Lang leve het collectief

Zo’n beetje aan het eind van de koude oorlog had ik een geweldig idee… een netwerkorganisatie, een creatief collectief. Niet dat ik mezelf toen als communist afficheerde, integendeel. Maar met een collectief een bedrijfje vormen, leek me een puik plan. Ik was dolgelukkig met mijn idee. Er was echter een probleem…, ik had geen netwerk!

Ook al lukte het toen even niet met de netwerkorganisatie, het idee bleef in mijn achterhoofd hangen. Toen ik begin dit jaar de kans kreeg, heb ik het idee direct van stal gehaald. De netwerkorganisatie was een feit. Met zijn zestienen vormen we nu Imago Bouwers. We helpen bedrijven zich beter te profileren. Want het is namelijk hoog tijd dat we in de bouw wat beter leren communiceren.

Het is het inmiddels welbekende verhaal. In de bouw hadden we weinig te klagen. We leverden gewoon een energetisch belabberd rijtje schoenendozen op en de klanten stonden vervolgens vanzelf in de rij. Niks mis mee toch? Alleen… dat is niet meer. En… dat komt ook niet meer terug. Het moet allemaal anders. We moeten weten waar we staan en hoe we de zaken anders gaan aanpakken. De klant is weer koning en die wil kwaliteit.

Ketenintegratie

Verder komen door te delen staat in ons collectief centraal. Het idee van zo’n netwerkorganisatie sluit dan ook naadloos aan bij de ketenintegratie in de bouw. Die neemt terecht hand over hand toe. Waarom? Omdat de voordelen enorm zijn. Klanten krijgen maatwerk, de betrokkenheid van de deelnemende partijen is groot, kennis word gedeeld, er is transparantie en de winst of het verlies is vastgelegd met behulp van duidelijke verdeelsleutels. Het grootste voordeel is natuurlijk dat iedereen doet waar zijn of haar kracht ligt.

Maar wat zijn de nadelen dan, hoor ik u denken. Natuurlijk zijn die er ook! Ketenintegratie valt of staat met een sterke regisseur. Verder moet je niet over een nacht ijs gaan als het over nieuwe partners gaat, die moet je uiterst zorgvuldig selecteren. Reden dat er bij het samenstellen van teams steeds vaker een psycholoog wordt ingeschakeld.

Ik – en velen met mij – zijn er inmiddels heilig van overtuigd dat in de toekomst de netwerkorganisatie leidend zal zijn in bedrijfsprocessen. U begrijpt, ik ben er ontzettend enthousiast over. Ik zou bijna willen roepen: “Lang leve het collectief”, maar dat is me toch net iets te communistisch.

Tips voor samenwerking
  • Wees transparant.
  • Wees niet bang om kennis te delen. Partijen zijn doorgaans aanvullend aan elkaar, dit wordt nogal eens vergeten.
  • Waar wil je naar toe (visie), wat wil je bereiken (resultaten)? Blijf elkaar hierop aanspreken.
  • Maak een gedetailleerd plan van aanpak. Maak concrete afspraken over het gezamenlijke resultaat, het primaire proces en de capaciteit die wordt geleverd.
  • Bespreek uitgebreid de regierol. Coördinatie, afstemming, informatie-uitwisseling, monitoring en besluitvorming is van later belang.
  • Iedere partij moet zijn verantwoordelijkheden kennen, zijn die onduidelijk dan is de kans van slagen gering.
  • Maak geen ellenlange contracten, schrijf de missie op één A4
  • Werk in korte verbetercycli aan urgente knelpunten.
  • Zorg voor één aanspreekpunt binnen de organisatie.
  • Door regelmatig contact met elkaar te hebben, creëer je teamspirit.
  • Laat de wereld weten welke successen geboekt zijn!
  • Bekijk de documentaire: Het wonder van het Baskenland
  • Bezoek de 25 oktober 2012 de dag van de Coöperatie

Over de auteur: Gerard Vos

De naam Gerard Vos wordt door velen geassocieerd met duurzaamheid. En dat is niet voor niets. Sinds een jaar of tien zet hij zich hier vol voor in. Vos is mede-oprichter van het platform Duurzaam Gebouwd. Dit platform is in 2010 genomineerd voor de prestigieuze LOF-prijs. Verder werd duurzaamgebouwd.nl uitgeroepen tot Beste Bouwsite in 2010 en in 2011. Begin 2012 legt Vos zijn functie als hoofdredacteur van Duurzaam Gebouwd neer en richt hij zich op zijn nieuwe passie Imago Bouwers. Dit is een communicatie- en adviesbureau voor de bouwwereld. Imago Bouwers helpt organisaties succesvol en herkenbaar communicatie te plegen. Met zijn blogs duikt Gerard in de wereld van de communicatie. Vos: “Ik verbaas me over veel zaken in de bouwwereld. Waarom lopen we zo achter met social media? Waarom gedragen corporaties zich als weldoeners! Waarom zijn veel partijen bang voor een aangescherpte epc? Hier probeer ik een vinger achter te krijgen. Je moet het natuurlijk niet te zwaar willen maken, de bouw heeft het al moeilijk genoeg!”

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP