Ludicrous innoveren

refresh-27454_960_720Stilstand is achteruitgang, maar het is ook best een opgave om steeds maar te blijven vernieuwen. Vernieuwen kost tijd en geld en leidt af van je primaire proces. Toch is het essentieel in een markt waar de lat project na project steeds hoger wordt gelegd.

Kijk eens naar de renovatiemarkt waar renovatie in bewoonde staat de nieuwe norm is geworden. Renoveren in bewoonde staat betekent een intensieve interactie en medewerking van de bewoners. De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen in het omgaan met de klant hard gegaan. Er wordt steeds beter geïnformeerd en er wordt ingespeeld op individuele situaties om de bewoners zo goed mogelijk van dienst te zijn en zo min mogelijk overlast te bezorgen. Was twee jaar geleden een werkkalender met hinderplanning nog verrassend, nu is het de norm geworden.

Op zoek naar de WOW-factor

Wat kun je dan nog meer verzinnen of waar kun je je nu nog eens echt mee onderscheiden? Een modelwoning maken, filmpjes van de werkzaamheden zodat bewoners alvast kunnen zien en horen wat hen te wachten staat? Ook deze middelen worden steeds normaler en een opdrachtgever gaat er ook al vanuit dat dit gebeurt. Je scoort er nog een mager zesje mee, maar je onderscheidt jezelf absoluut niet meer. Sterker nog: als je het niet doet is dit een directe dissatisfier. Hoe kun je je dan in je aanpak nog onderscheiden van je concurrenten die dit ook allemaal doen?

Ga op zoek naar de WOW-factor. Ik zal niet beweren dat dit makkelijk is. Een WOW-factor vind je niet zomaar, het vereist creatief en innovatief denken en vooral kansen zien. Ik hoorde laatst het verhaal van Tesla en de ‘Ludicrous Mode’. Ongeacht wat je van deze optie of van Tesla vindt, de naam die ze gekozen hebben is om te beginnen al briljant. Het maakt meteen nieuwsgierig en nodigt uit tot het stellen van de vraag: wat doet de Ludicrous Mode?

tesla

Ludicrous ideeën

De Ludicrous Mode zorgt voor een zodanige acceleratie dat je 10% sneller van 0 tot 100 km/u kunt gaan zodat je in slechts 3 seconden op de 100 km/u zit. Belachelijk inderdaad en helemaal als je weet dat je er ook nog € 11.300 voor mag neertellen. Hoe belachelijk het ook klinkt, toch hebben alle autofanaten het erover en wil ik niet weten hoeveel mannen deze optie besteld hebben, gewoon voor de fun. Ik kan me niet voorstellen dat deze softwareprogrammering echt € 11.300 kost, maar blijkbaar is het het wel waard. De Ludicrous Mode is niet het enige fun foefje dat Tesla heeft bedacht. Zo is er ook de Bioweapon Defense Mode die je beschermt tegen biologische aanvallen en superschone lucht in de auto garandeert.

Met deze ‘gadgets’ legt Tesla de lat hoog, voor zichzelf maar ook voor de concurrenten, net als iPhone dit ook eerder deed. Het wordt de benchmark en aan alle concurrenten, inclusief de bedenkers zelf, de uitdaging om te blijven verbeteren. Wanneer de concurrenten over een paar jaar een eigen ‘Ludicrous Mode’ aanbieden op hun supersnelle elektrische zakenauto’s, heeft Elon Musk vast wel weer iets anders verzonnen.

Ludicrous bouwen?

Terug naar de bouw. In plaats van de drive om continu beter te willen zijn en te onderscheiden van de concurrenten zie ik in de bouw een omgekeerde beweging plaatsvinden. Een beweging waarbij er beknibbeld wordt op kwaliteit of service om de marges weer groter te maken en de kosten te drukken. En aangezien al je concurrenten dat ook doen, kun je je afvragen wat voor onderscheidend vermogen er (naast hopelijk de laagste prijs) er nog overblijft om bij de opdrachtgever én de bewoners een glimlach op het gezicht te toveren.


Over de auteur: Doris de Bruijn

“Met een goed idee alleen ben je er niet, een multidisciplinaire benadering is essentieel om succesvol te kunnen zijn." Mijn visie: Het realiseren van een duurzame woningvoorraad is een complexe opgave die niet alleen met techniek kan worden opgelost. Deze techniek richt zich te vaak alleen op energiebesparing waarmee er te eenzijdig wordt ingestoken en er kansen onbenut blijven. Wij bekijken het breder en richten ons naast energiebesparing ook op aspecten zoals wooncomfort, woonlasten, gedragsverandering en wijkbeleving. Door de opgave integraal te bekijken en de belangen van alle stakeholders goed te verenigen, kun je mooie successen bereiken! Aan de hand van deze visie heb ik in 2009 samen met Sean Vos SlimRenoveren opgericht; een advies- en productontwikkelingsbureau dat zich concentreert op het snijvlak tussen vraag en aanbod in de renovatiemarkt. Onze projecten richten zich op vraaginnovatie, productontwikkeling en communicatie in het speelveld tussen de corporaties, aanbieders en bewoners. Als professionals kennen we de bouw- en corporatiemarkt, zijn we thuis in de bestaande woningvoorraad en weten we te prikkelen met onze verfrissende ideeën.

Geef een reactie