Luistert Google mee?

Mijn collega’s en ik waren het er tijdens de lunch over eens; we hebben soms  het onheilspellende gevoel dat Google ons via voice search afluistert. Dit zette me aan het denken en ik wilde hier meer over weten. Worden gesprekken inderdaad opgenomen? Wat wordt hier vervolgens mee gedaan? Ik zocht het uit; mijn bevindingen lees je in dit blog.

Gesproken zoekopdrachten

In mijn vorige blog schreef ik er al over, Google is sinds een aantal jaar in staat om antwoord te geven op gesproken zoekopdrachten. Er worden steeds meer zoekopdrachten uitgevoerd met voice search. Hierbij gebruikt men natuurlijke taal. De zoekopdrachten zijn langer, organischer en veel complexer dan getypte zoekwoorden. Google zal onze taal moeten verstaan én begrijpen. Dat doet de zoekmachine door betekenis te geven aan woorden, verbanden te leggen tussen woorden en er eigenschappen aan toe te schrijven. Google gebruikt hiervoor slimme, zelflerende algoritmes.

Verbeteren van de technologie

Gebruikers van de Google-luidspreker en de Assistent-app zijn via de gebruikersvoorwaarden van Google Home op de hoogte gebracht dat alles wat ze tegen Google zeggen, standaard wordt opgenomen en bijgehouden. Wat gebruikers niet weten, is dat deze fragmenten achteraf kunnen worden beluisterd. Als de zoekmachine een spraakopdracht niet goed kan verwerken, wordt de opname naar taalexperts over de hele wereld gestuurd om de spraaktechnologie te verbeteren. Ongeveer 0,2% van alle audiofragmenten wordt beoordeeld. Door die input leert de zoekmachine voortdurend hoe ze in de toekomst beter kan reageren op commando’s. De audio-opnames worden niet gekoppeld aan persoonlijk identificeerbare informatie. Maar door te luisteren naar de dingen die de gebruikers zelf zeggen, kan hun identiteit wel worden achterhaald. Google geeft als enige richtlijn dat betaalgegevens en wachtwoorden als gevoelige informatie worden aangemerkt.

Privacy

Vanuit Google gezien is dit natuurlijk erg slim. Maar op het gebied van privacy kun je vraagtekens achter deze methodiek zetten. De Europese Commissie in Brussel wil al meer zicht op kunstmatige intelligentie, digitaal databeheer en -verkeer en de manier waarop de algoritmes werken. Ondanks dat hier wellicht nog regelgeving op volgt, zal voice search steeds meer gaan toenemen en zullen gesproken zoekopdrachten steeds beter begrepen en uitgevoerd gaan worden.

In de tussentijd zal de maatschappelijke discussie omtrent privacy ook toenemen. In de BouwKennis KwartaalVisie van het derde kwartaal van 2020 onderzoeken we wat deze trend betekent voor de bouwmarketeer.


Over de auteur: Suzie Buter

Op haar 20e was Suzie klaar met haar studie Commerciële Economie aan de hogeschool Rotterdam. Hierna heeft zij gewerkt in de sanitair branche en is gaan reizen in Zuidoost-Azië. Nu is Suzie klaar voor een vliegende start als contentmarketeer bij BouwStijl Media (onderdeel van BouwKennis). Onze klant echt begrijpen en verder helpen met zowel online als offline content is hetgeen Suzie het allerliefste doet.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP