Kwaliteit als selectiecriterium

Het is al vaak gezegd en dus al (bijna) een cliché. De bouwwereld is conservatief van aard en weinig geneigd zich te vernieuwen. En over clichés kunnen we kort zijn: die zijn per definitie waar.

 

Veranderingen in de bouwmarkt komen daarom meestal niet van de grond vanuit de sector zelf, maar pas als opdrachtgevers hiertoe initiatieven ontplooien. Wil de bouwwereld echt vernieuwen, willen bouwers zich echt meer gaan richten op kwaliteit, dan zullen professionele opdrachtgevers daartoe de aanzet moeten geven.

Vernieuwing sturen

De vraagzijde van de markt zal de vernieuwing moeten sturen. Professionele opdrachtgevers zullen hiervoor samenwerking moeten zoeken met de aanbieders op de markt: aannemers, installateurs, producenten en leveranciers. Zij moeten samen naar mogelijkheden zoeken om de eindgebruiker beter te kunnen bedienen. Toeleverende bedrijven spelen immers een belangrijke rol bij het tot stand komen van innovaties.

Ga voor kwaliteit

Er is één maar. Opdrachtgevers die ‘voor kwaliteit willen gaan’, moeten wel bereid zijn daar een reële prijs voor te betalen. Alleen dan kunnen innovaties in de bouw worden gestimuleerd. Alleen dan kunnen innovatieve toeleveranciers bestaan en overleven. Momenteel is de laagste prijs maar al te vaak het enige criterium voor gunning.

Dat is voor eenvoudige werken niet erg. Maar voor ingewikkelder werken moeten andere criteria een leidende rol spelen: kwaliteit, energiegebruik en de kosten gedurende de totale levenscyclus. Opdrachtgevers moeten daarom de kwaliteit als selectiecriterium zwaar gaan meewegen. Dat stimuleert aanbieders om kwaliteit deel te laten uitmaken van het concurrentiemechanisme.


Over de auteur: Max de Jong

ing. Max de Jong is directeur van Archidat, het online platform voor bouwkosten, bouwtechniek en bouwdetails. De Jong houd zich vooral bezig met het ontwikkelen van nieuwe online concepten. Zo was hij in 1998 met bouwkosten-online.nl de eerste professionele aanbieder van online bouwkostengegevens. Inmiddels is Archidat uitgegroeid tot dé speler op het gebied van online bouwcontent. Archidat heeft zich gespecialiseerd in het aanbieden van need to know informatie voor het bouwproces. Archidat is het grootste multi sided platform waar ontwerpende, voorschrijvende en uitvoerende partijen in contact komen met de aanbieders, leveranciers en fabrikanten van bouwproducten en bouwoplossingen. Onlang heeft Archidat een aantal belangrijke boeken uitgegeven, waaronder Het Handboek EPC 0,6, en het Handboek Duurzaam en Energiezuinig Renoveren. Daarnaast geeft Archidat de BouwkostenWijzers uit en gratis whitepapers zoals het rapport Haalbaarheid EPC 0,6 met NEN 7120.


Laatste blogs:

    Geef een reactie