Lang leve de marketing stack!


Een tijdje geleden was ik bij een B2B-marketing evenement waar alles draaide om Artificial Intelligence. Veel nieuwe ontwikkelingen en tools passeerden de revue; van video marketing platforms tot futuristische AI-assistenten die contact opnemen, gesprekken voeren en afspraken inplannen met leads.

Ook kwamen allerlei trends voorbij die nu in onze branche doorzetten: eerst gingen we van offline naar online, toen van outbound naar inbound, en nu zien we een shift van tekst naar video en van lead naar account based marketing. Natuurlijk is het niet zo dat al deze fenomenen elkaar persé vervangen; we gebruiken ze vaak naast elkaar in onze eigen unieke marketing mix.

Een branche in ontwikkeling

Van de bouw wordt vaak gezegd dat deze langzaam is bij het invoeren van nieuwe technologieën, maar ook hier worden op rap tempo nieuwe tools ontwikkeld. Er zijn genoeg mooie verhalen van bouwbedrijven die aan de slag gaan met bijvoorbeeld 3D-laserscanners, robots op de bouw, Virtual en Augmented Reality en cloud applicaties. Er komen steeds meer oplossingen beschikbaar om zo goed mogelijk inzicht en controle te krijgen over bouwprojecten – en de ontwikkelingen gaan snel.

Keuzestress

Het is natuurlijk fantastisch dat er zo veel mogelijk is, zowel in de marketing als in de bouw. Het enige risico hierbij is dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Welke tools gebruik je en welke trends volg je? Dit was ook een van de onderwerpen die aanbod kwamen tijdens het evenement. Tijdens een van de presentaties werd de zogeheten marketing stack op de hak genomen: de verzameling van alle software die een marketing team gebruikt om haar werk te doen. Er zijn zelfs Marketing Tech Stack Awards waarbij bedrijven hun indrukwekkende stacks presenteren! De boodschap tijdens de presentatie: laat je hierdoor niet afleiden van je missie, want dat is uiteindelijk waar het om gaat.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen gebruik moet maken van tools die je helpen bij je werk, en het kan slim zijn om hier een overzicht van te hebben – al is het maar zodat je niet ineens allerlei abonnementen hebt lopen (hallo subscription marketing). Zelf gebruik ik bijvoorbeeld graag SEO writing tools, AI vertaalmachines en headline analyzers. Al kun je niet al je marketingactiviteiten uitbesteden aan online tools (moet je ook niet willen denk ik), ik ben toch blij met mijn kleine content marketing stack.

De juiste vraag stellen

De vraag die dus blijft, is: welke tools kies je en welke trends volg je? En dat zonder de rode draad uit het oog te verliezen? Laat ik voorop stellen dat ik geen marketing consultant ben en geen hapklaar advies heb. Maar wat misschien een goed begin is, is om niet alleen te kijken naar wat er daarbuiten in het wijde marketing landschap allemaal mogelijk is, maar ook te kijken naar wat er binnen je eigen werk op dit moment gebeurt.

In een blog van een collega over IoT (Internet of Things) in de installatiebranche kwam een soortgelijke vraag naar boven: hoe bepaal je of en hoe je deze technologie gaat toepassen? Zijn antwoord hierop was om de vraag anders te stellen. Waar kun je het meest besparen? Niet alleen qua geld, maar ook qua tijd en faalkosten. Met andere woorden: Waar liggen de pijnpunten en waar valt de meeste winst mee te behalen? Dit is denk ik een goede manier om naar het marketing landschap te kijken. En dan kun je zelf bepalen hoe hoog je marketing stack moet worden ;-).


Over de auteur: Anne-Mieke Dekker

Anne-Mieke Dekker studeerde Marketing Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is werkzaam bij Stabiplan, a Trimble company. Hier werkt ze als content specialist aan het contentplatform constructible.stabiplan.nl. Stabiplan ontwikkelt en verkoopt ontwerpsoftware voor installatietechniek; MEPcontent.com is de BIM-bibliotheek met uniforme objectinformatie voor de installatiebranche.

Geef een reactie

Uw privacy en het gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om de inhoud en de marketing van onze website te personaliseren, extra functies te bieden en websiteverkeer te analyseren.

Per categorie; functioneel of marketing, wordt duidelijk aangegeven waar de cookies voor dienen. U kunt zelf bepalen welke cookies aan of uit mogen staan.

Wanneer u direct op ‘Accepteren’ klikt dan gaat u akkoord met de toepassing van alle cookies binnen deze website.

Meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens en gebruik van cookies kunt u vinden in onze privacyverklaring.

x

  • Functioneel
  • Marketing

Deze website gebruikt cookies die voor de functionaliteit van de website noodzakelijk zijn. Denk aan basisfuncties, instellingen, pagina-navigatie en o.a. toegang tot beveiligde delen van de website. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. Deze cookies zijn verplicht om te accepteren. Gegevens die via Google Analytics worden verwerkt zijn allemaal anoniem en bevatten geen persoonsgegevens.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
_ga Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 2 Jaar HTTP
_gat Google Analytics Beperkt het aantal geregistreerde gegevens voor Google 1 Minuut HTTP
_gid Google Analytics Ten behoeven analyse websiteverkeer 1 Dag HTTP
ysdb-cookiealert bouwkennisblog.nl Bijhouden geaccepteerde cookies 1 Jaar HTTP
ysdb-cookiealert-hash bouwkennisblog.nl Bijhouden of de cookies aangepast zijn 1 Jaar HTTP

Deze website gebruikt cookies die worden gebruikt om een optimale beleving te bieden aan bezoekers. Via deze cookies kunnen we continu onze diensten versterken en verbeteren. We houden bijvoorbeeld in de gaten wat de meest favoriete pagina’s zijn. Wij maken op basis van onze cookies GEEN gebruik van advertenties. Alle gegevens zijn anoniem en niet traceerbaar naar de bezoeker.

 

Naam Aanbieder Doel Vervaldatum Type
Hotjar, _hjUserId _hjIncludedInSample Hotjar Om inzicht te krijgen in waar gekeken en geklikt wordt op onze website wordt gebruik gemaakt van Hotjar cookies. Met behulp van de gegevens die door deze cookies worden verzameld kunnen we analyseren wat er op de website gedaan wordt om de website te kunnen verbeteren. 1 Jaar HTTP