Loop er mee te koop, er moet al genoeg

gedrag, gemeenschap, duurzaam ondernemen

Er zijn van die onderwerpen die aanvoelen als een moetje. Voor veel mensen is het onderwerp duurzaamheid zo’n onderwerp. Het is een veel te vaak gebruikt woord, het houdt dertigduizend verschillende dingen in, en je moet echt van goeden huize komen om het te gebruiken als onderscheidend vermogen, want iedereen heeft wel een kopje ‘MVO’ of ‘CO2 prestatieladder’ of ‘duurzaamheid’ op zijn website staan.

Maar juist daar zit hem de crux: niemand loopt er echt mee te koop. Dat wil zeggen: niet direct met een duurzame bedrijfsvoering. Natuurlijk wel met duurzame gebouwen die worden afgeleverd, maar dat er 25% CO2 is bespaard in de afgelopen 3 jaar door de verwarming van het gebouw te vernieuwen, met auto’s op groene stroom te rijden en de planning efficiënter te maken, dat lees je alleen maar als je van MVO, naar certificaten, naar CO2 prestatieladder, naar documenten bent geklikt en daar het document met de CO2 uitstoot hebt gevonden.

 

Nu komt de zomerperiode eraan en kan het wel eens een mooie gelegenheid zijn om na te denken over de vraag: willen wij met onze duurzame bedrijfsvoering te koop lopen en hoe zetten we dat dan efficiënt in, in de marketing? Om daar een goed antwoord op te geven, stel je jezelf de volgende vier vragen.

 

Waarom loop je er mee te koop?

Zoals met alles, begin je met de vraag: waarom? Waarom zou je dit doen. En dat is geen vage of vrijblijvende vraag, maar hij leidt tot directie doelstellingen en KPI’s. Zie je nu bijvoorbeeld dat je bij bepaalde klanten lastig binnen komt? Het kan een reden zijn. Zie je dat het bij jouw klanten nog helemaal geen onderwerp van gesprek is, maar wel aankomen dat het bij hun klanten onderwerp van gesprek wordt? Dan help je jouw klant door hier op voor te sorteren. Op lange termijn bouwt dit vertrouwen en loyaliteit. Zie je dat jullie veel moeten doen om onderscheidend te blijven in de markt, maar je drie belangrijkste concurrenten die niet als onderwerp aanstippen? Ook een mooie aanleiding.

 

Wie loopt er mee te koop?

Moet je materiaal ontwikkelen voor de vertegenwoordigers of voor de website? Moet de directie een strategische sessie over dit onderwerp volgen of is het juist de werkvloer die dit meer uit kan dragen? Is het iets waar je een social media campagne opzet of werk je dit juist verder uit in offertes? En waarom niet alles? Nou, om die laatste vraag te beantwoorden: misschien wil je eerst eens testen hoe dit bij (een deel van) de doelgroep valt. Misschien wil je eerst kijken welke kopij effectief is.

 

Hoe loop je er mee te koop?

Wordt het een campagne van een aantal weken, waarin je een challenge doet met klanten? Of wordt het een video met een emotioneel verhaal van de directeur waarom hij dit toch zo’n belangrijk onderwerp vindt? Zet je elke week een artikel op LinkedIn over wat jullie deze week gedaan hebben om de CO2 uitstoot te verminderen? Je hebt ongetwijfeld veel meer in je gereedschapskist zitten om dit verhaal onder de aandacht te brengen. Maar het moet in lijn zijn met de waarom en de wie.

 

Wanneer loop je er mee te koop?

Als je de bovenstaande drie vragen hebt beantwoord, kan je gaan plannen. Begin je voorzichtig al wat zaadjes te planten tijdens de vakantieperiode? Juist omdat er dan zo weinig ander nieuws is? Ga je één maand volledig inzetten op dit onderwerp en laat je het na drie maanden nog eens terugkomen? Is het iets dat de constante aandacht nodig heeft? Welke beurzen staan jullie zodat je daar de boodschap uit kunt dragen?

 

Zie het als uitdaging en loop er eens echt mee te koop!

Wat doe jij om hiermee te koop te lopen?


Over de auteur: Elske van de Fliert

ir. Elske van de Fliert is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit. Zij ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske weet dit onderwerp pragmatisch en creatief tastbaar te maken. Met haar technische achtergrond dringt zet tot de kern van de zaak door als het gaat om technologische ontwikkelingen. Met haar ervaring bij overheden en bedrijven weet ze op elk niveau de goede snaar te raken. Elske heeft een checklist ontwikkeld om het brandstofverbruik te monitoren: https://www.zero-e.nl/gratis/6-punts-checklist-voor-meten-van-brandstofbesparing/

Geef een reactie