Magazine: de spin in het web van je communicatie

De grappige, interessante of ontroerende verhalen én de mooie opmaak. Dat zijn een aantal redenen waarom ik fan ben van magazines. Het gevoel van lekker bladeren door een gedrukt magazine betekent voor mij meer dan eindeloos scrollen door mijn social media. Moeten campagnes dan enkel bestaan uit papieren magazines? Nee, absoluut niet. Een magazine is, als je het mij vraagt, een spin in het web van je communicatie. Waarom een magazine nog steeds een handig middel is en hoe je dit inzet in je communicatie vertel ik in deze blog.

Traditionele media winnen van sociale media

Vorige week werd het 21* gepubliceerd. Daaruit blijkt dat Nederlanders traditionele media de afgelopen jaren doelbewuster zijn gaan gebruiken. Onder traditionele media verstaan we televisie en print, waaronder dus magazines. Het aantal mensen dat deze media enkel gebruikt voor tijdverdrijf is gedaald ten opzichte van 2011. Op social media is dit exact andersom; ten opzichte van 2015 is het gebruik voor tijdverdrijf flink gestegen. Het blijkt dat Nederlanders traditionele media het meest vertrouwen. Bovenaan staan dagbladen, op nummer twee nieuwssites en op een mooie derde plaats zien we magazines. Een goede reden om weer eens te kijken waarom dit middel nu zo interessant is voor jouw communicatie, toch?

* Onderzoek uitgevoerd door Kantar in opdracht van bvA, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach

Waarom moet ik een magazine inzetten?

Magazines leveren volgens het Mediabelevingsonderzoek vertrouwde informatie. Met een magazine kun je daarom binding creëren tussen de doelgroep en je organisatie. In een blad kun je verschillende onderwerpen uitdiepen, op een manier die bij jouw organisatie en klant past. Doordat je in een magazine de taal van je doelgroep spreekt, is het een heel goed middel voor klantenbinding of juist het genereren van nieuwe leads. Een ander voordeel van een magazine is dat het vaak bewaard wordt of doorgegeven aan schaduwlezers, waardoor je een groot bereik hebt. Dat heeft dan weer een positief effect op je naamsbekendheid. Een magazine is een overkoepelend middel dat bij zal dragen aan je thought-leadershipstrategie, omdat je autoriteit/kennisleiderschap kunt uitstralen met je kennis. Bovendien leest een papieren blad toch gewoon lekker?

Middelpunt van crossmediale campagne

Een magazine is een mooi uitgangspunt van je crossmediale campagne. Voor een magazine moet je veel content creëren, waardoor het zonde is deze niet op een bepaalde manier te hergebruiken. Andere content koppel je makkelijk aan je magazine waardoor het een spin in het web is. Zo kun je bijvoorbeeld doorverwijzen naar je website en social media. Dit heeft dan weer effect op je online aanwezigheid. Je kunt content uit het magazine recyclen op je website of online nog iets dieper op een bepaald project ingaan, inclusief mooi beeldmateriaal in de vorm van foto’s of video’s. Het offline magazine kan jouw online positie juist versterken. Denk ook aan het verbeteren van je SEO door magazineartikelen op je website te plaatsen.

Start met een redactieformule

Om te starten met een magazine is de voorbereiding heel belangrijk. Zo start je eerst met een boeiende redactieformule. In een redactieformule beschrijf je precies wat het doel is van het magazine, wie de doelgroep is, wat de tone of voice daarvoor wordt, wat voor content je wilt gaan maken en in welke rubrieken dat gaat zijn. Bovendien kijk je ook al naar de lay-out. Heb je hulp nodig bij je redactieformule? Mis je een thema waar jouw organisatie echt iets toevoegt? Of weet je niet precies hoe je je doelstellingen kunt behalen met een magazine? Met de PowerSessie Redactieformule helpt BouwStijl Media je graag op weg!


Over de auteur: Julia Mijnster

Na haar studie Bedrijfscommunicatie aan de hogeschool Utrecht is Julia in april 2019 gestart als contentmarketeer bij BouwStijl Media, wat onderdeel is van Bouwkennis. Ze is de jongste van het team en houdt van schrijven voor zowel print als online. Daarnaast vindt zij het leuk om zich in te leven in de doelgroep door hen te interviewen om vervolgens sterke content te creëren in hun tone of voice.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP