Lekker duidelijk!

“Heel Nederland moet zo snel mogelijk van het gas af.” Is de stelling van een groep mensen. Van het gas af lijkt een soort van doel op zich te worden. Door het maar vaak te roepen verandert er niet zo veel. Hooguit lijkt het dan een soort van mode te worden en zijn er mensen die het papagaaien of gebruiken als Unique Selling Point. In mijn dorp zie ik het bij een paar nieuwe woning groot op de borden van de aannemer staan; “gasloze woningen”.

Door het vaak te roepen zijn, kun je erop wachten totdat er iemand opstaat die roept dat het een belachelijk idee is. Even later schrijft een krant dat op de voorpagina en lijkt het voor een andere groep mensen ook weer ‘de waarheid’ te zijn.

Nederland is in de ban van one-liners. Nieuws wordt nauwelijks onderbouwd, laat staan dat er objectief wordt geschreven, met bewijs onderbouwd wordt ingegaan op de voor- en nadelen van bepaalde zaken.

Kranten moet zich blijkbaar profileren en lijken steeds vaker de populistische kant te kiezen. Omdat het lekker bekt en heerlijk eenvoudig is.

Op Twitter is de scheidslijn wie in welke groep zit duidelijk zichtbaar. Schrijft iemand uit de groep ‘van het gas af’, zie je direct groepsgenoten bijval verlenen, gemengd met continu dezelfde opmerkingen van de andere groep. Er zijn geen nieuwe argumenten te lezen, laat staan dat mensen serieus met elkaar in gesprek gaan. Het is zwart wit, geen enkele toon grijs valt er te ontdekken.

Van het gas af gaan, kan geen doel op zich zijn. Het is een middel om iets te bereiken. De vraag is; wat willen we bereiken? En waarom is ‘van het gas af’ daar de beste oplossing voor.

Persoonlijk verbaas ik mij over de opkomst van de elektrische auto. Geloof mij; ik ben niet voor of tegen auto’s. We moeten onszelf nu eenmaal verplaatsen. Maar een auto die in de praktijk op stroom rijdt die is opgewekt met kolen, daar heb ik best wat moeite mee.

Dus, als je diesel en benzine wilt elimineren, dan is alleen een elektrische auto stimuleren niet genoeg; je zal de ontwikkeling om stroom schoon op te wekken dus ook moeten faciliteren. Pas dan ben je lekker bezig. Pas dan kun je aan mensen uitleggen dat rijden op stroom ook daadwerkelijk iets doet aan het milieu.

Terug naar ‘van het gas af’, NOM renovaties, NOM bouwen, circulair bouwen en meer van dit soort kreten van deze tijd. Dit soort kreten vragen om een stuk communicatie. Naar een visie die helder maakt waarom dit soort ontwikkelingen nodig zijn. Wat ze gaan kosten en wat ze kunnen opbrengen.

Pas als kinderen van de basisschool het aan hun ouders kunnen uitleggen, die het dan ook begrijpen en positief beoordelen, dan is de missie geslaagd.

En natuurlijk mag je voor en tegen zijn. Bij elk plan, bij elke aanpak; prima. Maar dan wel graag onderbouwd met argumenten. Niet domweg wat roeptoeteren en geen inhoud leveren, of verwijzen naar studies die alleen experts begrijpen.

Verduurzaming is mijns inziens geen kostenpost voor de maatschappij. Het is een enorme kans om onze kennis te verbreden. Om een uitdagende toekomst te vormen voor mensen die deze kennis gaan toepassen in nieuwe producten en diensten. Verduurzamen kan leiden tot nieuwe kansen om de export te bevorderen, wat de BV Nederland weer tegen goede komt. Het klimaat redden zou zomaar ook flink wat werkgelegenheid op kunnen leveren.

Is het een idee om nog eens heel goed na te denken over de wijze van communicatie die we nu met elkaar voeren? Durven de twee ‘kampen’ de grijze gebieden te ontdekken, opdat we gezamenlijk werken aan een gezonde toekomst? Natuurlijk is dat niet eenvoudig, omdat er zo hard stelling wordt genomen; maar is er een keuze om het niet te doen?

Er zijn veel wegen naar Rome. Er is zoveel meer dan voor of tegen een idee zijn; namelijk heel veel ideeën. Nederland staat voor een enorme opgave; een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. Dit vraagt om lef, leiderschap en heel veel cijfertjes, geld en techniek.

En dat alles kan alleen omarmt worden als je het een kind van 10 uit kan leggen. Of nog beter, als een kind van 10 het uit kan leggen waarom ‘we van het gas af moeten’ of waarom ‘we elektrisch moeten rijden’. Denk en praat jij mee?

 


Over de auteur: Hans de Waay

Samenwerken is mijn vak! Een groep vakmensen presteert niet vanzelf als een topteam. De processen moeten helder zijn, de onderlinge afspraken functioneel en de communicatie zo open als mogelijk. Samen leren van fouten is de basis voor een gezamenlijk rendement. Mijn rol; teams laten inzien wat hun kansen zijn als ze aandacht schenken aan dit onderwerp en vervolgens ondersteunen bij de realisatie. trainer | adviseur | interim | samenwerken is mijn vak | inkoop | LEAN | communicatie | innovatie | bouw | industrie | zorg

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP