Marketeer in Profiel: Marketing volgens Denise Thomassen

marketeerElk kwartaal interviewen we een marketingprofessional die actief is in de bouwsector, voor de rubriek Marketeer in Profiel in de BouwKennis KwartaalVisie. De nieuwste editie van dit magazine draait om visual content. In onderstaand interview deelt Denise Thomassen haar visie op marketing en visual contentmarketing. Denise is sinds 2017 trade product manager professional business bij Bison International.

1.     Wat betekent marketing voor jou?

Marketing is een ontzettend leuk en dynamisch vak waar ik dagelijks mee bezig kan en mag zijn. In mijn functie kan ik mij met veel facetten van marketing bezighouden waardoor het uitdagend is, elke dag leer ik nieuwe dingen.

Vaak ziet men marketing als de activiteit die plaatsvindt na de lancering van een product. Marketing is echter veel meer, als je het goed wilt doen zorg je dat het een integraal onderdeel is van de dagelijkse business en de manier waarop je zaken doet. Het gehele bedrijf dient marketing georiënteerd te zijn en dit uit te dragen. Het gaat uiteindelijk om het creëren van waarde voor de klant, in ons geval het leveren van oplossingen die naadloos aansluiten op de behoefte van de klant. Het is een mooie uitdaging om goed naar je klant te luisteren, zijn/haar wensen te weten te komen en die te vertalen naar producten en oplossingen.

2.     Wat zijn de grootste kansen en bedreigingen voor de komende jaren?

De afgelopen jaren hebben we gezien dat er grote veranderingen in het retaillandschap hebben plaatsgevonden, gevoed door de snelheid van technologische ontwikkelingen. Dit heeft de manier waarop we leven, denken en winkelen voor altijd veranderd en de verwachting is dat deze ontwikkelingen alleen maar sneller zullen gaan de komende jaren. Dit brengt zowel kansen als bedreigingen met zich mee.

Meer dan ooit is er een grote hoeveelheid en diversiteit aan data beschikbaar. Hierdoor kan er op relatief eenvoudige wijze veel inzicht verschaft worden in gedrag, behoeften en aanknopingspunten om gericht op in te spelen, processen te verbeteren en beslissingen te nemen. De customer journey wordt hierdoor steeds inzichtelijker. Deze ontwikkelingen zorgen echter ook voor veranderingen in wetgeving en verantwoordelijkheden. Volgend jaar mei krijgen alle partijen hiermee te maken middels de nieuwe privacywetgeving.

Daarnaast zie je dat trends en veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Als je over 10 jaar relevant wilt zijn, is het als bedrijf belangrijk opkomende trends te bestuderen en je er nu op voor te bereiden, flexibel te blijven en de klant daarbij niet uit het oog te verliezen.

3.     Waarop ligt de focus binnen jouw eigen marketingstrategie momenteel en waarom?

Er is veel aandacht voor het verder vormgeven van de customer journey en de invulling hiervan. De touchpoints veranderen, hoe kunnen we hier het beste op inspringen en welke (nieuwe) verantwoordelijkheden brengt dit met zich mee voor de marketeer en ons vakgebied? Ook zijn we bezig met het optimaliseren van onze online zichtbaarheid en het vergemakkelijken van de online vindbaarheid van onze producten.

Een ander belangrijk aspect is het investeren in kennis van onze mensen, zodat we als onmisbare partner gezien blijven worden die naast kwalitatief hoogwaardige producten ook toegevoegde waarde levert en meedenkt in oplossingen.

4.     Wat was je grootste marketinguitdaging tot op heden, en wat leerde je hiervan?

De grootste uitdaging is het beleven van onze producten door de ogen van de klant en eindgebruiker en te begrijpen wat er daadwerkelijk gewenst is. Dit is een continu proces. Om goede oplossingen te bedenken, moet je daarom ook regelmatig met je voeten in de klei gaan staan en hier bewust tijd voor maken. Daarnaast ligt de uitdaging in de daadwerkelijke uitvoering van bedachte ideeën. De focus ligt vaak op het bedenken van oplossingen, het slagen hiervan ligt echter vaak in de kunst van de uitvoer en de details.

5.     Noem een inspirerend voorbeeld van marketing in de bouw, buiten je eigen organisatie.

Het is lastig om één specifiek voorbeeld te noemen omdat er op verschillende gebieden goede initiatieven bedacht worden. Zo heb ik tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst interessante voorbeelden voorbij zien komen. Wat ik een mooi initiatief vind is het concept van Active House. Dit betreft een visie op bouwen waarbij wooncomfort en de gezondheid van bewoners centraal staan. Uitgangspunt is dat binnenklimaat, comfort en energie in balans zijn. In het Active House netwerk bundelen verschillende marktpartijen hun expertise.

6.     Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Een open deur, maar in deze tijden belangrijker dan ooit: blijf je richten op je klant en de eindgebruiker, personaliseer je marketing. Door de overvloed aan informatie zijn we allemaal steeds beter in het filteren en onderscheiden van wat wel of niet belangrijk en interessant voor ons is. Personaliseer in de breedste zin van het woord, dit gaat verder dan alleen het gebruik van een juiste naam voor een bepaalde boodschap. Zorg ervoor dat de klant niet alleen aan jouw product of dienst denkt, maar aan jou als de partner die altijd en overal een oplossing voor heeft en bereid is daarin een stap verder te gaan dan de concurrent. Het is daarom belangrijk om in gesprek te blijven met de klant en aandacht te hebben hebt voor (latente) behoeften.

7.     Volgend magazine komt een andere marketeer aan het woord. Wat zou je hem of haar graag willen vragen en waarom?

Het marketingvak is aan het transformeren, door de verandering van het traditionele koopproces onder invloed van de vergaande digitalisering. Hoe ziet op lange termijn de marketeer in de bouw eruit en hoe zorgen we als marketeer dat we hierin tijdig meebewegen?

8.     Dan is er ook nog de gebruikelijke themavraag. Deze KwartaalVisie staat in het teken van visual contentmarketing. Welke kansen zie jij voor visual contentmarketing in de bouwsector?

Ik denk dat hier heel veel kansen liggen. De bouwsector is van oudsher een meer traditionele sector. Je ziet hier de laatste jaren echter steeds meer verandering in komen, met name in het gebruik van online communicatie. Het gebruik van visual content speelt hierin een belangrijke rol; de beschikbaarheid van informatie wordt hierdoor laagdrempeliger en vaak komt het overtuigender over. Daarnaast heeft iedereen steeds minder tijd en wordt de aandachtsspanne steeds korter. Het is belangrijk om in korte tijd aandacht en focus te genereren in een landschap van overvloedige informatie. Hier ligt de kracht van visual content.

9.     In de vorige editie was Frans Spijkers (Legrand Nederland) aan het woord en hij vroeg zich het volgende af: Als je extra budget zou krijgen van € 50.000, waar zou je dan als eerste in willen investeren om je klanten beter te bedienen?

Met € 50.000 extra budget zou ik in eerste instantie verder investeren in het verbeteren van de online zichtbaarheid. Ideeën hierover en beschikbare mogelijkheden zijn talrijk, maar de kosten die de initiatieven met zich meebrengen kunnen snel oplopen. Dan is extra budget dus altijd welkom.


Over de auteur: BouwKennis Redactie

Naast artikelen van vaste bloggers en gastbloggers, vind je op het BouwKennisBlog diverse artikelen uit de pen van de redactie van BouwKennis. Deze inhoudelijke artikelen gaan vooral over onderwerpen binnen of buiten de bouwbranche die stuk voor stuk van grote invloed zijn op het beleid en de dagelijkse praktijk van ondernemingen die werkzaam zijn in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Denk hierbij aan de economie, demografie en woning- en utiliteitsbouw. Zoals je van BouwKennis gewend bent, worden deze onderwerpen gevat in weldoordachte, goed onderbouwde artikelen die duidelijk maken in welke richting de sector echt beweegt.

Geef een reactie