Leren noodzakelijk voor samenwerking

glasses-272401_1280Vorige keer had ik het in mijn blog over de noodzaak van het zijn van een lerende organisatie. De bouw als geheel leert van zijn successen en van zijn fouten. Leren van elkaar, leren van andere sectoren. Alleen dan is het mogelijk om succesvol te zijn en beter te gaan samenwerken. En dat laatste is weer de basis voor succesvolle BIM-projecten.

Maar hoe kan een sector als geheel een lerende organisatie worden, als het leren niet in de cultuur van de sector zit? Dit begint m.i. al bij de wijze waarop mensen worden geselecteerd, gevormd, getraind, beoordeeld en beloond in de sector.

Steeds meer aandacht voor de “softe”  kant

Op managementniveau wordt steeds meer aandacht geschonken aan diverse aspecten van gedrag, communicatie, management, lerende organisatie etc. De “Management Leergang” van Bouwend Nederland en UNETO-VNI is hiervan een mooi voorbeeld. In diverse LEAN trainingen, zoals die van ARPA in Veldhoven, wordt ook veel aandacht besteed aan de “softe” kant van de bouwsector. Maar over het algemeen worden mensen slechts beoordeeld en beloond op de technische inhoud van hun vak, het ouder worden of langer in dienst zijn bij een bedrijf. Nieuwe leerlingen die binnenkomen worden direct geïncorporeerd in de denkwijzen van de oudere leermeesters. Vernieuwing in denken en doen wordt niet gewaardeerd. Natuurlijk overdrijf ik, maar ik heb het bij meerdere bouwbedrijven inmiddels meegemaakt. Mensen promoveren omdat ze goed zijn in hun vak, maar er wordt te weinig aandacht besteed aan de persoonlijke groei van de medewerkers op het gebied van competenties.

Competentiemanagement als basis voor lerend vermogen

Competentiemanagement is een vereiste als je als organisatie, of als sector als geheel verder wil komen. Welke competenties zijn er nodig voor bepaalde rollen in een organisatie. Welke rollen heb je überhaupt nodig? Even helemaal los van de technisch inhoudelijke aspecten van het vak. Wie in de organisatie heeft die competenties die nodig zijn, of is in staat om hierin te groeien. Op welk niveau van bepaalde competenties zitten de mensen in de organisatie en wat is er voor nodig aan opleiding, training en coaching om dat gewenste niveau te bereiken. Hoe stimuleer je die persoonlijke groei door middel van het beloningsbeleid. Allemaal vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden wanneer je je beleid voor de toekomst aan het uitstippelen ben.

De bouwsector verandert in rap tempo. Andere samenwerkingsvormen, andere contractstelsels, nieuwe technologie. De bouw wordt steeds meer een kennis intensieve sector. Bereidheid en geschiktheid tot veranderen is essentieel. Dit kan alleen maar door open te staan voor leren. Leren van andersdenkenden. Leren van mensen die misschien niet zo technisch zijn als jijzelf, maar die ideeën hebben hoe alles beter en efficiënter kan bijvoorbeeld.

Of toch maar niet?

Een lerende organisatie is veel meer dan de bereidheid en capaciteit om te leren. Het is een stelsel van herkennen van leermomenten. Het vastleggen van lessons learned en het toegankelijk maken en onderhouden van deze kennis. Vervolgens het toepassen en verbeteren van de kennis.  Het betekent ook een volledig andere manier van omgaan met je personeel. Als veranderingsmanager moet je dan af en toe een dikke huid hebben. Je komt aan met termen die men niet begrijpt, of bij voorbaat verdacht vindt. Men vindt het belachelijk en overbodig en men wil terug naar de simpele beloning van het ouder worden. En ieder keer wordt het wiel lekker opnieuw uitgevonden. Want dat maakt het vak zo uniek en dus leuk. En bovendien, het gaat toch al tientallen jaren goed zo….?


Over de auteur: Marc Verhage

Marc Verhage werkte tot de zomer van 2018 5,5 jaar bij STABU als Algemeen Directeur. Namens STABU was hij ondermeer medeoprichter en bestuurslid bij het BIM Loket. Na een korte periode bij een jonge onderneming die BIM modelleer diensten levert, werkt hij nu bij Contakt Consulting. Contakt is een adviesbureau dat reeds 20 jaar succesvol is in de retail en sinds een paar jaar ook in de bouwsector. Contakt biedt haar diensten aan rondom digitalisering van organisaties en processen. Zo is Contakt ondermeer betrokken bij de Digideal en het Digitaal Stelsel Gebouwde Omgeving (DSGO), bij de implementatie van de Wet Kwaliteitsborging voor de Bouw (WKB) bij de VNG en bij het opzetten van het Centraal Register Techniek (waaronder het “vakpaspoort” valt). Marc Verhage is sinds hij in de bouwsector actief is geworden, zo’n 8 jaar geleden, betrokken bij nieuwe manieren van samenwerken in de bouw zoals Lean Bouwen en BIM. Hij heeft bij een installateur gewerkt, bij een liftenbedrijf, STABU en nu bij Contakt. Daarvoor werkte hij achtereenvolgens als marineofficier, bij KPN en bij diverse consultancybedrijven in de ICT en Telecom. Bij Contakt is Marc verantwoordelijk voor business development en is hij actief als consultant bij diverse klanten in de sector waaronder ICOP die het product “BriefBuilder” op de markt aanbiedt. BriefBuilder is hét tool om (programma van ) eisen vast te leggen, te verifiëren en te beheren. Marc schrijft blogs over diverse onderwerpen in de sector, maar altijd met verandering als centraal thema.

Een reactie op “Leren noodzakelijk voor samenwerking

  1. ‘Never waste a good crisis’, er moet een noodzaak zijn om dingen en werkwijzen te veranderen. Er liggen enorme kansen om bouwprocessen sneller en beter te laten verlopen, helaas was er in het verleden zo goed als geen aandacht voor dit onderwerp. Kostreductie op slechts het materiaal zet niet genoeg zoden aan de dijk. Slimmer werken wel. Aandacht voor het proces is aandacht voor mens een organisatie. Zorg dat je goede mensen aan boord hebt/krijgt en investeer er in. Het maakt je bedrijf sterker en competitiever.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP