Marketeer in Profiel: Marketing volgens Bram van der Sanden

Ieder kwartaal verschijnt er een nieuwe editie van de BouwKennis KwartaalVisie. Voor de rubriek Marketeer in Profiel interviewen we een marketingprofessional uit de bouwsector. In de meest recente editie over influencer marketing gaven we het woord aan Bram van der Sanden. Hij is Marketing Manager bij Mitsubishi Elevator Europe B.V. 

Wat betekent marketing voor jou?

Het dusdanig inzetten van je mensen en middelen, dat deze zo optimaal mogelijk van toegevoegde waarde zijn voor je klanten. Hierin zijn inzichten in markt- en klantbehoeften doorvertalen naar strategische innovatie, en communicatie ter verbetering van de positionering en het resultaat van een organisatie, mijn drijfveren. Vanuit menselijke interactie bezig zijn met creativiteit, strategie en ondernemerschap geeft mij energie. Juist de diversiteit aan processen en werkzaamheden die hierbij komt kijken, vind ik zo interessant én leuk aan dit vakgebied.

Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

Ik zie de groeiende bewustwording rondom duurzaamheid en zingeving als een enorme kans. Combineer dit met de groeiende technische mogelijkheden en de mate waarin ontwikkelingen elkaar opvolgen, en je wordt als organisatie al snel gedwongen opnieuw kritisch te kijken naar je bestaansrecht en onderscheidend vermogen. Marketingtechnisch is dit natuurlijk erg interessant. Dit betekent onder andere het ontwikkelen van nieuwe business modellen en het daarlangs inrichten van je organisatie en ontwikkelen van mensen. Kortom, het creëren van een cultuur waarin innovatie en ondernemerschap vanuit intrinsieke betrokkenheid en talenten van de werknemer gestimuleerd worden. Dit vraagt ook de ‘buitenwereld binnen te halen’ en ik denk dat marketing hierin een belangrijke taak heeft binnen een organisatie.

Voor sommige organisaties zal diezelfde snelheid van ontwikkelingen en de daaraan inherente complexiteit van processen ook een bedreiging zijn. Niet alleen om deze technisch ingevuld te krijgen, maar ook om de juiste mensen hiervoor aan te trekken én te behouden. De samenwerking tussen marketing en HR om hier via bijvoorbeeld employer branding op in te springen, zal naar de toekomst toe dan ook nog belangrijker worden verwacht ik.

Als ‘bedreiging’ zie ik zelf hoofdzakelijk de ontwikkelingen op macro-economisch niveau. Vertaal ik dat door naar de bouwsector, dan maak ik mij zorgen over de aanwas in de orderportefeuille over circa twee tot drie jaar.

Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

De marketing-output nog beter laten aansluiten op de reis van onze klanten, zodat de efficiëntie en effectiviteit van ons commerciële apparaat omhoog kan. Een van de uitdagingen hierin is hoe we de toegevoegde waarde van onze producten en diensten zo relevant mogelijk maken voor de verschillende buyer persona’s die we bedienen.

Contentmarketing afgestemd op een specifieke doelgroep is hierin natuurlijk niks nieuws, maar voor onze organisatie zit de uitdaging juist in de finetuning en automatisering hiervan. Kortom, hoe krijg je voor al de verschillende markten en klantgroepen die wij bedienen, de content én het kanaal zo relevant mogelijk voor een bepaalde fase in de marketing en sales trechter. Met deze zaken zijn wij nu al volop bezig, maar dit zal ook de komende jaren een grote focus blijven genieten.

Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

Toen ik in 2013 op het Europese hoofdkantoor in Veenendaal begon, werd de cultuur sterk gekenmerkt als die van een traditioneel productiebedrijf, met een zeer product gedreven marktbenadering. Om hier met vernieuwing vanuit klantbeleving bezig te zijn, was soms best een uitdaging. Overigens wel een hele leuke. De sleutel voor verandering heeft gelegen in mensen bewustmaken van ontwikkelingen die ‘buiten’ spelen, om deze vanuit daar door te vertalen naar hun eigen werksituatie. We zijn onder andere ontbijtsessies gaan organiseren voor het hele bedrijf; van de algemeen directeur tot en met de monteur in de fabriek. Via externe sprekers werden diverse thema’s behandeld en gezamenlijk tastbaar gemaakt voor ons bedrijf. Dit leverde hele leuke projectgroepen en resultaten op! Het heeft ons ook enorm geholpen in de interne zichtbaarheid en het creëren van het draagvlak dat we nodig hadden voor input voor bijvoorbeeld de eerder genoemde contentmarketing.

Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Voor mij is Madaster (“het kadaster van de materialen”) een prachtige voorbeeldcase van hoe er door omdenken en input van buiten de sector (de ICT mannen van Winvision) op een andere manier gekeken kan worden naar het eindproduct van onze sector. Hierin staan duurzaamheid en inzichtelijkheid op componentniveau centraal, hetgeen onder enthousiaste aanvoering van onder andere Thomas Rau hopelijk een mooie katalysator gaat zijn voor vernieuwing en een andere waardebepaling in de hele bouw- en vastgoedsector.

Wat is jouw gouden marketingtip voor 2019?

Marketing doe je niet alleen van achter een bureau, maar vormt zich – zoals de naam al zegt – in de markt. Hou daarom als marketeer regelmatig contact met die buitenwereld. Niet alleen met de klantzijde, maar ook met je collega’s buiten de commerciële afdelingen. Loop een dag mee met je servicemonteurs, mensen in de fabriek en collega’s op de bouw. Je zult zien dat je hier veel inspiratie uit opdoet voor bijvoorbeeld leuke content of verbeteringen in de dienstverlening van je organisatie. Tevens helpt het om met een frisse blik naar bestaande processen te kijken. Aan (nieuwe) medewerkers op de Marketingafdeling vraag ik altijd een lijstje bij te houden met verwonder- & bewonderpunten. Hoe zouden zij het anders doen? En maak ruimte dat deze medewerker het op kan pakken.

Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Waar de directe waarde van marketing zich vaak ‘makkelijk’ laat kwantificeren, is dit voor indirecte zaken meestal lastiger. Toch kunnen juist deze zaken (bijvoorbeeld de branding component van een beurs) van enorme waarde zijn in de bedrijfsvoering. Hoe gaan jullie hiermee om en hangen jullie hier KPI’s aan (en zo ja, welke)?

Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van influencer marketing. In welke mate gaat influencer marketing de komende jaren een rol spelen in de bouw- en installatiesector en waarom?

Relevant bereik en engagement creëren wordt steeds lastiger. Als je de DMU überhaupt al rechtstreeks weet te bereiken, ben je vaak een van de vele mails/posts/advertorials/et cetera die men dagelijks voorgeschoteld krijgt. Ik denk dan ook dat de ‘fun’ en verwonderfactor in content steeds belangrijker gaat worden. Voor inhoudelijk complexe materie kan dit soms echter lastig zijn. Daarom zal er denk ik aan zowel de zend- als ontvangstkant een groeiende behoefte komen aan een extra laag die content filtert vanuit een unieke expertise. In dit kader verwacht ik zeker dat influencers aan terrein gaan winnen.

In de vorige editie was Els van Maren (IGM b.v) aan het woord en zij vroeg zich het volgende af: Het is best lastig om als preferred brand bij een (installatie)bedrijf binnen te komen. Er zijn zoveel aanbieders, zeker als het gaat om een product waarmee men al jaren werkt. Hoe pakken jullie dit aan?

De afgelopen jaren hebben wij de focus afgehaald van het product en zijn we ons veel meer gaan richten op het bieden van oplossingen voor de echte vraag van onze klanten. Die gaat niet over een lift of roltrap, maar over de beweging van mensen in een gebouw. Wij zijn ons gaan richten op hoe we in dit domein de kwaliteit van onze oplossingen relevant en tastbaar konden maken.

Enerzijds heeft dit een herpositionering gevraagd van met welk type beslisser je aan tafel komt. Anderzijds zijn wij ons gaan richten op het bieden van een oplossing via dienstverlening. Zo hebben wij M-Use® gelanceerd, waarbij betaald wordt op basis van liftgebruik en geleverde prestaties in plaats van aanschaf. Door je op een dergelijke manier te richten op toegevoegde klantwaarde, krijg je hele andere discussies met klanten en is er veel meer ruimte voor differentiatie.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP