bax

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over Business Intelligence gaven we het woord aan Marieke van der Helm – Bax. Sinds 2017 is zij Marketing Manager bij Fagerhult.
1.     Wat betekent marketing voor jou?

Marketing is voor mij ons bedrijf zo goed mogelijk in de markt neer te zetten door continu een link te leggen tussen de behoefte van onze opdrachtgevers en hoe wij ze kunnen helpen. Dit kan zijn door te vertellen wat je met licht kunt bereiken, door nieuwe technische innovaties te tonen of door ze te inspireren. Door dit in balans te houden, bouw je gestaag aan een sterke relatiekring die vertrouwen krijgt om je prachtige projecten aan te bieden.

2.     Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De grootste uitdaging vind ik momenteel hoe je ervoor kunt zorgen dat je als bedrijf top of mind blijft bij je klanten. Hoe val je op: off- en online? Je wilt je boodschap zoveel mogelijk kenbaar maken aan je doelgroep en daarbij is het vooral belangrijk dat je het belang voor de klant in het vizier houdt. Waar zijn zij naar op zoek? Wat hebben zij nodig? Dus, hoe kun je hen het beste helpen.

De concurrentie op de verlichtingsmarkt is groot, zeker met veel producenten uit het Oosten. Maar ik denk dat de trend naar meer duurzaamheid ons ongelofelijk gaat helpen. Hiermee kunnen wij ons echt onderscheiden en toegevoegde waarde bieden, zeker op het gebied van efficiënte en slimme verlichtingsoplossingen.

3.     Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Naamsbekendheid en onze toegevoegde waarde aan de markt kenbaar maken heeft momenteel mijn focus. Alle segmenten – zoals scholen, kantoren en zorginstellingen – hebben hun eigen uitdagingen en met mijn team proberen we ons marketingmateriaal en onze acties zo goed mogelijk op hun behoeften af te stemmen.

4.     Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Mijn grootste uitdaging is om ervoor te zorgen dat de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste doelgroep terecht komt. Omdat iedereen steeds digitaler wordt en zelf op zoek gaat naar informatie is er wel eens een overvloed aan mogelijkheden waar je digitaal aanwezig kunt zijn: eigen website, social media, platformen, advertenties… Je moet daar keuzes in maken en dat is soms best lastig. Hierbij is het goed nadenken over de customer journey van je doelgroep een goed hulpmiddel. Probeer deze in kaart te brengen en pas je marketingmateriaal daarop aan.

5.     Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Persoonlijk houd ik er erg van als een bedrijf wat afstand neemt van haar dienst of product en meer gaat uitdragen hoe hun klanten het ervaren. Een mooi voorbeeld hiervan is het WTC in Utrecht. Naast het station werd een mooi nieuw gebouw geplaatst met veel kantoorruimtes. Maar vaak zijn deze gebouwen zo anoniem. In dit geval heeft WTC Utrecht onder begeleiding van Lead Today een website opgezet met allerlei testimonials. Er werden video’s gedeeld waarbij de architect bijvoorbeeld aan het woord kwam over de visie van het gebouw, maar ook hoe de horeca nadacht over een concept voor het restaurant op de begane grond. Hiermee gaven ze het gebouw een gezicht en de (toekomstige) huurder een gevoel. Een mooi voorbeeld van een customer journey waarbij de mensen bij het project betrokken werden.

6.     Wat is jouw gouden marketingtip voor 2020?

Er is zoveel te doen op marketinggebied. Probeer niet alles tegelijk aan te pakken. Take ant-steps – kleine stappen. Hak projecten in kleine stukken. Dit zorgt ervoor dat je vaker ergens klaar mee bent, maar ook dat je de resultaten sneller kunt evalueren en kunt bijsturen. Best scrum eigenlijk…

7.     Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

De Corona-crisis heeft ons vakgebied wellicht voorgoed veranderd. Zo is het bezoeken van klanten en bedrijven minder vanzelfsprekend en het is de vraag hoe zich dit op de lange termijn gaat ontwikkelen. Hoe zorg je ervoor dat je in gesprek blijft met je doelgroep?

8.     Dan is er ook de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van voice search. Wat zie jij als marketeer binnen de bouwsector als belangrijkste kans voor voice search? 

Voice search is inderdaad een term die je steeds vaker hoort. Ook ik ben een van de 50% van de Nederlanders die thuis een slimme speaker (Google Assistant) heeft. Momenteel staat het echt nog in de kinderschoenen maar het zou wel eens heel snel kunnen gaan.

In onze branche, waarbij onze salesforce veel en vaak onderweg is, kan voice search een uitkomst bieden. Denk bijvoorbeeld aan in de auto. Je hoeft niks meer te typen en kun je van alles bedienen met je stem. Een bedrijf zoeken of adres gaat zo wel heel gemakkelijk.

Het zal in de toekomst waarschijnlijk nog veel meer kunnen, maar daar zullen wij ons ook op moeten aanpassen. We zijn allen toch best visueel ingesteld en met voice search kan het lastig zijn de verschillende zoekopdrachten goed te kunnen beoordelen.

Maar waarschijnlijk kunnen we ons over een paar jaar (of sneller) niet meer voorstellen dat we dit niet hadden…

9. In vorige editie was Thomas Reijners (White Lioness technologies) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: Een van de grote uitdagingen in de bouw is het binnen budget en op tijd realiseren van projecten. Oplossingsrichtingen die door de sector nu steeds meer verkend worden zijn het inzetten van zowel een modulaire als fabrieksmatige aanpak. Hoe gaan jullie hier als organisatie mee om en welke kansen zie jij hieruit ontstaan?

Ik denk dat dit het spanningsveld is waar alle sales in het algemeen mee te kampen heeft. De makkelijkste en snelste aanpak voor een project is het maken van modules of pakketten van armaturen voor een bepaalde segmenten. Hiermee kun je zorgen voor goede voorraad en snellere leveringen en interessante projectprijzen.

De ervaring leert echter ook dat men in het algemeen toch per project weer andere wensen heeft en dat maakt ons vakgebied juist zoveel interessanter. Je kunt zoveel bereiken met verlichting. Het wordt vaak toch een mix van standaardproducten aangevuld met maatwerk.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP